A Study on the Body Distortion and Deformation in Fashion Art

패션아트에 나타난 몸의 왜곡과 변형에 관한 연구

  • 허정선 (상주대학교 이공대학 의상디자인학과) ;
  • 금기숙 (홍익대학교 미술대학 섬유·패션디자인과)
  • Published : 2004.05.01

Abstract

In modern art, body appears as artistic performer, material or producer. and is expressed as' social environment body' which is changed in the relationship with its society and culture. The correlation between body and clothing image appears in 'body as expression object' which directly borrows human body or sets up a section of human body, 'body as medium' in which clothing substitutes body, and 'body as image' in which image of body reappears along with clothing. The results of analysis are as follows : First, 'image of expansion and exaggeration' to expand the influence of clothing thereby disclosing illusion of material civilization prevalent in our society, and make metaphor of dwarfish human's lurking fear by transforming and exaggerating human body. Second, 'image of restriction and suppression' to express the loss of humanity, power and restriction of modern society with fixing and cruelty of body image through clothing which disregard body function. Third, 'image of open and fluidity to criticize the extinction of values of human existence and standardized figure of our society by reducing three-dimensional clothing and body to untypical form or introducing the image of absent of human body to clothing. Fourth, 'image of reversion and paradox' to express practical clothing object with unwearable material, or cause confusion of sex and identity by expressing dual aspects of body at the same time. In this study, which is focused on correlation between body and clothing and the meaning of them, I realized that, even though artistic clothing expressed image of distortion and deformation of human existence as essential subject of body, they, in most contents, were used as medium of communication to rediscover human dignity and identity, and consisted of a series of metaphoric network of meanings satirizing aspects of our society.

Keywords

References

  1. Dale. Julie Schafler (1986). Art to wear. New York: Abbeville Press
  2. 국립현대미술관 (1988). ART to WEAR 전시회 도록. 경기도: 국립현대미술관
  3. 김정혜 (1998). 예술의상에 관한 연구(I). 복식 제38권 3호, 서울: 한국복식학회
  4. 한국패션문화협회 (1997). Fashion sculpture. 전시회 도록. 서울: 덕수궁
  5. 국립현대미술관 (1988). 미술의상전. 전시회 도록 경기도: 국립현대미술관
  6. 예술의 전당 기획 (1997). Fashion Art Festival. 전시회 도록. 서울: 예술의 전당
  7. 안연회 엮음 (1999). 현대미술사전 서울: 미진사. p. 96
  8. 월간미술 엮음 (1999). 세계미술용어사전 서울: 월간미술. p. 187
  9. 해럴드 오즈본 편, 한국미술연구소 옮김 (2002) 옥스퍼드 미술사전. 서울: 시공사. pp. 716-717
  10. 안연희 엮음 (1999). 현대미술사전 서울: 미진사. p. 334
  11. 한국현상학회 편 (2000). 몸의 현상학. 서울: 철학과 현실사. pp. 108-9
  12. 김정현 (2000). 니체의 몸 철학. 서울: 문학과 현실사. pp. 169-173
  13. Richard. M. S. 저. 최경호 역 (1993). 신체의 현상학 서울: 인간사랑. pp. 133-159
  14. Werner Schneiders (1998). Deutsche philosophie in 20. Jahrhundert. Mijlchen: Beck. p. 41.
  15. 한림미술관, 이대기호학연구소 엮음 (1999). 몸과 미술. 서울: 이화여자대학교 출판부. p. 7
  16. 로널드 보그 저. 이정우 역 (1995). 들뢰즈와 가타리. 서울: 새길. p. 145
  17. 이정우 (1993). 미젤 푸코에 있어 신체와 권력. 문화과학. 4 봄, 서울. 문화과학사. p. 96
  18. 이수균 외 엮음 (1999). 몸과 미술, 몸과 미술 서울: 이화여자대학교 출판부. p. 10
  19. 이수균 외 엮음 (1999). 몸과 미술, 몸과 미술 서울: 이화여자대학교 출판부. p. 13
  20. William. A. E. (1994), The body. London: Thames and Hudson. p. 400
  21. Peter Webb (1975), The erotic arts. London: Thames and Hudson. p. 369
  22. Williams G.. Manchester. C. (2002). Fresh cream. London: Phaidon Press Limited. p. 66
  23. 이재현 (2000). 인터넷과 사이버사회. 서울: 커뮤니케이션북스. p. 252
  24. Biennale di Firenze (1996). Looking at fashion. Firenze: Skira Editore. p. 367
  25. 노먼 브라이슨 저, 하태환 외 편역. 현대미술의 사라져 가는 몸. 몸과 미술 서울: 이화여자대학교 출판부. pp. 84-85
  26. William. A. E.. (1994), The body. London: Thames and Hudson. p. 303
  27. William. A. E.. (1994), The body. London: Thames and Hudson. pp. 300-302
  28. Biennale di Firenze. (1996). Looking at fashion. Firenze: Skira Editore. p. 137
  29. Vitra Design Museum & Mistake Design Studio (2001). A-poe making: Issey miyake & daifujwara. Berlin: Vitra Design Museum. p. 90
  30. Kyoto Costume Institute Right : Nanasai Co. Ltd. (1999). Visions of the body: fashion or invisible corset. Kyoto: The National Museum of Modern Art. Tokyo: Museum of Contemporary Art. p. 25
  31. 김홍희 (2003). 여성과 미술. 서울: 눈빛. p. 223
  32. Holborn Mark (1995). Issey Miyake. Koln: TASCHEN. 11. 13
  33. Williams. G.. Manchester. C.. (2002). Fresh cream. London: Phaidon Press Limited. p. 205
  34. Jean-Auguste dominique ingres(1780-1867)의 'La Source. 1856' 가 차용됨
  35. Foundation Cartier Pour l’art contemporain (1998). Issey miyake making thing. New York: Scalo Press p.52
  36. 하태환 외 편역 (1999), 새로운 미술사의 시각. 몸과 미술. 서울: 이화여자대학교 출판부. p. 7
  37. Chris Shilling 저, 임인숙 역(1999). 몸의 사회학. 서울: 나남출판. p. 53
  38. 존 스토리 저, 박모 역 (1999). 문화연구와 문화이론. 서울: 현실문화연구. pp. 224-228
  39. 존 스토리 저, 박모 역 (1999). 문화연구와 문화이론. 서울: 현실문화연구. p. 236
  40. 이광래 (1992). 철학적 언설로서의 포스트모더니즘- 현대 철학과 사회. 서울: 서광사. p. 238
  41. 서성록 (1992). 한국미술과 포스트모더니즘 서울: 미진사. p. 62
  42. 서성록 (1992). 한국미술과 포스트모더니즘 서울: 미진사. p. 31
  43. 양해림 (2000) 메롤로 퐁티의 몸의 문화 현상학 몸과 현상학. 한국현상 학회 편. 서울: 철학과 현실사. p. 108에서 재인용