A Study on the Objectivity of Scientific Knowledge: Focused on Michael Polanyi's Epistemology

과학지식의 객관성에 관한 고찰: 마이클 폴라니의 인식론을 중심으로

  • Published : 2003.02.28

Abstract

The purpose of this paper is to investigate the objectivity of scientific knowledge, focusing on Michael Polanyi's epistemology. The objectivity of scientific knowledge could be examined in epistemological and ontological view. The former relates to the rationality, but the latter to the reality. Since the middle of 20th century science philosophers have debated about the objectivity of scientific knowledge. Their opinions are divided three parts by the criteria of objectivity in relation to the rationality. Exactly Objectivism approves the rationality of scientific knowledge, and Falsificationism accepts the panial rationality, but Relativism denies any rationality. In this paper, we will study the objectivity of knowledge in relation to the subjectivity, especially throughout the theory of Kant, Kierkegaard and Wang Yang-ming. Experienced good scientist Polanyi(1946; 1958) have ever suggested the new epistemology as the name of 'personal knowledge'. He argues that scientific knowledge is personal by faith, trust, passions, tacit understanding, method rules embodied in practice. Some implications were discussed for science education from the view of Polanyi. The first holds that science class needs human voice throughout the personal commitment. The second holds that intellectual passions should he recovered. The third holds that the teacher should act like real scientist. Finally, the theory of science education should be established for ourselves.

본 연구의 목적은 폴라니의 개인적 지식을 중심으로 과학지식의 객관성을 고찰하고, 이의 과학교육적 함의를 논의하는 것이다. 따라서 이론적 연구이며, 주로 문헌자료에 의존하였다. 현대 인식론은 지식의 객관성과 상대성에 대한 견해가 혼재해 있으며, 특히 과학교육의 문제를 해결하기 위해서는 지식의 객관성에 대한 재해석이 필요하다. 이에 과학지식의 객관성에 대한 과학철학자들의 견해를 살펴보고, 객관성을 주관성과 관련시켜 지식의 성격을 이해한 칸트, 왕양명, 키에르케고르의 사상을 교육과 관련지어 간단히 고찰하였다. 나아가 폴라니의 인식론을 중심으로 과학지식에의 개인적 관여 및 공동체적 성격을 살펴보았다. 그리고 개인적 지식에서 시사하는 과학교육적 함의를 논의하면서, 과학교육에 인간의 목소리가 회복되며, 지적 열정이 살아있도록, 과학자의 삶을 재연하는 과학교사의 필요성을 논의하였다.

