Understanding Students' Conceptions in the Research on Conceptual Change in Science: from Misconception to Mental Model

과학개념변화 연구에서 학생의 개념에 대한 이해: 오개념(misconception)에서 정신모형(mental model)까지

  • Published : 2004.06.30

Abstract

In science education, the research on students' conceptions has been started in early 1970. From the early 1980, the research on students' conceptions stimulated the research on conceptual change. Recently, mental model has been a theoretical background in concrete arguments on "how students' conceptions are constructed or created?" Mental model has been studied early in cognitive psychology, and several researchers have studied it partially in science education area. In this study, we compared different theories that explained students' conceptions in, mainly, physics. Further we discussed the possibility of mental model as a theory that could integrate different explanations about students' conceptions from different theory.

1970년대 초반 시작된 학생들의 과학개념에 관한 연구는 80년대 들어서면서 자연스럽게 과학개념변화연구로 발전하였다. 한편 학생의 과학 개념변화의 본질, 어려움 등에 관한 논의과정에서 학생의 개념에 대한 연구 또한 한층 더 발전되어 왔다. 특히, 최근 과학교육 연구에서 학생의 과학개념 형성과 변화에 대한 심층적인 논의의 한 가지 이론적 배경으로 정신모형(mental model)에 대한 관심이 높아지고 있다. 정신모형(mental model)은 일찍이 인지심리학 분야에서 연구되어왔으며, 과학교육분야에서 일부 연구자들에 의해서 부분적으로 논의되어왔다. 그러나 정신모형(mental model)이 학생의 개념에 관한 기존의 연구들에서 사용한 용어나 설명 등과 비교하여 어떠한 차이가 있는지를 체계적으로 밝힌 논문은 찾아보기 어렵다. 더불어 과학교육 분야에서 정신모형(mental model)에 대한 구체적인 예시와 실증적인 자료는 아직 부족한 실정이다. 따라서 본 연구에서는 학생들의 과학개념변화와 학습을 설명하는 한 가지 틀로서 정신모형(mental model)의 의미와 향후 연구방향 등에 관하여 논의하였다.

