Regional Differences of Clothing Consumption Behavior in Korean Adolescents

청소년의 의복소비행동의 지역별 비교연구

  • 이명희 (성신여자대학교 의류학과) ;
  • 유경숙 (군산대학교 의류학과)
  • Published : 2004.08.01

Abstract

The purpose of this study was to understand regional differences of clothing consumption behavior of Korean adolescents. Subjects were 624 male and female high school students in north and south to the Hangang river, Seoul, and those in Kunsan City, Jeonlabuk-Do. The clothing consumption orientation were classified 4 dimensions by factor analysis: brand orientation, others-sensitivity, impulse buying, and advertizement influence. Female students were significantly higher in brand orientation, others-sensitivity, and impulse buying than males. Students in the south Seoul are influenced more than the other two regions by brand orientation, others-sensitivity, and impulse buying. There were significant interaction effects in brand orientation and others sensitivity by sender and region. In the north Seoul students, males demonstrated less brand orientation than females. while south Seoul male students did high others-sensitivity tendency than male of the other regions. Males of north Seoul and Kunsan spent less expense for clothing, but south Seoul students equally in males and females spent the highest for clothing. About one-third of all adolescents had imitated appearance of an entertainer. mostly for hair-styles of them. Major commodities that teenagers purchased on impulse were shirts, pants, shoes, and bags. Since shoes prevailed among purchased famous brands, teenagers seem to be most interested in shoes as far as the brand was concerned in particular. In general, clear differences of gender and region were observed in clothing consumption behavior: male adolescents in the north Seoul and Kunsan City exhibited Passive clothing behavior, whereas south Seoul males and females showed active behavior and gender-equality.

