DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Metadata Element's Expansion of DLS Based on Learning Object

학습객체 개념을 이용한 학교도서관 정보시스템(DLS)의 메타데이터 요소확장에 관한 연구

  • 이병기 (공주대학교 문헌정보교육과)
  • Published : 2004.12.01

Abstract

This study is supposed to the way to add and enlarge the elements related to educational domain in metadata of school library information system (DLS) by using the concept of learning object which the education information service agencies have adapted. This study is to propose the methods which can be accessed according to the units of learning content in order that they can be applied to the teaching and learning situations, and describe and index the total traits of interior data elements included in the information resources. Thus, the metadata of the existing DLS through the additional elements : , , and was made to access the information resources according to the teaching and learning situations and to accept the concept of interior learning units by means of the element.

본 연구는 인터넷 기반의 교육정보서비스 기관에서 채택하고 있는 학습객체의 개념을 도입하여 학교도서관 정보시스템(DLS)의 메타데이터에 교육 관련 요소를 추가, 확장할 수 있는 방안을 제시하고자 한다. 교수${\cdot}$학습의 상황에 따라서 정보자원에 접근토록 하고, 정보자원에 포함된 내부 데이터 요소의 제반 특성을 메타데이터로 기술하고 색인 함으로써 학습객체 단위로 접근할 수 있는 방안을 제시하는데 목적이 있다. 기존의 DLS의 메타데이터에 , , 요소를 추가하여 교수${\cdot}$학습 상황에 따라서 정보자원에 접근할 수 있도록 하고 요소를 이용하여 내부 학습객체의 개념을 수용할 수 있는 방안을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 이병기. 2003. 인터넷 기반 학교도서관 정보시스템(IBSLIS)의 평가에 관한 연구. '한국정보관리학회지', 20(1): 31-51
  2. 한국교육학술정보원(KERIS). 2003. '교육정보메타데이터 지침 해설서'. 서울: 동원. 19-75
  3. ADL. 2004. ADL Overview. [online].[cited 2004. 8.23].
  4. Barrit, C. 1999. CISCO Systems Reusable Information Object Strategy Version 3.0. [online].[cited 2004. 8.23]
  5. Caplan, Priscilla. 2003. Metadata Fundamentals for All Librarians. Chicago: ALA. 오동근 역. 2004. 메타데이터의 이해. 대구: 태일사
  6. Dodds, P. 2001. Advanced Distributed Learning Sharable Content Object Reference Model Version 1.2
  7. Hambleton, A. E. & J. P. Wilkinson. 1994. The Role of the School Library in Resource Based Learning: School Trustees Association, 11-15
  8. Hill, J. R. & M. J. Hannafin. 2001. 'Teaching and Learning in Digital Environments: The Resurgence of Resource-Based Learning.' Educational Technology Research & Development, 49(3): 37-52 https://doi.org/10.1007/BF02504914
  9. Hodgins, Wayne. 1994. Learning Architectures, APIs and Learning Objects. CedMA working group
  10. IEEE LTSC. 2002. Draft Standard for Learning Object Metadata. [online]. [cited 2004. 8.23]
  11. IMS Global Learning Consortium, Inc. 2004. About IMS. [online].[cited 2004. 8. 23]
  12. Judy Brown. 2003. Introduction to Learning Objects &SCORM. [online].[cited 2004]
  13. Laverty, C. 2003. Resource-Based Learning. [On-line] [cited]
  14. LTSC. 2000. Standards for Learning Object Metadata, [online].[cited 2004. 8.23]
  15. L'Allier, J. J. 1997. A Frame of Reference: NETg's Map [online].[cited 2004. 8.23]
  16. Mills, Sandy. 2002. Learning about Learning Objects with Learning Objects. [online].[cited 2004. 9.10].
  17. NLII(National Learning Infrastructure Initiative). 2003. Learning Objects(NLII 2002?2003 Key Theme). [online]. [cited 2004. 8.23]
  18. Ostyn, Claude. 2001. Click2learn Briefing: e-Learning Standards. [online].[cited 2004. 8.23]
  19. The SCORM Content Aggregation Model. [online].[cited 2004. 8.15].
  20. Wagner. 2002. 'Steps to Creating a Content Strategy for Your Organization.' The e-Learning Developers' Journal, 20(2): 23-28
  21. Zielinski, D. 2000. 'Objects of desire.' Trai- ning, 37(9): 126-131