The Effects of Peer Tutoring on Academic Achievement and Peer Relationship in Programming Language Learning

컴퓨터 프로그래밍 교육에서 동료지도학습이 학업성취도와 교우관계 형성에 미치는 영향

  • Received : 2003.09.18
  • Accepted : 2004.05.12
  • Published : 2004.07.30

Abstract

The purpose of this study is to investigate the effects of peer tutoring on academic achievement and peer relationship in computer programming. It was assumed that peer tutoring as an alternative teaching method can positively affect to enhance learners' learning achievement and to develop a closer relationship among learners. To achieve the purpose, an experimental research was performed with 50 10th graders. The results showed positive effects of peer tutoring on academic achievement and peer relationship.

이 연구의 목적은 컴퓨터 프로그래밍 학습에서 동료지도학습 방법이 학습자의 학업 성취도와 참여한 학생들 간의 교우 관계에 미치는 영향을 조사하는 데에 있다. 이론과 실습이 병행되어 이루어지는 컴퓨터 프로그래밍 언어 교육에서 교사 주도의 강의식 수업은 이론 전달에는 효과적일 수 있지만, 학습자 개개인이 자신의 학습 속도에 적합하게 학습 내용을 이해하고 활용하기에는 한계가 있다. 이러한 한계를 극복하기 위한 한 대안으로, 실업계 고등학생 50명을 대상으로, 프로그래밍 언어 학습에서 동료지도학습을 적용하여 학업성취도와 교우관계의 변화를 조사하였다. 이 연구를 통하여, 동료지도학습이 학습자의 학업성취도와 교우관계의 변화에 긍정적인 영향을 미치고, 컴퓨터 수업의 한계를 극복할 수 있는 대안적인 교수 학습 방법의 하나로 그 가능성을 탐색하였다.

Keywords