Manifestation of Affect States Across Daily Interpersonal Contexts Depending on the levels of Adolescent Depression

일상생활에서 나타나는 청소년기 우울증의 정서적 증상 - 대인맥락 변화를 중심으로 -

  • Lee Meery (Department of Youth Education & Leadership, Korea National Sport University) ;
  • Kim Jinhan (Division of Liberal Art, Korea National Sport University)
  • 이미리 (한국체육대학교 청소년지도학과) ;
  • 김진한 (한국체육대학교 교양교직학부)
  • Published : 2005.05.01

Abstract

The goal of this study was to investigate the daily manifestation of positive and negative affect states of early adolescent depression across daily interpersonal contexts. Forty-five boys and 44 girls in the second `year of middle schools participated and were classified into 3 groups according to CDI scores. Among 89 students 59 students in the highest or the lowest CDI groups continued to participate in the next step of this study. Using the Experience Sampling Method(ESM), the 59 students reported their affect states 6 times per day across four daily interpersonal contexts: the contexts alone, with all classmates, with a few friends, and with family members. The major findings were as follows. frst, the high CDI group felt more worried, angrier, more hurried, less happy, less interested, less control, and less relaxed than the low CDI adolescent group. Second, the negative affect states of the high CDI adolescent group did not vary across the interpersonal contexts, whereas their positive affect states were the highest in the context with a few friends. Implications of the findings were discussed in illuminating the phenomenology of adolescent depression.

