Purchasing Behaviors of Fashion Products in CATV Home-Shopping

CATV홈쇼핑에서 패션제품의 구매행동에 관한 연구

  • Song, Bong-Ju (Division of Clothing & Textile, Dong-A University) ;
  • So, Gwi-Sook (Dept. Fashion Design, Busan Kyung-Sang College) ;
  • Park, Eun-Joo (Division of Clothing & Textile, Dong-A University)
  • 송봉주 (동아대학교 의상섬유학부) ;
  • 소귀숙 (부산경상대학 패션디자인과) ;
  • 박은주 (동아대학교 의상섬유학부)
  • Received : 2003.12.08
  • Published : 2004.06.30

Abstract

The purpose of this study were to investigate the differences of shopping value, promotional affects and product characteristics between buyers and non-buyers, and to examine the most influenced variable on purchasing behaviors of fashion products in CATV home-shopping. We collected data from 595 consumers related to CATV home-shopping in Busan. Data were analyzed by factor analysis, t-test, ${\chi}^2$-test and discriminant analysis. Results showed that there are significant differences between buyers and non-buyers of shopping value demographic characteristics, promotional affects and product characteristics. Especially, shopping value perceived by consumers(e.g., practical value and hedonic value) and product characteristics(e.g., response of others) discriminated whether consumers purchased the fashion products of CATV home-shopping or not. We discussed the implications of results to encourage the purchasing behavior of fashion products in CATV home-shopping.

