A Study on the Influence of Package Design of Female Cosmetics on Purchasing Preference

여성 화장품 용기디자인이 구매성향에 미치는 영향에 관한 연구

  • 이재하 (남서울대학교 경영세무학부) ;
  • 김제준 (남서울대학교 경영세무학부)
  • Published : 2004.09.01

Abstract

This study investigated the influence of package design of female cosmetics on the purchasing preferences of view The subjects of this study were the consumers of female cosmetics from their twenties to the forties, and were 195 consumers who dropped into beauty counters to buy their cosmetics. With this study, it can be said that package design Is an effective factor on purchasing of female cosmetics. In general, most consumers prefer to practical and useful package design. But the younger consumers tend to be more influenced by luxury and expensive package design than an elderly consumers on purchasing cosmetics. And it made a little difference in purchasing preferences by academic background.

Keywords

References

  1. Frank M. Gryna, Quality Planning & Analysis, 4th edition, McGraw-Hill, Inc., New York, pp.593-594, 2001
  2. 김종찬, 마음에 바르는 화장품 이야기, 네트워크 출판사, p.164, 1996
  3. 월간포장편집실, 포장 21세기 우리 스스로 준비하자, 도서출판 포장, pp.59-61, 2000
  4. 채수명, 디자인 마케팅, 도서출판 국제, p.2, 1994
  5. 곽은경, 화장품용기 재활용 실태조사 및 의식조사, 여성과 현실연구회, 1999
  6. 노정수, '화장품 용기 디자인이 20대 젊은 여성의 구매심리에 미치는 영향,'석사학위논문, 건국대학교, 1993
  7. 박영주, '화장품포장의 조형분석 연구', 석사학위논문, 세종대학교, 1995
  8. 변철,'Package Design의 구매심리 유발에 관한 연구', 석사학위논문, 경희대학교, 1997
  9. 윤순희,'우리나라 화장품 소비자 구매 행동에 관한 연구', 석사학위논문, 국민대학교, 1993
  10. 윤병호,'우리나라 화장품 광고 전략에 관한 연구', 석사학위논문, 한남대학교, 1995
  11. 이명환,'여성화장품 포장디자인의 감성적 구매성향에 관한 연구', 석사학위논문, 한양대학교, 1998
  12. 이연숙,'신제품개발에 따른 여성화장품포장디자인 전략에 관한 연구', 석사학위논문, 국민대학교, 1993
  13. 이재하․김제준, '화장품 용기와 패키지디자인 개발방향에 관한 연구,' 한국품질경영학회 2000년도 춘계학술대회발표논문집, pp.538-543, 2000
  14. 정기석, '환경친화적 화장품 용기디자인에 관한 연구', 석사학위논문, 한양대학교, 1997
  15. 정승현,'화장품 시장 개방과 광고전략의 변화', 석사학위논문, 홍익대학교, 1999
  16. 정현정,'상표선호도 형성과정에서 광고의 영향', 석사학위논문, 중앙대학교, 1994
  17. 제일기획,'2000년 라미화장품 조사결과보고서', 제일기획컨설팅, 2000