A COMPARATIVE STUDY ON AUDITORY ATTENTION AND PHONEME DIFFERENTIAL ABILITY AMONG CHILDREN WITH READING DISABILITY AND WITH ATTENTION DEFICIT/HYPERACTIVITY

읽기 장애와 주의력 결핍/과잉 운동 장애아동의 주의력 과제와 음소 변별 과제 수행 비교 - 청각 과제를 중심으로 -

  • Lee, Kyung-Hee (MIND BIG Counselling Center) ;
  • Shin, Min-Sup (Division of Child and Adolescent Psychiatry, Department of Neuropsychiatry, Seoul National University College of Medicine) ;
  • Kim, Boong-Nyun (Division of Child and Adolescent Psychiatry, Department of Neuropsychiatry, Seoul National University College of Medicine) ;
  • Cho, Soo-Churl (Division of Child and Adolescent Psychiatry, Department of Neuropsychiatry, Seoul National University College of Medicine)
  • 이경희 (마인드 빅 정신건강 상담센터) ;
  • 신민섭 (서울대학교 의과대학 정신과학교실(소아 청소년 정신과)) ;
  • 김붕년 (서울대학교 의과대학 정신과학교실(소아 청소년 정신과)) ;
  • 조수철 (서울대학교 의과대학 정신과학교실(소아 청소년 정신과))
  • Published : 2003.12.31

Abstract

Objective:In this study, we hypothesized that deficit in processing rapid linguistic stimuli is at the heart of Reading Disability(RD) and deficit in response inhibition is at the heart of Attention Deficit/Hyperactivity(ADHD). We conducted experiments to identify the core cognitive characteristics of children either with RD or with ADHD or with both, using attentional tasks and phoneme differential tests. Method:In the study 1, 28 children with ADHD, 16 children with RD+ADHD were individually administered visual/auditory performance tests. Then, the differences of performance on attentional tasks between two groups were compared while IQs of two groups were controlled. In the study 2, 13 children with RD+ADHD/RD, 13 children with ADHD, and 13 normal children were administered computerized phoneme differential tests. Result:Visual attentional tasks did not distinguish an ADHD group from a RD+ADHD group. With auditory attentional tasks, however, the comorbid group showed significantly more difficulties, causing a large variance in reaction time. RD, RD+ADHD, and ADHD groups showed more errors in phoneme differential tests than a normal control group, and each group showed distinctive performance patterns. Discussion:An ADHD group had difficulty in response inhibition and sustained attention, and children who also had RD along with ADHD magnified the auditory attentional difficulties. Even though children with RD had more trouble with responding correctly to target stimuli, their responses were not significantly different from those of children with ADHD.

목 적:본 연구에서는 읽기 장애 아동들(Reading Disability)은 빠르게 제시되는 언어 자극을 처리하는데 핵심적인 문제를 갖고 있으며, 주의력 결핍/과잉 운동 장애 아동들(ADHD)은 반응의 억제에 어려움을 보인다고 가정하였다. 읽기 장애와 주의력 결핍/과잉 운동 장애 그리고 공존 장애 아동 집단을 대상으로 핵심적인 인지 특성을 밝혀보고자 시각/청각 주의력과 음소 변별 검사에서 세 집단의 수행 차이를 비교하였다. 방 법:1차 연구에서는 ADHD 아동 28명과 RD+ADHD 아동 16명에게 주의력의 차이를 평가하기 위해 개별적으로 전산화된 주의력 장애 진단 검사(ADS)를 실시한 후 시각적 주의력과 청각적 주의력의 집단 간 수행 차이를 전체 지능의 영향을 통제하고 비교하였다. 2차 연구에서는 RD+ADHD/RD 아동 13명과 ADHD 아동 13명, 정상 아동 12명에게 전산화된 음소 변별 검사를 실시한 후 지능의 영향을 통제하고 세 집단의 수행 차이를 비교하였다. 결 과:시각적 주의력에서는 유의한 차이가 나타나지 않았으나, 청각적 주의력에서는 RD+ADHD 집단이 유의하게 어려움을 보였으며, 반응시간의 변산성이 증대되는 경향성이 나타났다. 음소 변별 검사에서는 RD 수반 집단과 ADHD 집단이 모두 정상 통제 집단에 비해 오류를 더 많이 보였고, RD 수반 집단과 ADHD 집단간에 다른 수행 패턴을 보였다. 논 의:ADHD들은 RD의 수반여부에 상관없이 반응 억제와 일관적인 주의력 유지에 어려움을 보였고 RD가 공존하는 경우 청각적 주의력의 문제가 증폭되었다. 음소 변별 검사에서 RD가 목표반응에 정확하게 반응하는데 어려움은 나타났으나, ADHD와는 유의한 수행 차이를 나타내지 않았다.

Keywords