Keywords

References

  1. 유경환 (1984), 청소년의 정서와 프로그램. 방송연구, 3(2). pp. 47-54
  2. Gecas. V. & Self. M. A. (1990), Families and adolescents: A review of the 1980s. Journal of Marrige and Family 52. pp. 941-958
  3. 권미화 (2000). 청소년 소비자의 소비가치와 소비행동의 합리성. 서울대학교 대학원 박사학위논문. pp. 9-10
  4. 정민숙 (1991). 청소년의 상표에 대한 이미지 및 선호도, 충동구매에 관한 연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위 논문. pp. 58-60. 72-74
  5. 고애란, 진병호, 심정은 (2000). 청소년기 여학생의 의복행동에 대한 영향요인 연구: 연령. 지역 차이와 심리적 특성 변인들의 상대적 영향력. 한국의류학회지, 24(4) , pp. 475-486
  6. 남궁윤선 (1999). 주거지역에 따른 청소년 내 하위집단들의 복식문화 연구. 한국의류학회지,23(5). pp. 623-634
  7. 이원영 (1993) 서울 강남지역의 교통체계 진단. 수원대학교 산업기술연구소 논문집. 8, pp. 111-118
  8. 김혜인. 이승신 (2003), 청소년소비자의 과시소비성향에 관한 연구. 대한가정학회지, 41(7), pp. 145-156
  9. 이은희 (2000. 5). 청소년 소비문화의 특성과 문제점 월간 소비자. no. 218 p. 24-28
  10. 이은희(2000. 5). 청소년 소비문화의 특성과 문제점, 월간 소비자. no. 218, pp. 33-47
  11. 김용덕, 신수연 (1998). 여고생의 캐주얼 의류 상표충성도에 관한 연구. 복식. 39, pp. 125-138
  12. 이영희, 계선자 (2001). 청소년 소비자의 과시소비성향 및 관련변인. 한국가족자원경영학회지, 5(1), pp. 111-122
  13. 송은경 (1997). 청소년 소비자의 물질주의 및 과시소비성향과 관련요인. 인하대학교 교육대학원 석사학위논문. pp. 39-41
  14. 편세린 (1997). 청소년의 소비지향적 태도와 과시소비성향에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문. pp. 51-54
  15. 박철 (1993). 청소년의 광고수용과 물질주의 가치관에 관한 연구. 청소년연구. 14, pp. 45-63
  16. 김정연. 양숙희 (1998). 1990 년대 한국 청소년의 스트리트패션 연구. 대한가정학회지, 36(9), pp. 13-18
  17. 이은희(2000. 5). 청소년 소비문화의 특성과 문제점 월간 소비자. no. 218, pp. 24-28
  18. 조양연 (1987), TV 광고에 대한 고등학생의 의식과 태도에 관한 연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문. pp. 47-48
  19. 이은희(2000. 5). 청소년 소비문화의 특성과 문제점 월간 소비자. no. 218, pp. 24-28
  20. 정민숙(1991). 청소년의 상표에 대한 이미지 및 선호도, 충동구매에 관한 연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위 논문, pp. 63-65. 73
  21. 박우미, 유명의 (1998). 여고생의 신체에 대한 의식구조의 지역별 비교. 복식, 36, pp. 205-218
  22. 남궁윤선(1999). 주거지역에 따른 청소년 내 하위집단들의 복식문화 연구. 한국의류학회지,23(5), pp. 623-634
  23. 전경숙 (2000). 남자 중.고등학생의 유행선도력과 정보원 활용 및 의류구매행동과의 관계연구(제 1보), 한국의류학회지, 21(2). pp. 675-685
  24. 김혜인. 이승신(2003), 청소년소비자의 과시소비성향에 관한 연구. 대한가정학회지, 41(7), pp. 145-156
  25. 고애란. 진병호. 심정은(2000). 청소년기 여학생의 의복행동에 대한 영향요인 연구: 연령. 지역 차이와 심리적 특성 변인들의 상대적 영향력. 한국의류학회지,24(4), pp. 475-486
  26. 고애란, 박광희. 이영숙 (1997). 신도시와 영등포 거주 소비자의 비거주지 쇼핑행동에 관한 연구. 한국의류학회지, 21 (2), pp. 442-454
  27. 김정훈 (2003). 전라북도 소비자들의 경제 윤리 의식. 한국생활과학회지, 12(2). PP. 215-223
  28. 유순옥 (1999). 청소년 소비자의 생활양식 유형과 소비주의 성향. 울산대학교 교육대학원 석사학위논문. pp. 60-64
  29. 조윤희 (1998). 소비자 사회화 작용인이 청소년의 소비생활양식에 미치는 영향. 숙명여자대학교 대학원 석사학위 논문. pp. 54-55
  30. 차경순 (1995). 라이프스타일의 차이에 따른 외국상표선호경향에 관한 탐색적 연구, 청소년 캐쥬얼 의류시장을 대상으로. 국민대학교 경영대학원 석사학위논문. pp, 71-81
  31. 편세린(1997). 청소년의 소비지향적 태도와 과시소비성향에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문, pp. 70-76
  32. 백경미 (1995). 도시주부의 과시소비 성향과 영향요인. 서울대학교 대학원 박사학위논문. p. 38
  33. 김혜인. 이승신(2003), 청소년소비자의 과시소비성향에 관한 연구. 대한가정학회지, 41(7), pp. 145-156
  34. 조윤희(1998). 소비자 사회화 작용인이 청소년의 소비생활양식에 미치는 영향. 숙명여자대학교 대학원 석사학위 논문, p. 40
  35. 김나연 (2000). 청소년 소비자의 동조적 상표선택행동에 관한연구: 캐주얼의류를 중심으로. 서울대학교대학원 석사학위 논문. pp, 56-57
  36. 염인경, 김미숙 (2002). 청소년의 의복쇼핑성향에 따른 충동구매행동. 복식문화연구, 10(6). pp. 666-679
  37. 최원석 (2001. 10. 9) 귀여운 ‘꽃미남’이 뜬다. 조선일보. 자료검색일 2003, 9. 8. 자료출처 http://www.chosun.com