A Clinical Study of Functional Video Production and it's Efficacy

기능성 영상 제작과 그 효능에 대한 실증적 연구

  • 노헌준 (남서울대학교 멀티미디어학과)
  • Published : 2003.06.01

Abstract

With the advent of digital age, we've come to have an affinity with multimedia, in our daily lives, which has the most visual images. Everyday, more than 90 percent of people watch television, and most of them spend their time watching television and use internet for their leisure time activity. Multimedia change and diversify rapidly and have powerful potential. However, it is true that there is a considerable limit in the use of and application for their function. In this study, I've aimed at supporting the potential of therapeutic function which visual images have as the most powerful brain-stimulating-media. In order to accomplish the purpose of this study, I've placed chroma therapy in the element of video production. Thus, I've produced functional videos which shall be the backbone of video therapy. For EEG and psychology test, 1 chose 25 employees as sample group, and testified the potential of it.

현 디지털 시대에 즈음하여, 영상매체는 강력한 커뮤니케이션 수단으로 우리의 생활과 밀접하게 되었고, 그리고 가장 시각적 노출이 많은 매체로 부상되었다. 매일 90%이상의 사람들이 TV를 시청하고, 그들 대부분이 여가 시간을 TV시청이나 인터넷 이용으로 소비 한다는 사실이 이를 증명해 주고 있다. 급속도로 다변화 되어가고 있는 영상매체와 그 강력한 매체 잠재력에도 불구하고, 그 기능적 활용과 응용에 있어서는 상당히 한정되어 있다는 것이 현실이다. 본 연구는 영상이 가장 강력한 뇌 자극 매체로서, 그 치유 기능의 잠재력을 검증하는 것이 목적이다. 본 논문의 목적을 달성하기 위하여, 대체의학의 하나인 색치료 기법을 영상 제작적 요소와 접목하여, 비디오 테라피의 초석이 될 기능적 영상을 제작하였다. 그리고 직장인을 모집단으로 한 25명의 피험자를 대상으로 한 뇌파검사를 통하여 그 효과를 검증하였다.

Keywords