A Study on Factors Influencing Kindergarten Teachers' Science Anxiety

유치원 교사의 과학 교수 불안에 영향을 주는 교사 내 . 외적 요인

  • Published : 2004.04.30

Abstract

The purpose of this study was to explore factors influencing kindergarten teachers' science anxiety. The subjects were 182 kindergarten teachers. The career, educational background, scientific literacy, science-related experience, type of kindergarten, age of classroom students, science supporting environment of kindergarten, and students' interest in science were examined as possible factors affecting teachers' science anxiety. The results showed that the science-related experience, science supporting environment of kindergarten, and students' interest in science were related to the teachers' science anxiety. However, the most important factor influencing kindergarten teachers' science anxiety was science-related experience. These results can be interpreted that positive science experiences affect decreasing teachers' science anxiety

본 연구의 목적은 유치원 교사의 내 외적 요인과 과학 교수 불안간의 관련성을 알아보고 과학 교수 불안에 가장 많은 영향을 미치는 요인을 밝히고자 하는 것이다. 교사 내적 요인으로는 경력, 학력, 과학적 소양, 과학 관련 경험이, 그리고 외적 요인으로는 근무기관 유형, 담당학급 연령, 유치원 과학지원 환경, 유아의 과학에 대한 흥미 요인가 선정되었다. 유치원 교사 182명을 대상으로 조사를 실시한 결과 교사 내적 요인으로는 과학 관련 경험이, 그리고 교사 외적 요인으로는 유치원의 과학 지원 환경과 유아의 과학에 대한 흥미가 과학 교수 불안과 상관이 있는 것으로 나타났다. 한편 유치원 교사의 과학 교수 불안에 가장 많은 영향을 미치는 요인으로는 교사의 내적 요인인 과학 관련 경험으로 나타났다. 이와 같은 결과는 유치원 교사의 과학 교수 불안을 감소시키기 위해서는 유아기의 과학에 대한 경험이 그 출발점이 되며, 교사 양성 과정을 거쳐 현직 교육에 이르기까지 지속적으로 과학에 대해 긍정적인 경험을 많이 갖게 해주는 것이 중요하다는 시사점을 준다.

