A Study on Uniform Design Applied Orientalism

오리엔탈리즘을 응용한 유니폼 디자인 연구 - 한국·일본·중국의 전통의상을 중심으로 -

  • Jin, Kyung-Ok (Dept. of Fashion Design, Tongmyong University of Information Technology) ;
  • Lee, Min-Jung (Dept. of Fashion Design, Tongmyong University of Information Technology)
  • 진경옥 (동명정보대학교 패션디자인학과) ;
  • 이민정 (동명정보대학교 패션디자인학과)
  • Received : 2003.05.30
  • Published : 2003.10.31

Abstract

People have been getting interested in the Orientalism and it has come up in various areas due to scientific progress. I designed uniforms, which was simple and western, to show its symbolic meanings in the Orientalism. And I have been trying to generalize uniforms with originality and beauty. I have studied the process of the Orientalism and its changes and transitions, concepts and origins in history. And I applied the styles of Korean, Japanese and Chineses costume on it. I also referred to characters of uniforms, which already had images of Korea, Japan and China. Firstly, Korean styles have a contrast in colors by application of Taegeuk. And they gave lines with dark colors in black one-piece dress. This makes people who are wearing looking slimmer. White ramie top looks fresh and Korean traditional tie called Maedeup is set up for button. Secondly, Japanese styles were mainly Kimono style, one piece. They changed into two pieces designed to be active. So, it has emphasized the image of Kimono with Obi at the waist. Thirdly, Chinese styles basically are Chipao style, which has a Chinese collar and a long skirt, which has opening. But they gradually changed into short skirts and more open in the chest. For one of them, they gave lines in the side of chest, sleeves and skirt to be more natural. The costumes have kept their positions as a part of mass society that grows and changes with speed. And oriental uniforms are not just uniforms any longer only for work. It is quite symbolic like a 'second face' as it represents images for their countries and enterprises.

Keywords

References

  1. 곽기태 $\cdot$ 양수영 (2001) Adobe Illustralor 9.0을 이용한 의류용 텍스타일 디자인 개발. 복식문화연구, 9(3), 161
  2. 권유진 (1998) 오리엔탈룩의 패션체계. 서울대학교 대학원 석사학위논문
  3. 금기숙 (1995) '조선복식미술'. 열화당, 서울, p.73
  4. 김명자 (1997) '의상학 총론', 학문사, 서울, p.14
  5. 도주연 $\cdot$ 권영숙 (2000) 조선복식에 표현된 선의 미에 대한 고찰. 복식문화연구, 8(2), 75
  6. 동아대백과사전(1983) 제 25권. 동아출판사, p.65
  7. 동아세계원색대백과사전 (1983) 오리엔탈리즘, 동아출판사, p,286
  8. 두산세계대백과 encyber, 한국의 기후
  9. 박상오 (2002) 오리엔탈리즘이 현대 패션디자인에 미친 영향에 대한 고찰. 한양대학교 대학원 석사학위논문
  10. 박영순 $\cdot$ 이현주 (1998) '색채디자인'. 교문사, 서울, pp.123-124
  11. 박은주 (1993) 1990년대 패션에 나타난 오리엔탈리즘에 관한 연구. 복식, 43, 273
  12. 서재호 (2001) 호텔 유니폼이 종사원 인상형성에 미치는 영향에 관한 연구. 경기대학교 대학원 석사학위논문
  13. 오춘자 (1995) 아시아 Kaftan 양식에 관한 연구. 성신여자대학교 대학원 박사학위논문
  14. 왕인숙 $\cdot$ 이경희 $\cdot$ 배현숙 (1998) 은행원들의 유니폼 선호도에 관한 연구-부산시내 은행을 중심으로. 생활과학대학문화집, 19(2), 194
  15. 유은희 (1993) 한국의 백의상에 관한 연구. 복식, 20, 64
  16. 윤명자 (1991) 현대 패션의 오리엔탈리즘-80년대 파리 프레타 포르테 콜렉션을 중심으로. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  17. 윤보연 $\cdot$ 배수창 (2001) 현대패션에 반영된 전통 미의식의 연구: 한국과 일본의 비교연구를 중심으로. 한국패션비즈니스학회지, 5(4), 59
  18. 이병화 (2002) 한국복식의 이미지 요소가 상용된 글로벌 패션디자인연구. 한국패션비즈니스학회지, 6(1), 156
  19. 이상례 (1994) 현대 패션 디자인에 나타난 동방풍에 관한 연구-한국, 몽골, 중국, 일본을 중심으로. 세종대학교 대학원 박사학위논문
  20. 이선희 (1997) 18세기후기 영국에서의 활동적인 어린이 의복 출현에 관한 연구. 중앙대학교 대학원 박사학위논문
  21. 이순홍 $\cdot$ 이경손 $\cdot$ 조선희 $\cdot$ 최경희 $\cdot$ 권현주 $\cdot$ 김옥경 $\cdot$ 손희정 $\cdot$ 김경희 $\cdot$ 김희정 (2002) '세계복식과 패션정보'. 교문사, 서울, pp.120-121
  22. 이주현 (1999) 현대 복식 디자인에 나타난 오리엔탈리즘의 조형성에 관한 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위논문
  23. 이춘희 (2000) 현대 복식에 반영된 동양적 이미지의 기호학적 분석. 중앙대학교 대학원 박사학위논문
  24. 이춘희 (2000) 현대 패션에 반영된 한국적 이미지의 의미 분석. 복식문화연구, 8(4), 54
  25. 이춘희 $\cdot$신상옥 (2000) 현대 복식에 반영된 오리엔탈리즘의 기호학적 분석. 복식, 50(4), 132
  26. 임복임 (1993) 현대 패션에 나타는 동양자수에 관한 고찰-한국, 중국, 일본의 복식을 중심으로. 홍익대학교 대학원 석사학위논문
  27. 임승희 (1999) '일본의 의생활과 사회'. 경춘사, 서울, p.71
  28. 피복문화협회 (1969) 복장대백과사전(하). 문화출판국, 동경, p.466
  29. 황춘섭 (1997) '세계 전통복식', 수학사, 서울, pp.129-131
  30. 矢部章彦 (1989) '衣生活 槪論-生活の中の衣服'. 放送大學敎育振興會, p.89
  31. Francois B. (1987) 'A History of Costume in the West'. Thames & Hudson, London, p.281