Abstract
'Roadway Bridge Design Criteria' requires both serviceability and no collapse of bridges as the basic design concept of the earthquake resistant design requiring particular performances under earthquakes. The earthquake resistant design provisions provide a design method using design earthquake with response modification factors for satisfying the no collapse requirement, however verification methods for the fulfillment of both requirements are not provided. Therefore, for bridges in low to moderate seismic regions, such a method does not ensure fulfillment of the basic design concept. In this study a bridge with II type piers is selected and analysed according to the earthquake resistant design provisions. Based on the analysis results are provided design procedure as well as verification methods satisfying the basic design concept.
도로교설계기준 내진설계는 설계기본개념으로 지진 발생 시 특정한 거동이 요구되는 기능수행수준과 붕괴방지수준을 만족 할 것을 제시하고 있다 현행 내진설계기준은 붕괴방지수준을 확보하기 위해 설계지진과 응답수정계수를 사용하는 설계방식을 제시하고 있으나 성능수준의 만족여부를 검토하는 방법은 제시되어 있지 않다 그러므로 이러한 설계방식으로는 중약진지역 교량의 경우 성능수준이 확보되었는지에 대한 검토가 이루어지지 않는다. 이 연구에서는 II형 교각을 하부구조로 하는 교량을 해석대상교량으로 선정하여 내진설계기준에 의거한 해석을 수행하고 그 결과를 토대로 성능수준을 검토하고 확보할 수 있는 설계조항과 설계방식을 제시하였다.