Keywords

References

  1. 김송병 (1998) 홈쇼핑 구매자의 위험지각과 쇼핑지향성이 홈쇼핑 태도와 행동의도에 미치는 영향에 관한 연구. 경북대학교 대학원 석사학위논문
  2. 김지영. 박재옥 (2002) 쇼핑가치 추구집단에 따른 의류제품 구매 후 만족에 관한 연구. 한국의류학회지, 6(3/4), 548-559
  3. 김창현 (1998) '홈쇼핑 리포트'. 사람들, pp.8-20
  4. 김희라 (2001) 케이블 TV홈쇼핑을 통한 의류구매자의 만족/불만족 및 불평행동연구. 동국대학교 대학원 박사학위논문
  5. 도성실 (1998) 홈쇼핑에서 활용되는 희소성 메시지의 광고 효과에 대한 연구 - CATV 프로 그램과 카탈로그를 이용한 실험연구-. 원광대학교 대학원 박사학위논문
  6. 문재수 (2001) 케이블 TV홈쇼핑에서 프로모션이 상품구매에 미치는 영향에 관한 연구. 고려대학교 대학원 석사학위논문
  7. 박미라 (2002) 케이블 TV홈쇼핑을 통한 의류제품구매시 추구혜택과 소비자관여에 따른 태도와 구매행동. 한양대학교 대학원 석사학위논문
  8. 박은주. 소귀숙 (2003), CATV홈쇼핑에 관련된 충동구매행동. 유통연구, 7(1), 21-39
  9. 손영석. 나운봉 (2001) 한국의 재택쇼핑객 특성에 대한 비교 연구. 소비자학연구, 12(4), 257-276
  10. 안광호. 하영원. 박흥수 (2001) '마케팅원론'. 학현사, 서울, p. 498
  11. 오영심. 고애란 (2002) 판매촉진 이용성향에 따른 쇼핑가치지각 및 소비자만족에 관한 연구. 한국의류학회지, 26(7), 1066-1077
  12. 유동근 (1997) '통합마케팅'. 미래원, 서울, p.335
  13. 유혜경. 김희라 (2001) 케이블TV홈쇼핑을 통한 의류 구매시 소비자 만족/불만족 및 불평 행동 연구. 한국의류학회지, 25(6), 1143-1154
  14. 이로헌 (1999) TV홈쇼핑 소매업의 효율적 마케팅방안에 관한 연구. 서울시립대학교 대학원 석사학위논문
  15. 이상아 (2000) 홈쇼핑 의류제품 구매자의 쇼핑성향과 충동구매에 관한 연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  16. 이세용 (2002) 인터넷 쇼핑몰 이용자의 불평행동에 대한 실증연구; 의류제품을 중심으로. 한국과학기술원 석사학위논문
  17. 이승희 (2000) 미국 소비자의 텔레비전홈쇼핑 행동에 관한 연구. 한국의류학회지, 24(4), 583-593
  18. 이은주 (1996) 의류제품의 홈쇼핑과 소비자의 구매의도. 서울대학교 대학원 석사학위논문
  19. 이은영 (1998) '패션마케팅', 교문사. 서울, p.349
  20. 이정선 (2000) 주부소비자의 홈쇼핑 이용에 관한 연구-TV홈쇼핑 채널과 카탈로그쇼핑을 중심으로-. 서울대학교 대학원 석사학위논문
  21. 이지영 (2002) TV홈쇼핑에서의 의복구매행동에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  22. 이재환 (1995) 충동구매행위에 영향을 미치는 요인에 관한 연구. 서강대학교 대학원 석사학위논문
  23. 이현주 (1998) 케이블TV를 통한 홈쇼핑시 의류제품의 충동구매에 관한 연구. 계명대학교 대학원 석사학위논문
  24. 천종숙. 양유영 (2000) 카탈로그쇼핑, TV홈쇼핑, 인터넷쇼핑에서 제공하는 의류제품에 대한 소비자의 인식. 한국의류학회지, 24(8), 1137-1145
  25. 최성복 (2001) 소비자의 의복제품구매에 있어서 불만의 유형과 성격특성이 불평행동에 미치는 영향. 동국대학교 대학원 석사학위논문
  26. 황정민 (2000) 점포이미지와 쇼핑시 감정이 충동구매와 쇼핑가치지각에 미치는 영향. 연세대학교 대학원 석사학위논문
  27. 현대사회문화연구 (2002) 신 경제시대 돌입 TV 홈쇼핑시장. 현대사회문화연구, 226(2), 44-47
  28. FASHION GIO (2002) 유통의 신패러다임-TV홈쇼핑과 디자이너 조인트 브랜드 비결. Fashion Gio, 2(342), 194-199
  29. Alexandru, M.D., Arvind, R. and Jianan, W. (2000) Consumer choice behavior in online and traditional supermarkets; The effect of brand name, price, and other search attributes. International Journal of Research in Marketing, 17, 55-78 https://doi.org/10.1016/S0167-8116(00)00005-7
  30. Babin, B.J., Darden, W. R. and Griffin, M. (1994) Work and/or fun:Measuring hedonic and utilitarian shopping value. Journal of Consumer Research, 20(March), 644-656 https://doi.org/10.1086/209376
  31. Barbin, J.H. and Wakefield, K.L. (1996) Retailing hedonic consumption: A model of sales promotion of a leisure service. Journal of Retailing, 72(4), 409-442 https://doi.org/10.1016/S0022-4359(96)90021-4
  32. Bloch, P.H. and Richins, M.L. (1983) Shopping without purchase: An investigation of consumer browsing behavior. Advances in Consumer Research, 10, 389-393
  33. Donald, R.L., Scot, B. and Richard, G.N. (1997) An Examination of deal proneness across scales promotion types; a consumer segmentation perspective. Journal of Retailing, 73(2), 283-297 https://doi.org/10.1016/S0022-4359(97)90007-5
  34. Eastwick, M.A. and Lui, M. (1997) The influence of store attitudes and other nonstore shopping behaviors on patronage of television shopping programs. Journal of Direct Marketing, 11(summer), 14-24
  35. Holbrook, M.B. and Hirschman, E.C. (1982) The experiential aspects of consumption: consumer fantasies, feeling, and fun. Journal of Consumer Research, 4, 132-140
  36. Grant, P.L., Guthie, K.K., and Ball-Rokeach, S.J. (1991) Television shopping; a media system dependency perspective. Communication Reasearch, 18(6), 773-798 https://doi.org/10.1177/009365091018006004
  37. James, D.L. and Cunningham, W.H. (1987) A profile of direct marketing television shoppers. Journal of Direct Marketing, 1(4), 12-23 https://doi.org/10.1002/dir.4000010405
  38. Jasper, C.R. and Lan, R.R. (1992) Apparel catalog patronage: demographic, lifestyle and motivational factors. Psychology and Marketing, 9(4)
  39. Jones, M.A.(1999) Entertaining shopping experiences; An exploratory investigation, Journal of Retailing and Consumer Services, 6, 129-139 https://doi.org/10.1016/S0969-6989(98)00028-9
  40. Kapferer, J. and Laurent, G. (1985) Measuring consumer involvement profiles. Journal of Marketing Research, 22, 41-53 https://doi.org/10.2307/3151549
  41. Kim, K.P. and Louise, L.F. (2001) Weapons of influence: personal selling approaches in television shopping for apparel. 2001 SEOUL KSCT/ITAA Joint World Conference, p.263
  42. Levy, M. and Weitz, B.A. (2001) “Retailing Management”. 4th Ed, McGraw-Hill, New York
  43. Li, H. (1995) The Influence of scarcity message on buying impulse an experimental study of TV home shopping program. Unpublisheddoctoral dissertation, University of Michigan state
  44. Lichtensteien, D.R., Burton, S. and Netermeyer, R.G. (1997) An examination of deal proneness sales promotion type; A consumer segmentation perspective. Journal of Retailing, 73(2), 283-297 https://doi.org/10.1016/S0022-4359(97)90007-5
  45. Pierre, C., Brian, W. and Gilles, L. (2000) A benefit congruency framework of sales promotion effectiveness. Journal of Marketing, 64(4), 65-81 https://doi.org/10.1509/jmkg.64.4.65.18071
  46. Shih-Fen, S.C., Kent, B.M. and Yung-Chien, L. (1998) The effects of framing price promotion messages on consumers' perceptions and purchase intentions. Journal of Retailing, 74(3), 353-372 https://doi.org/10.1016/S0022-4359(99)80100-6
  47. Shim, S. and Kotsiopulos, A. (1993) A typology of apparel shopping orientation segments among female consumer. Clothing and Textile Research Journal, 12(1), 73-85 https://doi.org/10.1177/0887302X9301200110
  48. Wakefield K.L. Barnes J. (1996) Retailing hedonic consumption; a model of sales promotion of leisure service. Journal of Retailing, 72(2), 409-427 https://doi.org/10.1016/S0022-4359(96)90021-4