Keywords

References

  1. 권영례(1992). 유치원 아동의 과학행동에 미치는 교사의 언어행태와 학습주제 선정방 법의 효과. 중앙대학교 대학원 박사학위논문
  2. 권태형(1998). 초등학교 교사들의 과학불안과 과학에 대한 태도. 한국교원대학교 대학원 석사학위 논문
  3. 박보경(2003). 유치원 교사의 배경 변인에 따른 과학 불안 및 과학교수유형. 한국교원대학교 대학원 석사학위 논문
  4. 박성혜(2001). 초등교사들의 과학교수 자기 효능감과 과학 관련 배경 및 경험에 관한 질적 연구. 한국교원교육학회 2001년도 연차학술대회, 123-150
  5. 배미양(2001). 유치원 교사들의 과학에 대한 불안,태도, 교수 효능감-충청남도를 중심으로. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문
  6. 이수정(1999). 고등학교 학생들과 예비교사, 현직교사의 과학적 소양 명가. 서울대학교 대학원 석사학위논문
  7. 정영은(2001). 중등학교 교사들의 과학적 소양 조사. 한국교원대학교 석사학위논문
  8. 조부경, 서소영(2001). 유치원 교사의 과학교수효능감에 영향을 미치는 관련 변인 연구. 한국아동학회지, 22(2), 361-373
  9. 조형숙(2001). 유아교사의 과학지식과 과학교수에 대한 태도간의 관계. 유아교육학논집, 5(1), 117-139
  10. 최종식(1999). 초등학교 교사의 과학 불안이 학생들의 과학 성취도 및 과학에 관련된 태도에 미치는 영향. 대구교육대학교 대학원 석사학위논문
  11. Czerniak, C. M.(1989). An investigation of the relationships among science teaching anxiety, self-efficacy, teacher education variables, and instructional strategies. Paper presented at the annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching, CA: SanFransico
  12. Czerniak, C. M., & Chiarelott. L.(1990). Teacher education for the effective science instruction a social cognitive perspective. Journal of Teacher Education, 41(1), 49-58 https://doi.org/10.1177/002248719004100107
  13. Enochs , L. G., & Riggs , I. M.(1990). Further development of an elementary science teaching efficacy belief instrument: A preservice elementary scale. School Science and Mathematics, 90(8), 694-706 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1990.tb12048.x
  14. Enochs, L. G., Scharmann, L. C., & Riggs, I. M.(1995). The relationship of pupil control to preservice elementary science teacher' s self efficacy and outcome expectancy. Science Education, 79(1), 63-75 https://doi.org/10.1002/sce.3730790105
  15. Laugksch, R. C., & Spargo, P. E.(1996). Development of a pool of scientific literacy test-items based od selected AAAS literacy goals. Science Education, 80(2), 121-143 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199604)80:2<121::AID-SCE1>3.0.CO;2-I
  16. MaDevitt, T. M., Heikkinen, H. W., Alcorn, J. K., Ambrosio, A. l., & Gardner, A, L.(1993), Evaluation of the preparation of teachers in science and mathematics: Assesment of preservice teachers'attitude and beliefs. Science Education, 77(6), 593-610 https://doi.org/10.1002/sce.3730770604
  17. National Research Council(2000). 국가 과학 교육 기준 (서혜애, 오필석, 홍재식 역). 서울: 교육과학사 (원저1996 출판)
  18. Nelson, B. H., Weiss, I. R., & Capper, J.(1990). Science and mathematics briefing book, Vol II. Capel Hill, NC: Horizon Research, lnc
  19. Nelson, B. H., Weiss, I. R., & Conaway. L. E.(1992). Science and mathematics briefing book, Vol III. Capel Hill, NC: Horizon Research, lnc
  20. Ramey- Gassert, L. K.(1996). A qualitative study of factors influencing teaching self efficacy of elementary level teachers. Science Education, 80(3),283-315 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199606)80:3<283::AID-SCE2>3.0.CO;2-A
  21. Sheila, B., Molly, R., & Tara, J.(2000). Science anxiety as function of personality, gender roles, experience with science. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 443 733)
  22. Spielberger, C. D.(1972). Anxiety current trends in theory and research. New York: Academic Press
  23. Tilgner, P. J.(1990). Avoiding science in the elementary school. Science Education, 74(4). 421-431 https://doi.org/10.1002/sce.3730740403
  24. Udo, M. K., Ramsey, G. P., Reynolds-Alpert, S., & Mallow, J. V.(2001). Does physics teaching affect gender-based science anxiety? Journal of science education and technology, 10(3), 237-247 https://doi.org/10.1023/A:1016686532654
  25. Westerback, M. E.(1984). Studies on anxiety about teaching science in preservice elementary teachers. Journal of Research in Science Teaching, 21(9), 937-950 https://doi.org/10.1002/tea.3660210908
  26. Westerback, M. E.(1990). Science knowledge and the reduction of anxiety about teaching earth science in exemplary teaching as measured by the science teaching state-trait anxiety inventory. School Science and Mathematics, 90(5), 361-374
  27. Westerback, M. E., & Long, M. J.(1990). Science knowledge and the reduction of anxiety about teaching earth science in exemplary teaching as measured by the science teaching state-trait anxiety inventory. School Science and Mathematics, 90(5), 361-374 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1990.tb17225.x
  28. Westerback, M. E., & Primavera, L. H.(1988). Anxiety arout science and science teaching. In C. D. Spielberger, & J. N. Butcher (Eds.), Advances in personality Assessment (pp. 175-202). Hillsdate, NJ: Lawrence Erlbaum Associates
  29. Young, B. J., & Kellogg, T.(1993). Science attitudes and preparation of preservice elementary teachers. Science Education, 77(3), 279-291 https://doi.org/10.1002/sce.3730770303