Keywords

References

  1. 김범기, 권재술(1995). 과학개념과 인지적 갈등의 유형이 학생들의 개념변화에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 15(2), 472-486
  2. 김판수, 박수자, 심성보, 유병길, 임체성, 허승희, 황홍섭 (2003), 구석주의와 교과교육. 서울: 학지사
  3. 권재술(1999). 오개념과 유사한 용어들. http://jskwon. knue.ac.kr(2003. 10. 11. 검색)
  4. 권재술, 이경호, 김연수(2003). 인지갈등과 개념변화의 필요조건과 충분조건. 한국과학교육학회지, 23(5), 574-591
  5. 도경수(2003). 사적인 대화(e-mail)
  6. 박종원(2002). 학생 개념체계의 연속적 세련화와 정교화를 통한 개념 변화과정 - 이론적 논의를 중심으로 - 한국과학교육학회지, 22(2), 357-377
  7. 안수영(1989), 전류현상 관찰 전후에 있어서 학생들의 오인유형 및 그 변화. 한국교원대학교 석사학위 논문
  8. 안수영, 권재술(1995). Pascual-Leone의 신 피아제 이론에 의한 오개념의 본질에 대한 심리학적 접근. 한국 과학교육학회지. 15(2), 185-193
  9. 이명제, 김찬종, 최승언(1993). 실험실맥락과 지구환경맥락의 문제해결에서 활성화되는 지식의 차이. 한국과학교육학회지, 13(2), 257-271
  10. 이명제(1994). 고등학교 학생들의 문제해결에서 맥락에 따라 활성화되는 지식의 우선순위 차이. 한국과학교육학회지, 14(3), 304-311
  11. 이명제(1995). 문제해결과정에서 나타나는 지각평형 개념에 대한 사고유형의 맥락에 따른 차이. 한국지구과학학회지, 17(1), 31-38
  12. 이선경, 박현주, 김우회(2000), 일반화학 학습의 맥락에서 동기적 신념과 사회-문화적 가치에 관한 개념 생태의 범주. 대한화학회지, 44(3), 266-280
  13. 유병길(2000). 개념변화: 급진적 구성주의에 의한 해석(I). 한국초등과학교육학회지, 19(1), 85-99
  14. 조희형(1984). 선입관의 철학척 배경 및 오인과 과학학습의 관계. 한국과학교육학회지, 4(1), 34-43
  15. 조희형(1988). 과학교육과정 및 과학 교수/학습의 이론적 배경과 미래의 과학교육에 대한 시사점. 한국과학교육학회지, 8(2), 33-41
  16. 조희형, 박승재(1995). 과학 학습지도 : 계획과 방법. 서울: 교육과학사
  17. 최정렬(2003). 초등학생들의 별에 대한 질적 연구. 채동현, 박현주, 이수영 공저. 과학교육의 질적 접근. 서울: (주) 북스힐. 161-181
  18. 한국교원대학교 물리교육연구실(1993). 과학 오개념 편람 (역학편)
  19. Carey, S.(1985). Conceptual Change in Childhood. MIT Press: Cambridge, MA
  20. Chi, M. T. H.(1992). Conceptual change and ontological categories: Examples from learning and discovery in science. In R. N. Giere(Ed.), Cognitive Models of Science, Minnesota studies in the Philosophy of Science, Vol. 15, Minneapolis: University of Minnesota Press
  21. Chi, M. T. H., Slotta, J. D., & de Leeuw.(1994). From things to processes: A theory of conceptual change for learning science concepts. Learning and Instruction, 4, 27-43 https://doi.org/10.1016/0959-4752(94)90017-5
  22. diSessa, A. A.(1993). Toward an Epistemology of Physics. Cognition and Instruction, 10, 105-225 https://doi.org/10.1080/07370008.1985.9649008
  23. diSessa, A. A., & Sherin, B. L.(1998). What change in conceptual change?. International Journal of Science Education, 20(10), 1155-1191 https://doi.org/10.1080/0950069980201002
  24. Driver, R., Guesne, E., & Iberghien, A(1985). Some features of children's ideas and their implications for teaching. In R. Driver, E. Guesne & A. Tiberghien(Eds.), Children's Ideas in Science. Buckingham: Open University Press, 193-201
  25. Franco, C., de Barros, H. L., Colinvaux, D., Krapas, S., Queiroz, G., & Alves, F.(1999). From scientist's and inventors' minds to some scientific and technological products: relationships between theories, models, mental models and conceptions. International Journal of Science Education, 21(3), 277-291 https://doi.org/10.1080/095006999290705
  26. Franco, C., & Colinvaux, D.(2000). Grasping mental models. In G. John & B. Carolyn(Ed.), Developing Models in Science Education. Boston: Kluwer Academic Publishers, 93-118
  27. Galili, I. (1996). Students' conceptual change in geometrical optics. International Journal of Science Education, 18(7), 847-868 https://doi.org/10.1080/0950069960180709
  28. Gelman, R.(1990). First principles organize about relevant data: Number and the animate-inanimate distinction as examples. Cognitive Science, 14, 79-106 https://doi.org/10.1016/0364-0213(90)90027-T
  29. Gentner, D., & Stevens, A. L.(Eds.).(1983). Mental Models. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates
  30. Gilbert, J. K., Osborne R., & Fensham P.(1982). Children's science and it's consequences for teaching. Science Education, 66(4), 623-633 https://doi.org/10.1002/sce.3730660412
  31. Glynn, S. M., Yeany, R. H., & Britton, B. K.(1991), A constructive view of learning science. In S. M. Glynn, R H. Yeany & B. K. Britton(Eds.), The Psychology of Learning Science. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 3-19
  32. Greca, I. M., & Moreira, M. A.(2000). Mental models, conceptual models, and modelling. International Journal of Science Education, 22(1), 1-11 https://doi.org/10.1080/095006900289976
  33. Greca, I. M., & Moreira, M. A.(2001). Mental, physical, and mathematical models in the teaching and learning of physics. Science Education, 86(1), 106-121 https://doi.org/10.1002/sce.10013
  34. Johnson-Laird, P. N. (1983). Mental Models: Towards a cognitive science of language, inference and consciousness. Cambridge: Cambridge University Press
  35. Mayer, R. E.(1992). Knowledge and thought: Mental models that support scientific reasoning. In R. A. Duschl & R. J. Hamilton(Eds.), Philosophy of Science, Cognitive Psychology, and Educational Theory and Practice. State University of New York Press, 226-243
