An Analysis of 10th Grade Science Textbook as an Origin of Misconception on Greenhouse Effect Concept

온실효과 개념에 대한 오개념 원인으로서의 10학년 과학 교과서 분석

  • Kook, Dong-Sik (Chungbuk National University, Institute of Science Education)
  • 국동식 (충북대학교 과학교육연구소)
  • Published : 2003.10.30

Abstract

The purpose of this study is to analyze the tenth grade science textbooks as an origin of misconception on greenhouse effect concept and find incorrect descriptions on that concept and then suggest some improved schemes. Some incorrect descriptions, pictures. tables and experiments related to misconceptions on greenhouse effect were found in textbooks. They are considered to contribute to form and reinforce misconceptions on that concept : the most important gas of greenhouse effect, the role of $CO_2$ on the change of greenhouse effect. global warming. energy sources, greenhouse experiments and the physical processes of greenhouse effect. So some improved schemes were suggested

이 연구는 제 7차 교육과정의 10학년 과학 교과서의 내용 중 온실효과 개념에 대한 본문진술과 제시된 그림, 도표 및 실험들을 오개념과 관련하여 분석하고 문제점을 지적하여 그 개선방안을 모색하였다. 그 결과 학습자에게 온실효과에 대한 오개념을 유발하거나 재 강화 할 가능성이 있는 개념설명, 그림, 도표 및 실험들이 발견되었다. 이들은 온실효과의 주 역할 기체, 온실효과의 변화에서 이산화탄소의 역할, 지구온난화, 그리고 온실효과의 에너지원, 실험, 물리적 과정과 관련된 것들이다. 이들 개념성명이나 그림, 도표 그리고 실험을 대체할 개선방안들을 제사하였다.

Keywords

References

  1. 국동식(1991). 대기압, 조석, 계절변화에 대한 학생의 개념과 학년간 이해의 차이. 서울대학교 박사학위 논문. pp 173
  2. 국동식 (2002). 온실효과에 대한 고등학교교과서 분석, 한국지구과학회지, 20(6), 455-460
  3. 김찬종, 서만석, 김희백, 심재호, 현종오, 한인옥, 권성기, 박성식(2001). 고등학교과학. (주)도서출판디딤돌
  4. 성민웅, 김봉곤, 조성동, 강대훈, 강충호, 구자옥, 노일환, 이용철, 임태훈, 최범선, 한은택(2001). 고등학교과학. (주)문원각
  5. 우규환, 이춘우, 오두환, 김영유, 경재복, 이경훈, 박태윤, 이영직, 백수관, 김병인, 김봉래, 이기영(2001). 고등학교과학. (주)중앙교육진흥연구소
  6. 이규석. 조희형, 박봉상, 박문수, 심국석, 심중섭, 최진복, 장정찬, 이창진, 이용준(2001). 고등학교과학. 대한교과서(주)
  7. 이문원, 전성용, 최병수, 권석민, 노태회, 허성일, 김출배, 강석진, 박희송, 김경호, 김규상, 채광표, 김진만, 정대영(2001). 고등학교 과학. (주)금성출판사
  8. 이연우, 강석본, 김인석, 김성진, 이진우, 안종제. 배미정, 전화영(2001). 고등학교 과학. 서울교육정보
  9. 정완호, 권재술, 김범기, 김대수, 최병순, 신영준, 이길재, 정진우(2001). 고등학교 과학. 교학사
  10. 제귀연, 안희수(1999). 온실효과에 대한 학생들의 개념분석. 한국과학교육학회지, 19(4), 585-594
  11. 최승일. 조희형(1987). 고등학교 생물 1의 세포분열, 생식 수정개념에 대한 오인 분석. 한국과학교육학회지, 7(1), 19-31
  12. 한재영, 정영선, 노태희(2000). 산성비, 오존층, 온실효과에 대한 고등학생들의 개념. 한국과학교육학회지, 20(3) , 364-370
  13. Driver, R., Gussne, E. & Tiberghien, A.(1985). Some features of childrens' ideas and their implications for teaching. In R Driver, E. Guesne, and A. Tiberghien(Eds). Children's ideas in science, Milton Keynes : Open University Press
  14. K. Ya Kondratyev & N. I. Moskalenko(1984). The role of carbon dioxide and other minor gaseous components and aerosols in the radiation budget. The Global Climate. Cambridge University Press, 225-233
  15. Munson B. H.(1994). Ecological misconceptions. Journal of Environmental Education, 25(4), 30-34 https://doi.org/10.1080/00958964.1994.9941962
  16. Balentyne, R.. Witney, E.. & Tulip, D.(1998). Developing students' environmental knowledge through interactive worksheets. Environmental Education and Information. 17(1), 1-16
  17. Khalid, T,(1999). The study of pre - service teachers' alternative conceptions regarding three ecological issues. Paper presented at the annual meeting of the National Association for Research if Science Teaching, Boston