Keywords

References

  1. 강인애(1997). 왜 구성주의인가. 문음사
  2. 권성기, 박승재 (1995). 교육대학생의 과학의 본성 개념과 구성주의 학습관의 연관성 및 변화조사. 한국과학교육학회지, 15(1), 104-115
  3. 권재술, 김범기, 우종옥, 정완호, 정진우, 최병순(1998). 과학교육론. 교육과학사
  4. 김만희(2000). 과학교육의 패러다임에 대한 철학적 고찰. 한국교원대학교 석사학위 논문
  5. 김용준(1994). 사람의 과학. 통나무
  6. 김원중(1996). 고등학교 학생들의 과학지식의 본성에 대한 인식 조사. 한국교원대학교 석사학위논문
  7. 목영혜(1998). 현대 상대주의철학과 교육. 교육과학사
  8. 박승재, 조희형(1994). 학습론과 과학교육. 교육과학사
  9. 박채형(2002). 교과의 내면화 이론: 주역의 교육학적 해석. 서울대학교 박사학위논문
  10. 소원주(1998). 과학교사의 과학철학적 관점과 과학서술방식이 중학생들의 과학관의 변화에 미치는 영향. 한국교원대학교 박사학위논문
  11. 신국원(1999). 포스트모더니즘. IVP: 서울
  12. 엄태동(1998). 교육적인식론 탐구, 교육과학사
  13. 양승훈, 송진웅, 김인환, 조정일, 정원우(1995). 과학사와 과학교육. 민음사
  14. 유한구(1998). 교육인식론 서설. 교육과학사
  15. 유한구(1999). 열림 교육의 두 측면: 學과 思. 도덕교육연구, 11, 31-54
  16. 이홍우(1988). 브루너: 지식의 구조. 교육과학사
  17. 이홍우(1996). 인간본성론. 교육이론, 10(1), 1-21
  18. 이홍우(1998). 교육과정 개관. 교육학 대백과사전, 530-543
  19. 이홍우(2001). 교과의 내면화. 아시아교육연구, 1(1), 249-271
  20. 이홍우(2001). 교과와 실재. 도덕교육연구, 13(1), 1-26
  21. 임병덕(1995). 키에르케고르: 교육방법으로서의 간접전달. 교육과학사
  22. 임병덕(2000). 교육인식론과 교과교육학. 교과교육공동연구소식(2000. 8. 14), 1-7. 한국교원대학교부설 교과교육공동연구소
  23. 임병덕(2001). 키에르케고르와 왕양명, 도덕교육연구, 13(1), 27-50
  24. 장상호(1994). 폴라니: 인격적 지식의 확장, 교육과학사
  25. 장상호(2000). 학문과 교육(하): 교육적 인식론이란 무엇인가. 서울대학교 출판부
  26. 장회익(1990). 과학과 메타과학. 지식산업사
  27. 조영태(1999). 열린교육과 구성주의; 비판적 검토. 도덕교육연구, 11. 55-128
  28. 조용현(1992). 칼포퍼의 과학철학. 서광사
  29. 조정일, 주동기(1996). 과학교사들의 과학의 본성에 관한 관점 조사. 한국과학교육학회지, 16(2). 200-209
  30. 조희형(1998). 과학교육의 이론적 배경과 그 시사점. 한국과학교육학회지, 18(2), 183-200
  31. 조희형, 박승재(1994). 과학론과 과학교육. 교육과학사
  32. 표재명(1995). 키에르케고르 연구. 지성의 샘
  33. 홍성욱(1997). 누가 과학을 두려워하는가. 한국과학사학회지, 19(2), 151-179
  34. Bernstein, R. J.(1983). Beyond Objectivism and Relativism. Pensylvania University Press
  35. Bruner. J. S.(1996). The Culture of Education. Harvard University Press
  36. Chalmers, A.(1990). Science and its Fabrication. Open University Press
  37. Fetherston, T. (1997). The derivation of learning approach based on personal construct psychology. International Journal of Science Education. 19(7), 801-819 https://doi.org/10.1080/0950069970190705
  38. Feyerabend, P.(1975). Against Method. New Left Books: London
  39. Dear, P. (1991). The literacy structure of Scientific argument. Pennsylvania University Press
  40. Hamlyn, D. W.(1970a). The Theory of Knowledge
  41. 이병욱 (역)(1989). 인식론. 서광사
  42. Hamlyn, D. W.(1970b), Experience and the Growth of Understanding
  43. 이홍우 (역)(1990). 경험과 이해의 성장. 교육과학사
  44. Hamlyn, D. W.(1973). Human Learning. In R. S. Peters (Ed.), Philosophy of Education. 174-194. Oxford University Press
  45. Hanson, N. R.(1965). Pattern of Discovery. Cambridge University Press
  46. Hirst, P. H.(1965). Liberal education and the nature of knowledge. In Peters(Ed.). Philosophy of Education. Oxford University Press
  47. Jacobs, S.(2000), Michael Polanyi on the education and knowledge of science. Science & Education, 9, 309-320 https://doi.org/10.1023/A:1008729129597
  48. Jenkins E. W.(2000). Constructivism in school science education: Powerful model or the most dangerous intellectual tendency?. Science & Education, 9, 599-610 https://doi.org/10.1023/A:1008778120803
  49. Kant, I.(1781), 최재희 역(1972). 순수이성비판. 박영사
  50. Koulaidis, V., & Ogborn, J.(1988), Use of systemic networks in the development of a questionnaire. International Journal of Science Education, 10(5), 497-509 https://doi.org/10.1080/0950069880100503
  51. Kuhn, T.(1970). The Structure of Scientific revolutions, Chicago University Press
  52. Lakatos, I.(1970). Falsification and the methodology of Scientific research programmes, In I. Lakatos & A, Musgrave (Eds.), Criticism and the Growth of Knowledge. Cambridge University Press, 91-196
  53. Lakatos, I.(1978), The methodology of Scientific research programmes, Cambridge University Press
  54. Lemke, J. L.(1990), Talking Science: Language, Learning and Values, Norwood: Ablex
  55. Loving, C.(1991), The scientific theory profile, Journal of Research in Science Teaching, 28(9), 823-838 https://doi.org/10.1002/tea.3660280908
  56. Manheimer, R.(1999). A Map to the End of Time, W.W, Norton & Company
  57. Matthews, M, R.(1994), Science Teaching: The Role of History and Philosophy of Science, Routledge: New York
  58. Newton-Smith, W, H.(1983), The Rationality of Science
  59. 양형진, 조기숙 역(1998). 과학의 합리성. 민음사
  60. Oakeshott, M.(1962). Rationalism in Politics and Other Essays. Methuen
  61. Oakeshott, M.(1965). Learning and teaching. Peters, R. S,(Ed.), The Concept of Edition, R. K. P: London, 156-176
  62. Oakeshott, M.(1975), A place of learning. The Colorado College Studies 12, Colorado Springs: Reprinted in The voice of liberal learning, 17-42. (1989), Yale University Press: New Haven
  63. Petrie, H, G.(1975), That's just Einstein's opinion: the autocracy of students' reason in open education, In D. Nyberg (Ed,), The Philosophy of Open Education, 61-78. RKP: London
  64. Petrie, H, G.(1981), The Dilemma of Enquiry and Learning, Chicago University Press
  65. Pinar, W. F., Reynolds, W. M., Slattery, P., Taubman, P, M.(1995), Understanding Curriculum. Peter Lang: New York
  66. Polanyi, M.(1946). Science, Faith and Society
  67. 이은봉 역(1990). 과학, 신념, 사회, 범양사 출판부
  68. Polanyi, M.(1958), Personal Knowledge: Towards a Post-Critical Philosophy
  69. 표재명, 김봉미 역(2001). 개인적 지식. 아카넷
  70. Polanyi, M.(1967), The Study of Man. Chicago University Press
  71. Polanyi, M.(1967). The Tacit Dimension, Doubleday & Company, INC.
  72. Polanyi, M.(1975), Meaning
  73. 김하자, 정승교 역(1992). 지적 자유와 의미, 범양사 출판부
  74. Popper, K. (1968), The Logic of Scientific Discovery, Harper & Row
  75. Popper, K.(1972), Objective Knowledge. Oxford University Press
  76. Rorty, R.(1982), Consequences of Pragmatism. Minnesota University Press
  77. Sutton, C.(1996), Beliefs about science and Beliefs about language, International Journal of Science Education, 18(1), 1-18 https://doi.org/10.1080/0950069960180101