  36. Medin, D. L., Ross, B. H., & Markman, A B.(2001), Cognitive Psychology. Harcourt College Publishers
  37. Minstrell, J.(1992). Facets of students' knowledge and relevant instruction. In R Duit, F. Goldberg, and H. Niedderer(Eds.), Research in Physics Learning: Theoretical Issues and Empircal Studies. Kiel, Germany: Institute for Science Education at the University of Kiel, 110-128
  38. Nussbaum, J.(1985). The Earth as a cosmic body. In R Driver, E. Guesne & A. Tiberghien(Eds.). Children's Ideas in Science. Buckingham: Open University Press
  39. Norman, D, A.(1983). Some observations on mental models. In D. Gentner & A. L. Stevens(Eds.), Mental Models. Hillsdale, NT: Lawrence Erlbaum Associates, 7-14
  40. Osborne, R., & Freyberg, P.(1985). Children's Science Learning in Science. Auckland: Heineman
  41. Pintrich, P. R., Mark, R. W., & Boyle, R. A.(1993). Beyond cold conceptual change: The role of motivational beliefs and classroom contextual factors in the process of conceptual change. Review of Educational Research, 63, 167-199 https://doi.org/10.3102/00346543063002167
  42. Posner, G. J., Strike, K. A., Hewson, P. W., & Gertzog, W. A.(1982). Accommodation of a scientific conception: Toward a theory of conceptual change. Science Education, 66, 211-227 https://doi.org/10.1002/sce.3730660207
  43. Radish, E. F.(2003). Teaching Physics. John Wliey & Sons, INC
  44. Rouse, W. B., & Morris, N. M.(1986). On looking into the black box: Prospects and limits in the search for mental models. Psychological Bulletin, 100, 349-363 https://doi.org/10.1037/0033-2909.100.3.349
  45. Samarapungavan, A, Vosniadou, S., & Brewer, W. F.(1996). Mental models of the Earth, Sun, and Moon: Indian children's cosmologies. Cognitive Development. 11, 491-521 https://doi.org/10.1016/S0885-2014(96)90015-5
  46. Saunders, W. L., & Jesunathadas, J.(1998). The effect of task content upon proportional reasoning. Journal of Research in Science Teaching, 25(1), 59-67 https://doi.org/10.1002/tea.3660250106
  47. Schnotz, W., & Preu$\beta$, A.(1999). Task-dependent construction of mental models as a basis for conceptual change. In W. Schnotz, S. Vosniadou & M. Carretero(Eds.), New Perspectives on Conceptual Change. New York: Pergamon, 193-222
  48. Strike, K. A., & Posner, G. J.(1985). Conceptual change view of learning and understanding. In L. West & L. Pines(Eds.), Cognitive Structure and Conceptual Change. Orlando: Academic Press, 211-231
  49. Vosniadou, S.(1991), Conceptual Development in Astronomy. In S. M. Glynn, R. H. Yeany, & B. K. Britton(Eds.), The Psychology of Learning Science. Hillsdale. NJ: Lawrence. Erlbaum Associates. 149-177
  50. Vosniadou, S., & Brewer. W. F.(1992). Mental models of the Earth: A study of conceptual change in childhood. Cognitive Psychology. 24, 535-585 https://doi.org/10.1016/0010-0285(92)90018-W
  51. Vosniadou, S., & Brewer, W. F.(1994). Mental models of the day/night cycle. Cognitive Science. 18. 123-183 https://doi.org/10.1016/0364-0213(94)90022-1
  52. Vosniadou, S.(1994). Capturing and modeling the process of conceptual change. Learning and Instruction. 4. 45-70 https://doi.org/10.1016/0959-4752(94)90018-3
  53. Vosniadou, S., & Ioannides, C.(1998). From conceptual development to science education: a psychological point of view. International Journal of Science Education, 2(10), 1213-1230
  54. Vosniadou, S.(1999). Conceptual change research: State of the art and future direction. In W. Schnotz, S. Vosniadou & M. Carretero(Eds.), New Perspectives on Conceptual Change. New York : Pergamon, 3-13
  55. Vosniadou, S., Kayser, D., Champesme, M., Ioannides, C., & Dimitracopoulou, A.(1999). Modelling elementary school students' solution of mechanics problems. In D. Kayser & S. Vosniadou(Eds.), Modelling Changes in Understanding: Case Studies in Physical Reasoning. Oxford: Pergamon, 61-105
  56. Vosniadou, S. Learning, Cognition and the Problem of Conceptual Change. In vosnladou.pps. http://primus.arts.u-szeged.hu/pedkonf/vosniadou.html(2003.4.4. 검색)
  57. Wandersee. J. H., Mintzes, J. J., & Novak. J. D.(1994). Research on alternative conceptions in science. In D. L. Gabel(Ed.), Handbook of Research on Science Teaching and Learning. Macmillan Publishing Company, 177-210
  58. Wellman, H. M., & Gelman, S. A.(1992). Cognitive development. Foundational theories of core domains. Annual Review of Psychology, 43. 337-375 https://doi.org/10.1146/annurev.ps.43.020192.002005
  59. Wittmann, M. C. (2002). The obiect coordination class applied to wave pulses: Analysing student reasoning in wave physics. International Journal of Science Education, 24(1), 97-118 https://doi.org/10.1080/09500690110066944