Keywords

References

  1. 강경미(1994). 소아기 우울증:소아기 우울증의 개관 과 발달학적 측면. 소아, 청소년정신의학, 5(1), 3-11
  2. 김경희(1996). 한국청년의 정서에 관한 심리학적 연 구. 한국심리학회지: 발달, 9(1), 1-14
  3. 김경희(1997). 한국아동의 정서에 관한 심리학적 연 구. 한국심리학회지: 발달, 10(1), 43-56
  4. 김경희(2004). 정서심리학. 박영사
  5. 김은정, 오경자(1992). 발달적 관점에서 본 아동 및 청소년기 우울증상. 소아청소년정신의학, 3(1), 117-128
  6. 김종주(1990). 입시병. 서울: 하나과학사
  7. 서수균, 신민섭, 김중술(1998). 아동 및 청소년 환자 군의 Rorschach 검사, Schizophrenia, depression coping deficit index의 진단적 유용성에 관한 연구. 소아청소년의학, 9(2), 190-197
  8. 신민섭(1993). 한국판 Beck 우울척도의 분할점과 분 류오류. 한국심리학회지: 임상, 12(1), 71-83
  9. 유범희(1996). 인류의 15% 일생에 한번은 우울증에 빠진다.: 뇌신경질환의 일종, 여자가 남자의 두배. 과학동아, 11(11), 130-133
  10. 이길홍, 이영실(1991). 청소년의 불안장애: 입시불안 을 중심으로. 대한의학협회지, 34(11), 1150-1155
  11. 이미리(1995). 고3 청소년의 일상생활활동 경험과 우 울증 수준간의 관계. 아동학회지, 16(2), 23-26
  12. 이미리(1996). 청소년의 우울증 수준에 있어서 문화 적 차이와 일상활동경험과의 관계. 아동학회지,17(1), 137-152
  13. 이미리(2000). 일상생활의 어떤 경험이 초기 청소년 의 폭력행동과 관계가 있는가. 한국청소년개 발원 연구보고 99-P 06
  14. 이미리(2001). 초기 청소년의 스트레스와 폭력행동 과의 관계에 대한 일상생활활동 경험의 중재 효과. 아동학회지, 22(4), 167-188
  15. 이미리(2002). 청소년 초기 일상생활활동 경험의 특 성과 스트레스 수준. 대한가정학회지, 40(1), 69-84
  16. 이미리(2003a). 청소년기 행복감 수준의 일상 맥락 변화에 따른 다양성. 한국심리학회지: 발달. 16(4), 193-209
  17. 이미리(2003b). 중학생들의 폭력가해행동 수준에 따 른 일상적 대인맥락의 외현적,내면적 경험차 이. 청소년복지연구, 5(1), 37-51
  18. 이주일(2003). 조직장변에서의 분노, 불안, 우울정서- 정서간 유발상활과 애처방식의 차이 및 정서 의 조절과 심리적 안녕,직무효과 간의 관계. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 16(3), 19-58
  19. 임명호, 조수철, 백기청, 이경규, 김현우, 홍강의 (2000). 입원한 기분장애 소아 청소년의 임상 특성. 소아청소년의학, 11(2), 209-220
  20. 조수철(1991). 청소년기 우울증과 자살. 대한의학협회지, 34(11), 1156-1160
  21. 조수철, 이영식(1990). 한국형 소아 우울 척도의 개 발. 신경정신의학, 29(4), 943-956
  22. 조수철, 정영, 홍강의, 신민섭, 성영훈(2001). 시험 불안과 우울, 특성불안 및 상태불안과의 상호 관계에 관한 연구. 소아청소년정신의학, 12(2), 225-236
  23. 한상철, 이수연(2003). 가출청소년의 우울 및 자살 행동에 대한 상담학적 개입 전략에 관한 연 구. 청소년상담연구, 11(1), 152-165
  24. American Psychiatric Association (1994). Diagnostic and statistical manual of mental disorders IV. Washington, DC: Author
  25. Bradley, S. J. (2000). Affect regulation and the development of psychopathology. New York: Guilford
  26. Cole, P. M., Michel, M. K.,& Teti, L.O. D. (1994). The development of emotion regulation and dysregulation: A clinical perspective. Monographs of the Society for Researh in Child Development, 59, (2-3, Serial No. 240)
  27. Coyne, J. C. (1982). A Critique of cognitions as causal entities with particular reference to depression. Cognitive Therapy and Research, 6, 3-13 https://doi.org/10.1007/BF01185722
  28. deVries, M. W. (1992). The experience of psychopathology in natural settings: Introduction and illustration of variables. M.W. deVries(Ed.). TheExperience of Psychopathology: Investigating Mental Disorders in Their Natural Settings(pp.3-26). Cambridge: Cambridge University Press
  29. Eisenberg, N., Cumberland, A., Spinrad, T. L., Fabes, R. A., Shepard, S. A, & Reiser, M. (2001). The relation of regulation and emotionality to children's externalizing and internalizing problem behavior. Child Development, 72, 1112- 1134 https://doi.org/10.1111/1467-8624.00337
  30. Friedman, R. J. (1974). The psychology of depression: An overview. In R. J. Friedman & M. M. Katz(Eds.). The Psychology of Depression: Contemporary Theory and Research(281-298). Washington D. C.: V. H. Winston
  31. Harrington, R., Fudge, H, Rutter, M., Pickles, H., & Hill, J. (1990). Adult outcome of childhood and adolescent depression: psychiatric status. Archives of GenealrPsychiatry, 47, 1112-1117
  32. Izard, C. E. (1991). The Psychology of Emotions. NY: Prenum Press
  33. Kandel, D. B., Raveis, V. H., & Davies, M. (1991). Suicidal ideation in adolescence: depression, substance use, and other risk factors. Journal of Youth and Adolescence, 20, 289-299 https://doi.org/10.1007/BF01537613
  34. Lazarus, R. S. (1999). The cognition-emotion debate:A bit of history. In K. Scherer, A. Schorr, & T. Johnstone(Eds.). Appraisal Process in Emotion. Oxford Iniversity Press
  35. Petersen, A. C., Compas, B. E., Brooks-Cunn, J., Stemmler, M., Ey, S., & Grant, K. E. (1993). Depression in adolescence. American Psychologist, 48, 155-168 https://doi.org/10.1037/0003-066X.48.2.155
  36. Rutter (1991). Age change in depression disorders: some developomental considerations. In J. Garber & K. A. Dodge.(Eds.). The Development of Emotion Regulation and Dysregulation(pp.273- 300). Cambridge: Cambridge University Press
  37. Kovacs, M. (1985). The children's depression inventory. Psychopharmacology Bulletin, 21, 995- 998
  38. Larson, R. (1989). Beeping children and adolescents: A method for studying time use and daily experience. Journal of Youth and adolescence, 18, 511-530 https://doi.org/10.1007/BF02139071
  39. Larson, R. & Asmussen, L. (1992). Bulimia in daily life: a context-bound syndrome. M. W. deVries(Ed.). The Experience of Psychopathology: Investigating Mental Disorders in Their Natural Sttings(pp.167-179). Cambridge: Cambridge University Press
  40. Larson, R., Rafaeflli, M., Richards, M.H., Ham, M., & Jewell, L. (1990). Ecology of depression in late childhood and early adolescence: A profile of daily states and activities. Journal of Abnormal Psychology, 99, 92-102 https://doi.org/10.1037/0021-843X.99.1.92
  41. Lee, M. (1995). Cultural differences in the daily manifestation of adolescent depression: A comparative study of American and Korean high school seniors. University of Illinois at Urbana-Champaign Doctoral Dissertation
  42. Lee, M. (2003). Korean adolescents' exanlination hell and their use of free time. New Directions for Child and Adolescent Development, 99(spring), 9- 21
  43. Nishino, H. J. & Larson, R. (2003). Japanese adolescents' free time: Juku, bukatsu, and government efforts to create more meaningful leisure. New Directions for Child and Adolescent Development, 99(spring), 23-36
  44. Nolen-Hoeksema, S. & Girgus, J. S. (1994). The emergence of gender differences in depression during adolescence. Psychological Bulletin, 115, 424-443 https://doi.org/10.1037/0033-2909.115.3.424
  45. Petersen, A. C., Compas, B. E., Brooks-Cunn, J., Stemmler, M., Ey, S., & Grant, K. E. (1993). Depression in adolescence. American Psychologist, 48, 155-168 https://doi.org/10.1037/0003-066X.48.2.155
  46. Silk, J. S., Steinberg, L.,& Morris, A. S. (2003). Adolescents' emotion regulation in daily life: Links to depressive symptoms and problem behavior. Child Development, 74(6), 1869-1880 https://doi.org/10.1046/j.1467-8624.2003.00643.x
  47. Steinberg, L. & Avenevoli, S. (2000). The role of context in the development of psychopathlogy: A conceptual framework and some speculative propositions. Child Development, 71, 66-74 https://doi.org/10.1111/1467-8624.00119