Examples of outcomes Based Engineering Education

학습 성과를 기초로 한 공학교육연구 : 일반적 방법론 및 평생 학습의 예

  • 윤우영 (고려대학교 재료공학부) ;
  • 김명랑 (고려대학교 공학교육연구센터)
  • Published : 2004.03.01

Abstract

Outcomes based engineering education is not necessary only for the accreditation by the ABEEK, but the actual improvement and enhancement of the engineering education. Also, it is the new and big trend in engineering education filed world widely. The new methodology for performing outcomes based education has been proposed for engineering education and the practical application for so called 'life-long learning' outcome has been presented. Furthermore, the way to 'close-the-loop' for CQI(continuous quality improvement) in engineering education has been shown.

학습 성과를 기초로 한 공학교육은 반드시 한국공학교육인증원의 인증을 위해서 그 필요성이 존재하는 것은 아니다. 실제 공학 교육에서 교육의 개선과 발전을 위한 매우 유용하고 효과적인 방법임을 부인할 수 없으며 세계적 교육의 대세인 것이다. 본 연구는 학습 성과를 달성하기위한 일반적인 교육 방법과 "평생학습"에 대한 예를 제시하고자 하였다. 학습 성과를 달성하기 위한 순서와 구성요소, 또 교육의 새로운 패러다임인 CQI(continuous quality improvement)를 달성하기위한 소위 "close-the-loop"의 예도 제시하였다.

Keywords

References

  1. EC2000, ABET Criteria
  2. 한국공학교육인증 기준. 기준 3, 한국공학교육인증원 문서번호 ABEEK-N-2000-2
  3. Anderson, L. W., Krathwohl, D. R.(2001). A Taxonomy for Learning. Teaching and Assessing. Pearson Education