Characteristics and Administration Method of Course Evaluation in Engineering Education

공학교육 강의 평가의 특성과 운영 방법에 대한 사례 연구

  • Kim Young-Uk (Department of Civil and Environmental Engineering, Myongji University) ;
  • Kim In-Taek (Department of Electronics, Myongji University) ;
  • Park Kang (Department of Mechanical and Information Engineering, Myongji University) ;
  • Park Yong-Won (Department of Civil and Environmental Engineering, Myongji University)
  • 김영욱 (명지대학교 토목환경공학과) ;
  • 김인택 (명지대학교 통신공학과) ;
  • 박강 (명지대학교 기계정보공학과) ;
  • 박용원 (명지대학교 토목환경공학과)
  • Published : 2004.03.01

Abstract

Universities have to offer efficient education through measuring and evaluating courses precisely. Course evaluation gives instructors a chance of understanding quality and issues arisen in courses, and students a chance of the effective learning. This study investigates general characteristics and administration method of course evaluation in engineering education. The investigation includes elements of course evaluation, various evaluation methods, effective administration methods, and validation of the evaluation. A survey was undertaken to the students at Myongji University regarding course evaluation. The study summarized the results of the survey.

대학은 강좌에 대한 총체적인 가치를 정확하게 측정, 평가하여 효과적인 교육이 일어날 수 있도록 하여야 한다. 강의 평가는 강사로 하여금 강의의 질과 문제점을 인식시키고 강의의 질을 향상시킬 수 있는 기회를 제공할 뿐 아니라, 학생들에게 효과적인 학습의 기회를 제공할 수 있다. 본 논문에서는 공학교육 강의 평가의 특성에 관하여 전반적인 고찰을 수행하였다. 특히 평가의 요소 및 속성 그리고 평가방법에 따른 효과와 문제점 등을 조사하였다. 효과적인 강의 평가 운영법 및 타당성에 대하여서도 연구 및 제안하였으며, 명지대학교 학생들을 대상으로 강의 평가에 대한 설문조사를 통해 그 결과를 분석하였다.

Keywords

References

  1. Abbott, R. D., Wulff, D. H., Nyquist, J. D. Ropp, V. A., and Hess, C. W.,(1990), Satisfaction with processes of collecting student opinions about instruction: The student perspec-tive, J. Educ. Psychol., 82, 201
  2. Aubrecht, J. D., (1979), Are student ratings of teacher effectiveness valid? Idea Paper No.2, Center of Faculty Evaluation and Development. Kansas State University, Manhattan, KS
  3. Centra, J. A., (1980), the how and why of evaluating teaching, Eng. Educ. 205
  4. March, H. W., Student's evaluations of university teaching: Dimensionality, reliability, validaty, potential biases, and utility, J. Educ. Psychol. 76, 707