A Case Study on the Planning Process of ′'A′ Kindergarten′s Playground Applied User Participatory Design

사용자 참여디자인에 의한 ′A′유치원 놀이터 계획과정에 관한 연구

  • Published : 2004.08.01

Abstract

The purpose of this study is to introduce the design process for the 'natural-friendly' kindergarten playground using participatory design method. The 'A' kindergarten in Daejon was selected as a case study. The concept of the design was decided by the user's needs which draw out the pictures of children, owner's educational philosophy, and request of the teachers. As a result, the concept approached to 'our neighborhood (Korean traditional village)' image, and was planned with a focus on open space, which allows rich in natural elements(earth ground, trees, flowers vegetable farm, animals, water and sand etc.) and various play activities. And a user participatory design method proved that it was proper to design a kindergarten playground.

Keywords

References

  1. 신동주(1999). 영유아를 위한 실외놀이환경 구성 지침, 교육과학사
  2. 최목화 · 최병숙 · 유옥순 · 박선희 · 이정희 · 박경옥(2002). 보육시설 공간디자인. 창지사
  3. 최목화 · 최병숙(2003). 대전시 어린이 놀이터 환경의 평가에 관한 연구. 대한건축학회논문집(계획계). 19(7)
  4. 최목화 · 최병숙(2003). 아동이 기억하는 주거환경의 이미지 요소. 대한건축학회논문집(계획계). 19(9)
  5. 김광범 · 박선경 · 김남길 · 하재명(1999). 참여디자인 기법을 이용한 학교 계획에 관한 연구. 대한건축학회논문집(계획계). 15(5)
  6. 박선희 · 문경하(2000). 거주자 참여방식을 적용한 공동주택의 실내공간계획에 관한 연구. 한국실내디자인학회논문집 25호
  7. 박우장(2000). 주거디자인의 사용자 참가모델에 관한 연구. 한국실내디자인학회논문집 24호
  8. Olds, A. R.(2001). Child Care Design Guide. McGraw-Hill
  9. Dudek, M.(1996). Kindergarten Architecture: Space for the imagination. E&FN SPON