A Study of the Effectiveness of Academic Library User Education on Users' Information Literacy

대학도서관 이용자교육이 이용자의 학술정보이용능력향상에 미치는 영향

  • 유재옥 (덕성여자대학교 문헌정보학과)
  • Received : 2004.06.10
  • Accepted : 2004.06.19
  • Published : 2004.06.01

Abstract

This study investigated whether academic library user education contributes to promote users' information literacy. 39 students of Duksung Women's University participated voluntarily for this experiment. A test questions set about locating specific library materials was delivered to participating students, who were to find right answers for each test question. Their answers about test questions were measured in terms of success rate, time used to solve each problem. Self evaluation scores were also collected before and after giving them user education. Academic library user education significantly contributed participating students' ability to locate academic library materials through a library user interface. After receiving user education students were able to solve more successfully test questions, use less time for each question, and evaluate themselves more highly in terms of information utilizing ability. The effectiveness of the academic library user education was lasted for about 8 weeks after the education they received.

본 연구는 대학도서관 이용자교육이 이용자의 학술정보 이용능력을 향상시키는데 기여할 수 있는지를 연구하고자 하였다. 덕성여자대학교에서 인터넷정보활용 과목을 수강하는 39명의 학생을 대상으로 이용자교육을 제공한 전후의 학술정보 이용능력을 평가하였다. 피험자들은 학술정보검색 문제를 성공적으로 해결하는지를 조사하였으며 소요시간, 피험자자신에 대한 정보능력 평가점수를 측정하였다. 이용자교육 후 약8주후에 동일한 실험을 반복하여 교육의 효과가 지속하는지의 여부를 또한 조사하였다. 이용자교육은 피험자의 학술정보검색 능력을 현저하게 향상시켰으며, 소요시간을 단축시켰으며 스스로에 대한 정보능력을 긍정적으로 평가하는데 크게 기여한 것으로 나타났다. 이용자교육은 원문검색이나 색인검색과 같은 고급학술정보이용능력 향상에 특히 효과적인 것으로 조사되었다. 한번 학습한 이용자교육의 효과는 일정한 시간이 지난후에는 다소 정보능력이 떨어지는 경향을 보이기는 했으나 여전히 지속하는 것으로 나타났다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 덕성여자대학교 사회과학연구소

References

  1. 강혜영. 2002. 정보이용능력 교육프로그램의 비교연구. 한국문헌정보학회지, 36(1): 297-320.
  2. 김종은. 2002. 대학도서관의 정보이용능력(information literacy) 교육사례연구. 도서관, 57(4):63-84.
  3. 유재옥. 1998. 온라인목록 이용자의 주제탐색 행태에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 32(4): 209-226.
  4. 유재옥. 2000. 온라인목록 사용자 인터페이스에 관한 연구: 탐색실패요인을 중심으로. 정보관리학회지, 17(2): 139-153.
  5. 유재옥. 2002. 웹 기반 대학도서관서비스의 사용편리성에 관한 연구. 한국비블리아, 13(1): 59-75.
  6. 이란주. 2001. 대학도서관 웹기반 이용자교육에 대한 고찰. 사대도협회지, 2: 57-72.
  7. 윤혜영. 2002. 대학도서관 이용자교육의 최근추세. 중부대학교 인문사회과학논문집. 6(2): 89-103.
  8. 이창수, 김신영. 2003. 정보이용능력 교육프로그램 개발을 위한 대학구성원간 협력방안 연구. 정보관리학회지, 20(1): 231-250. https://doi.org/10.3743/KOSIM.2003.20.1.231
  9. 함명식. 1999. 정보능력개발을 위한 컴퓨터 정보이용 교육과정 :교과교육의 관점을 중심으로. 한국문헌정보학회지, 33(3): 127-144.
  10. ACRL. 2000. Information Literacy Competency Standards for Higher Education. [cited 2002.10.12]. http://www.ala.org/acrl/ilcomstan.html
  11. Boff, Colleen, and Johnson, Kristin. 2002. The Library and First-year Experience Courses: A Nationwide Study. Reference Services Review, 30(4): 277-288. https://doi.org/10.1108/00907320210451268
  12. Daragan, P., and Stevens, G. 1996. Developing Lifelong Learners: An Integrative and Developmental Approach to Information Literacy. Research Strategies 14(2): 68-81.
  13. Enger, Kathy Brock et. al. 2002. Problem-based Learning: Evolving Strategies and Conversations for Library Instruction. Reference Services Review, 30(4): 355-359. https://doi.org/10.1108/00907320210451367
  14. Fiegen, Ann M., Cherry, Bennett and Watson, Kathleen. 2002. Reflections on Collaboration: Learning Outcomes and Information Literacy Assessment in the Business Curriculum. Reference Services Review 30(4): 307-319. https://doi.org/10.1108/00907320210451295
  15. Geffert, B., and Bruce, R. 1997. Whither BI? Assessing Perceptions of Research Skills over an Undergraduate Career. RQ 36: 409-417.
  16. Getty, Nancy K. et. al. 2000. Using Courseware to Deliver Library Instruction via the Web:Four Examples. Reference Services Review, 28(4): 349-360. https://doi.org/10.1108/00907320010359678
  17. Harley, Bruce. 2001. Freshmen, Information Literacy, Critical Thinking and Values. Reference Services Review 29(4): 301-306. https://doi.org/10.1108/EUM0000000006492
  18. Kunkel, L.R., Weaver, S.M., and Cook, K.N. 1996. What Do They Know: An Accessment of Undergraduate Library Skills. Jr. of Academic Librarianship, 22: 430-434. https://doi.org/10.1016/S0099-1333(96)90003-8
  19. McCartin, Marybeth and Feid, Paula. 2001. Information Literacy for Undergraduates: Where Have We Been and Where Are We Going?. Advances in Librarianship, 25: 1-28. https://doi.org/10.1016/S0065-2830(01)80018-0
  20. Nichols, James, Shaffer, Barbara, and Shockey, Karen. 2003. Changing the Face of Instruction:Is Online or In-class More Effective? College and Research Libraries 64(5): 378-388. https://doi.org/10.5860/crl.64.5.378
  21. Raquepau, Cynthia A., and Richards, Louise M. 2002. Investigating the Environment: Teaching and Learning with Undergraduates in the Sciences. Reference Services Review, 30(4): 319-324. https://doi.org/10.1108/00907320210451303
  22. Shapiro, Jeremy J. and Hughes, Shelley K. 1996. Information Literacy as an Liberal Art. Educom Review [online], 31(2).[cited 2002.11.10] http://www.educause.edu/pub/er/review/reviewArticles/3123.html
  23. Verhey, Marilyn P. 1999. Information Literacy in an Undergraduate Nursing Curriculum: Development, Implementation, and Evaluation. Jr. of Nursing Education, 38(6): 252-260.