A Study on the Evaluation of Consumer Satisfaction on the Purchase through the C2C Electronic Commerce-Focusing on the Fashion Products-

C2C 전자상거래 구매시 고객 서비스 요인과 만족도에 관한 연구 -패션 제품을 중심으로-

  • 이승희 (성신여자대학교 의류학과) ;
  • 김향미 (성신여자대학교 의류학과)
  • Published : 2004.08.01

Abstract

The purpose of this study was to investigate the customer service factors and evaluation of consumer satisfaction on the purchase through the C2C E- commerce, focusing on the fashion goods. 190 college students who have purchased products via C2C E-commerce were surveyed. For data analysis, descriptive statistics, 1-test, Pearson's correlations, and multiple regression were used. As the results, 50.5% of respondents have purchased fashion products through C2C. Out of 4 C2C characteristics factors. there was statistically the significant difference in only 'entertainment factor' between males and females. All five SERVQUAL's factors used for measuring service factors in this study were correlated to customer satisfactions scores. Also. results of multiple regression revealed that assurance, empathy, and reliability were significantly to related to customer satisfaction. Based on these results, fashion marketing strategy for C2C development would be suggested.

Keywords

References

  1. 김미숙, 김소영 (2001). 인터넷 패션쇼핑몰에 대한 소비자의 만족 . 불만족 영향 요인. 한국의류학회 , 25(7). pp. 1360-1362
  2. 류영선 (2002). 인터넷 쇼핑몰 유형이 소비자 만족도에 미치는 영향에 관한 연구. 고려대학교 경영대학원 석사학위 논문. p. 18
  3. 박선경 (2002). 인터넷 쇼핑물의 이용실태와 소비자 만족에 관한 연구. 울산대학교 정보통신대학원 석사학위논문, pp. 37-38
  4. 박옥련. 정유정. 이현지 (2002). 인터넷 쇼핑몰 유형에 따른 소비자 특성 및 의복구매성향에 관한 연구. 한국의류학회, 26(2). p. 301
  5. 안철현 (2000) . 인터넷 경매와 인터넷 쇼핑몰에 대한 인식차이와 사용의도에 관한 연구 서울대학교 경영대학원 석사학위 논문, pp. 1-7
  6. 유현정. 김기옥 (2000). 전자상거래에서의 소비자 척도개발. 한국소비자학회, 11(3), pp. 104-106
  7. 이상호 (2000). 전자상거래 의류 시험결과, 소비자 보호원
  8. 조영주. 엄숙자, 이승희 (2001). 인터넷 쇼핑몰에서의 의류제품 구매행동에 관한 연구. 한국의류학회, 5(7), pp. 1249-126
  9. 채서일 (1997). 마케팅. 학현사. p. 527
  10. 최원근 (2000), 인터넷 전자상거래의 소비자 만족도에 관한 구조적 연구 -인터넷 쇼핑몰을 중심으로-. 고려대학교 경영대학원 석사학위 논문. pp. 26-27
  11. Parasuraman. A.. Zeitaml, V. & Berry. L. (1988) SERQUAL: A multiple -item scale for measuring consumer perceptions of service quality, Journal of Retailing. p. 64. pp. 12-40
  12. 경향신문 (2003), 2003 美의류 트렌드 - 복고풍 & 실용성 2003. 1. 11 자료출처 http://www.khan.co.kr
  13. 동아일보 (2003), 인터넷경매 1 위 ‘옥션’. 2003. 6. 10 자료출처 http://www.donga.com
  14. 디지털 타임즈. 전자상거래 자립기반 다졌다. 2003. 10. 22. 자료출처 http://www.dt.co.kr
  15. 비즈넷. 자료출처 http://www.i-biznet.com
  16. 통계청. 자료출처 http://www.nso.go.kr
  17. 한국경제 (2000). 日유니클로 쇼핑몰 ‘히트 예감’. 2000. 12. 4. 자료출처 http://www.hankyung.com
  18. 한국경제 (2002) 전자상거래 개화기 맞는다. 시장규모 4조 원 . 2002.1.1 자료출처 http://www.hankyung.com
  19. 한국인터넷정보센터. 자료출처 http://www.nic.or.kr
  20. 헤럴드경제 (2003), 온라인 경매시장 ‘절대강자 없다’. 2003. 10. 11. 자료출처 http://www.heraldbiz.com
  21. Brandstock 자료출처 http://www.brandstock.co.kr
  22. inews24 (2002). 패션에도 전자상거래 열풍…B2C로 힘 받는다. 2002. 5. 19. 자료출처 http://www.inews24.com
  23. inews24 (2003). 인터넷쇼핑 의류. 패션분야 60% 대 고속성장. 2003. 5. 23 자료출처 http://www.inews24.com