A Study on the Characteristics of Grotesque in Contemporary Fashion -Focused on since the 1990's-

현대패션의 그로테스크젝 특성에 관한 연구-1990년대 이후를 중심으로-

  • Nam Mi-Hyun (Dept. of Clothing and Textiles, Konkuk University) ;
  • Park Myung-Hee (Dept. of Clothing and Textiles, Konkuk University)
  • Published : 2004.12.01

Abstract

The purpose of this study is to investigate the characteristics of Grotesque in Contemporary Fashion. The study selected the 1990's or after fashion material by the material of both $pr{\hat{e}}t-{\grave{a}}-porter$ collection and haute couture collection based on Europe. These days, the characteristics of grotesque have been categorized into four groups based on the theory of representative scholars of the Post Modernism era. The results are as follows. ${\cdot}$ The devilism creates shocking and destructive cruelty and fear by using frightening object and mysterious and devilish motif which symbolize the death of fashion ${\cdot}$ Hatred produces physical destroy of human body, anatomical expression inside human body, cruelty by naked sex expression, pains, cruel treatment, disillusion and unpleasantness, which have been caused by the disturbance and ideological confrontation of the society, and is said to be a kind of self-confession against dislike and fear of the disclosure of human existence. ${\cdot}$ Playfulness distorts and exaggerates clothes and human body forms, and produces abnormality and mystery because of vague sex identity. The playfulness of fashion can open fixed and closed world and lead it flexibly. ${\cdot}$ Heterogeneity is divided into both primitiveness and virtuality The primitiveness distorts or transforms human body through the human body decoration of primitive race, and expresses a grotesque form combining human being and other animals. It gives a question to the existence of alienated and suppressed life through the world. in which everything is mixed and not separated. The virtuality introduces not only cyborg form combining human being and machines but also state of the art technology factors, so that it emphasizes non-mechanical and non-human grotesque images.

Keywords

References

  1. 최정화 (1998). 현대 패션에 나타난 그로테스크. 경북대학교 대학원 석사학위논문
  2. 김유경 (2002). 무대의상에 나타난 그로테스크 이미지-1990년대 무대의상을 중심으로-. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  3. 박은경 (2000). 1990년대 패션에 나타난 그로테스크한 표현에 관한 연구. 안양과학대학 논문집. p. 23
  4. Webster's Third New International Dictionary of the English language unabriged (1981). Springfield: Marriam-Webster. p. 1002
  5. Adams, J. L. & Yates. W(1997), The grotesque in art literature. Cambridge: Eerdmans. pp, 5-6
  6. Thomson. P. (1972). The grotesque. 김영무 역(1986) 서울울대학교 출판부. pp. 17-18
  7. 신창규 (1995). 뒤렌마트 희극의 근본 구조로서의 그로테스크. 서강대학교 대학원 박사학위논문, p. 20
  8. Thomson. P. (1972). The grotesque. p. 17. pp. 22-23
  9. Thomson. P. (1972). The grotesque. p. 14
  10. 김홍희 (1997). 미국 페미니즘 비디오 미술 연구-나르시즘과 그로테스크를 중심으로-. 홍익대학교 대학원 박사학위논문, p. 214
  11. Harpham. G. G. (1982). On the grotesque. Princeton University, p. 14
  12. Bynum. C. W. (1989). The female body and religeous practice in the later middle ages, In Fragments for a History the Human Body, New York: Zone Books. pp. 170-171
  13. 임석재 (1997). 장석과 구조 미학: 불어권 아르누보 건축 I , 서울: 문예마당. p. 23
  14. 서영철 (2000). 포스트모던 세기말: 죽음(의 공포). 새한영어영문학, 42(2), pp. 455-487
  15. 이민선 (2000). 남성의 몸과 패션에 표현된 미적 이미지 서울대학교 대학원 박사학위논문, p. 29
  16. Rucker. R. Sirius, R.U. & Queen, M.U. Mondo 2000, N.Y.:Harper Perennial. p.64: 이민선 (2000). 남성의 몸과 패션에 표현된 미적 이미지. 서울대학교 대학원 박사학위논문, p. 72 재인용
  17. Thomson. P. (1972). The grotesque. pp. 24-25
  18. Bakhtin. M. (1964). Rabelais and his world, pp. 47-51: Helene Iswolskytrans(1984). Bloomington: Indiana University Press. p. 30.
  19. ВахТИН гЛаЗМИ МеТафИКа //ДИаЛог. Карнавал. Хронотоп: (1998), 1. c.139. 141: 변현태 (2001). 바흐친의 라블레론. 한국러시아문학회, 10(1), pp. 229-230 재인용
  20. Лосев А.Ф. (1973). 3стетика Возроӂдении, М., С.569. 592. 593. 변현태 (2001). 바흐친의 라블레론. 한국러시아문학회, 10(1), p. 230 재인용
  21. Pietzker. C. Das Groteske. In: Best (Hg.)(Wie Anm. 10), S.85-102; 권선형 (2000). 사실주의와 그로테스크-빌헬름 라베의 소설 '포겔장의 서류들' 고찰. 독일문학, 73(1), 한국독어독문학회,p.5 재인용
  22. 김홍희 (1997). 미국 페미니즘 비디오 미술 연구-나르시즘과 그로테스크를 중심으로-. 홍익대학교 대학원 박사학위논문, pp. 230-231. p. 218
  23. Heidsieck. A. (1969). Das Groteske une das Absurde im Modernen Drama. Sprache und Literatur 53. Stuttgart-Berlin-K$o\ddot{}$In-Mainz, S.17: 미국 페미니즘 비디오 미술 연구-나르시즘과 그로테스크를 중심으로-. 홍익대학교 대학원 박사학위논문, p. 4 재인용
  24. 임호준 (2000). 그로테스크 육체: 니에바와 알모도바르의 그로테스크 리얼리즘. 서어서문연구, 17(1), p. 1
  25. 여홍상 (1995). 바흐친과 문화이론. 현대의 문학이론 24. 서울: 문학과 지성사, p. 60
  26. Thomson. P. (1972). The grotesque. pp. 27-79
  27. Thomsen. C. W. Aspekte des Grotesken im. >Lazarillo de Tormes<, in: GD. s.181: 신창규 (1995). 뒤렌마트 희극의 근본 구조로서의 그로테스크. 서강대학교 대학원 박사학위논문, p. 44 재인용
  28. Thomsen. C. W. (1977). Das Grotesk und die englische Literatur, Darmstadt, S.10: 미국 페미니즘 비디오 미술 연구-나르시즘과 그로테스크를 중심으로-. 홍익대학교 대학원 박사학위논문, p. 4 재인용
  29. Thomson. P. (1972). The grotesque. p. 27
  30. Vogue Korea (1998). 2. p. 82
  31. Larson. B. 주홍근 . 이종전 역 (1989). 록음악의 사탄적 현상. 서울: 예루살렘. p. 5
  32. Wilcox. C. (2001). Radical fashion. N.Y.: Victoria & Albert Publications, p. 50
  33. Derycke. L. & Veire. S. V. (1999). Belgian fashion design. Belgium: die keure. p. 230
  34. Derycke. L. & Veire. S. V. (1999). Belgian fashion design. Belgium: die keure. p. 203
  35. 학원사 편집부 (1985). 철학대사전. 서울: 학원사. p. 855