Abstract
The purpose of this study is to estimate the capacity of an interrupted flow including signalized intersections in urban areas. Users choose the route to minimize their own travel cost in the user equilibrium assignment of network assignment methods. Therefore, travel demand depends on the accuracy of travel cost. Furthermore, travel cost depends on link capacity, so that to estimate link capacity exactly is very important. A field study for this purpose was performed. A link capacity was measured actually at eleven intersections, and the capacity function of the number and the types of lanes and the activity level of the area was derived from the result of this survey.
통행배정기법 중 사용자균형배정법은 개별 이용자가 자신의 통행비용을 최소화하도록 배정하는 기법이므로, 통행수요는 통행비용의 정확성에 의해 좌우된다. 여기에서, 통행시간은 분석대상 가로망의 용량에 크게 영향을 받으므로, 통행배정의 신뢰성을 제고하기 위해 용량을 실제상황에 최대한 유사하도록 산정함이 필수적이다. 본 연구에서는 기존의 통행비용함수의 변수 중 용량이 대상도로의 특성만을 반영하는 것에 비해, 대상도로 및 그와 교차하는 도로의 특성을 반영하여 보다 정확한 링크용량을 산정 하였다. 이를 위해 현장조사를 통해 링크용량을 실측했으며, 주도로 및 부도로의 녹색시간 비율 및 차로수 비율을 이용하여 산출한 링크용량과 비교 검증하는 과정을 거쳤다. 이러한 대안을 통해 제시된 단속류 도로망의 용량은 통행배정의 신뢰성을 제고하는데 기여할 수 있다고 판단된다.