Networked Visualization for a Virtual Bicycle Simulator

가상현실 자전거 시뮬레이터에서 시각화 네트워크

  • Published : 2004.09.01

Abstract

This paper presents the visualization method of the KAIST interactive bicycle simulator. The simulator consists of two bicycles of 6 DOF and 4 DOF platforms, force feedback handlebars and pedal resistance systems to generate motion feelings; a real-time visual simulator, a HMD and a beam projection system; and a 3D sound system. The system has an integrating control network with the server-client network structure for multiple simulators. The visual simulator generates dynamic images in real-time while communicating with other modules of the simulator. The operator of the simulator can have realistic visual experience of riding on a velodrome or through the KAIST campus, while being able to watch the other bicycle with an avatar.

Keywords

References

  1. 이종환, 한순흥, '1축 운동의자를 이용한 가상현실 시뮬레이터에서의 그래픽과 운동의 통합,' 정보과학회 2001년 가을학술발표 논문집, pp. 262-264, 2001년 10월
  2. 원광연, 박재희, '감성공학과 기상현실' 한국정밀공학회지, Vol.18, No.2, pp. 40-45, 2001
  3. 유병현, 한순흥, '비행 시뮬레이션을 위한 실시간 지형 데이터의 구축,' 2002 한국 CAD/CAM학회 학술발표회 논문집, 2002년 2월
  4. 이종환, 유병현, 한순흥, '비행 VR 시뮬레이터를 위한 가상환경 구축과 MR,' HCI학회, 2003. 2
  5. 이경노 외 13인, '자전거 가상현실 시율레이터,' HCI2001, pp.725-730, 2001년 2월
  6. Kwon, D. S. et aI., 'KAIST interactive bicycle simulator,' Proceedings of the 2001 IEEE International Conference on Robotics and Automation, Seoul, Korea, pp. 2313-2318, May 21-26, 2001
  7. Kwon, D. S. et aI., 'KAIST interactive bicycle racing simulator' The 2nd version with advanced faetures,' Proceedings of the 2002 IEEElRSJ Inti. Conference on Intelligent Robots and System, EPFL, Lausanne, Switzerland, pp. 2961-2966, October 2002
  8. 한순흥 외, '한국과학기술원 자전거 주행 시뮬레이터 개발,' 한국과학기술원 기본연구 사업 보고서. 1999년
  9. 박영진, 한순흥 외, '다수참여자를 위한 Vehicle 시뮬레이터 기술 개발: 자전거 응용' 한국과학기술원 기관고유사업 보고서, 2001년 12월
  10. Wang Yu, Tian Minghui, Yap Fook Fah, 'A true bicycle simulator,' http://www.drc.ntu.edu.sg/groups/drc_www/projects_vr/bicycle_simulator/enter.epl, 2000
  11. Brogan, D. C , Metoyer, R. A. and Hodgins, J. K., 'Dynamically simulated characters in virtual environments,' IEEE Computer Graphics and Applicalions, Vol. 15, No.5, pp. 58-69, 1998
  12. 고희동 외, '감성측정평가 시뮬레이터개발(3차원 시정각 환경제시 기술 개발) 보고서,' 힌국과학기술연구원, 1997년
  13. 원광연, 한순흥 외, '2001년도 우수연구센터 연차보고서' 가상현실연구센터 연차보고서, 2002년 4월
  14. Multigen-Paradigm, 'MultiGen creator user's guide,' 1998
  15. Chris Nadovich, '1996 olympic velodrome curve design,' http://library.wolfman.com/demos/v3/0IympicVelodrome.nb
  16. Multigen-Paradigm, 'Vega on-line user's guide,' 2000
  17. 이경노, 이두용, '자전거 시블레이터에서 블록 시간을 최소화하기 위한 통신 프로토콜의 설계' 제어자 동화시스템공학 논문지, Vol.6, No.12, pp.1099-1105, 2000
  18. Roy S. Kalawsky, 'The science of virtual reality and virtual environment,' Addison-wesley, 1993
  19. Lenny Lipton, 'Stereo-vision formats for video and computer graphics,' http://www.stereographics.com/html/body_stereo_formats.html
  20. Woodrow Barfield, Thomas A. Furness 'Virtual environments and advanced interface design,' Oxford University Presss, pp. 145-257, 1995
  21. National Research Council, 'Virtual reality scientific and technological challenges,' National Academy Press, 1995
  22. MutiGen-Paragidm Inc., http://www.multigen.com
  23. Discreet, http://www.discreet.com
  24. Virtual Research System Inc., http://www.virtualresearch.com
  25. InterSense Inc., http://www.isense.com/
  26. AutoCAD 2000 DXF Reference, http://www.autodesk.com/techpubs/autocad/acad2000/dxf/index.htm
  27. Bentley Systems Inc., http://www.bentley.com
  28. Intergraph Co., http://imgs.intergraph.com
  29. Z/I Imaging Co., http://www.ziimaging.com