An Empirical Study for Identifying Players′ Loyalty factors in Online Games

온라인 게임의 소비자 충성도 유인에 관한 실증적 연구

  • Published : 2004.04.01

Abstract

In this paper appears that in this extremely attractive and growing services segment, academics, as well as practitioners, would benefit from investigating the relationships among the players' loyalty, word of mouth and flow, and the impacts of several other key game-related constructs on consumer behavioral intentions. A conceptual framework is proposed and a structural equation model is developed. This paper develops the exploratory LISREL model for identifying the factors affecting the players' loyalty for some specific brand of online games. The concept of flow, feedback, challenge, etc, are all introduced into the model, as the independent variables affecting the loyalty directly and indirectly. Statistical results show that depending upon the types of games, the configuration of structural equation model is a little different from each other, but overall results are very much intuitive in that challenge positively enforces flow, and flow strengthens loyalty. Other interesting results concerning game development strategy are also provided. It is hoped that this result might provide the useful guidelines for developing the successful online game contents. With a better understanding of the players' behavioral intentions, online game developers should be able to make adjustments in their development and marketing plans, providing them with a sustainable advantage over their competition.

본 논문은 온라인 게이머의 게임태도와 집중하여 즐기는 여러요인을 파악하기 위하여 게이머의 이용형태를 조사하여 고객 충성도(customer loyalty)의 개념을 정립하고, 이의 구성요소로 작용하는 연구가설을 규명하기 위한 분석 모델을 실증연구를 통해 제안하였다. 게이머의 고객충성도는 플로우와 구전에 의해 영향받고 보상, 도전감, 커뮤니터 활동 등으로 구성된다. 온라인 게임 이용자를 대상으로한 설문조사 자료에 근거하여 국내 온라인게임에 대한 소비자 충성도에 영향을 미치는 주요 요인과 소비자 이용형태를 LISREL 모델로 연구, 분석하였다. 통계조사 분석 결과 게임의 재미와 몰입하게 하는 플로우가 매우 중요하며 결국 이 플로우가 고객충성도에 영향을 크게 주고 있음을 알 수 있었다. 이러한 연구조사를 통하여 온라인게임 개 발전략을 제시하였으며, 온라인게임 개발자들이 게임의 개발, 마케팅 계획 수립 시 게이머들의 이러한 연구결과를 잘 활용하여 사용자의 고객충성도를 높여 성공적인 온라인게임 개발 마케팅 전략수립에 보다 유용하게 활용할 수 있도록 하였다.

Keywords