The Application of the Apparel Sizing System to be applied for the Internet Shopping Mall - focus on the Presumption of the Body Measurements according to the Age and the Figure groups

인터넷 패션 쇼핑몰을 위한 의복 치수 적용에 대한 연구 -연령과 체형집단에 따른 신체치수 추정을 중심으로-

  • Published : 2004.05.01

Abstract

This study is aimed at the application of the apparel size system to be applied for the Internet shopping mall in Korea. Especially this is focused on the presumption of the body measurement according to the age groups and the figure groups. In this regard, a sizing system is to be developed that could be used to approach consumers more easily and provide more fitness and accuracy in terms of size. The target study was on a group of women nineteen to forty-nine years of age. The 4th National Anthropometry Survey data were used in the examination. The results in the study are as follows ; (1) On the Internet apparel shopping malls in relation with this study, no matter what size in the ready-to-wear enterprises was selected by the consumers who once put their information in the member registration, the most appropriate sizes for them are automatically given and transferred to the order forms of chosen enterprises with aid of internal programs of the internet webpage. In addition, when consumers enter their body sizes in the units that are familiar to them, such as inches or centimeters, the units are automatically programed so that they can be converted for the sake of convenience. ; (2) To extract an estimation equation of body size through Multiple Regression Analysis, the circumferences of chest and hip could be presumed by stature, weight, and waist circumference of which most consumers were well aware. For more accurate regression equations, groupings were made in the three categories of age(19∼29/30∼39/40∼49) and in the three body types(Type N, A and H). Then, the regression equations were established for three sectors, $\circled1$ 'chest circumference not filled up', $\circled2$ 'hip circumference not filled up' and $\circled3$ 'neither filled up for chest nor for hip circumference'. The final results of regression were presented in

.

Keywords

References

  1. 한국마케팅과학회 v.2 의류상품의 인터넷 쇼핑에 관한 연구 고은주;황승희
  2. 국민표준체위 조사결과에 따른 체형분류 연구 국립기술품질원
  3. 대한가정학회지 v.37 no.1 대학생의 의류통신판매에 대한 비교연구 김선희;최혜선
  4. 한국의류학회지 v.26 no.7 온라인 및 카탈로그 통신판매 의류이용현황 및 치수선택에 대한 연구 김선희;최혜선
  5. 한국의류학회지 v.25 no.7 인터넷 패션쇼핑몰에 대한소비자의 만족, 불만족 영향요인 김소영;김미숙
  6. 복식문화학회 v.8 no.3 인터넷 패션 쇼핑몰의 활성화 방안에 관한 연구 김윤;장동림
  7. 복식문화학회 v.10 no.3 인터넷 의류쇼핑몰의 서비스 품질과 구매의도의 영향 요인에 관한 연구 류은정
  8. 한국의류학회지 v.20 no.1 통신판매의류의 치수에 대한 조사 연구 박경화;천종숙
  9. 단국대학교 석사학위논문 소비자 불만 사례 분석을 통한 인터넷 쇼핑몰 마케팅 전략에 관한 연구 박혜룡
  10. 의류치수와 관련된 KS규격 산업자원부 기술표준원
  11. 인체측정 표준용어집 산업자원부 기술표준원
  12. 한국복식학회 v.51 no.3 인터넷 의류 쇼핑몰에 대한 소비자 만족도 평가-의류 치수체계를 중심으로- 이경화;조재희
  13. 산업경제연구 v.16 no.3 인테넷 쇼핑몰의 자각된 특성이 소비자신뢰에 미치는 영향 이용균;이규용
  14. 한국의류학회지 v.26 no.2 인터넷 쇼핑몰 유형에 따른 소비자 특성 및 의복구매성향에 관한 연구 정유정;박옥련;이현지
  15. 패션비지니스학회 v.3 패선産業의 인터넷 電子商去來 活用方案에 關한 硏究 정혜주;조규화
  16. 대한인간공학회지 v.15 no.2 통신판매용 의류의 최적 치수규격 설정에 관한 연구 천종숙;박경화;박영택
  17. 한국의류학회지 v.24 no.8 카탈로그 쇼핑, TV 홈쇼핑, 인터넷 쇼핑에서 제공하는 의류제품에 대한 소비자의 인식 천종숙;양유영
  18. 한국의류학회지 v.22 no.5 통신판매용 의류제품의 사이즈 체계에 관한 연구(제1보) 최혜선;김선희
  19. 30대 전략분야 시장조사 한국전자통신연구원
  20. Journal of Information, Law and Technology v.3 Identity Authentication and 'E-Commerce' Ford,M.D.
  21. 주간 인터넷 통계 동향 보고 nKRNIC
  22. International Ergonomics Symposium Korean anthropometric data and a comparison of the body shape in ks and JIS Young Suk LEE;Yoshiko TAYA