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A Study on Quality Evaluation & Improvement of Bibliographic Database

서지 데이터베이스의 품질평가에 관한 연구

  • Lee, Man-Soo (Dept. of Library and Information Science, Daejin University) ;
  • Lee, Sang-Loel (Dept. of Library and Information Science, Soong Eui Women's College) ;
  • Shin, In-Soo (Dept. of Library and Information Science, Daejin University)
  • 이만수 (대진대학교 문헌정보학과) ;
  • 이상열 (숭의여자대학 문헌정보과) ;
  • 신인수 (대진대학교 문헌정보학과)
  • Published : 2003.09.30

Abstract

This study aims to evaluate the quality of Bibliographic database : The Union Catalog system(UNICAT) and Korean Library Information System Network(KOLIS-NET). The seven criteria(Coverage, Accuracy, Completeness, Currentness, Consistency on the quality of data itself and easy of use, Customer Support on the quality of database service) are used to measure their quality. The purpose of this study was dignose the quality of two bibliographic database mentioned above and analyses the measured result of quality comparatively and to find out the problems of them and also to provide possible suggestion for their improvements.

본 연구는 한국교육학술정보원의 종합목록(UNICAT)시스템과 국립중앙도서관의 국가자료공동목록(KOLIS-NET)시스템의 데이터베이스에 대하여 데이터 자체 품질평가요소인 포괄성, 정확성, 완전성, 최신성, 일관성의 다섯가지와 데이터베이스 서비스 품질평가요소인 사용 용이성, 사용자 지원성의 두 가지를 설정하여 실험적으로 품질을 측정하였다. 이와 함께 두 시스템의 품질을 비교, 분석하고 문제점에 대한 개선방안을 제시하였다.

Keywords

References

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