School-based Educational Programs for Anti-tobacco Use at Busan Middle and High Schools

학교금연교육프로그램 현황 및 문제점: 부산광역시 중.고등학교를 중심으로

  • 강소영 (부산가톨릭대학교 간호대학) ;
  • 김숙남 (부산가톨릭대학교 간호대학)
  • Published : 2005.12.30

Abstract

Purpose: The purpose of this study was to describe the current status of managing educational programs for tobacco use prevention at middle and high schools located in Busan. Methods: Using a survey method with a 29-item self-administration questionnaire, the data were collected from January 10 through February 18, 2005, from school nurses as well as teachers major in healthcare of 227 participant schools. Results: A strategic plan for school-based educational programs of tobacco use prevention was mainly developed by a school nurse at middle school and a teacher in charge of school discipline at high school. The educational programs for tobacco use prevention were implemented for approximately 40% of schools in Busan with the budget ranged from 110,000 won to 200,000 won a year. Eighty five percepts of the schools had anti-tobacco regulations and guidelines in place. Twenty two percents of the middle and high schools collected the data regarding adolescents' smoking status periodically. Over 70% of schools provided tobacco use prevention education programs as a part of regular semester curriculum. Conclusions: For making the management of educational programs for tobacco use prevention effective and consistent with government's anti-smoking policy, schools need (a) development of tobacco management guideline and regulations with participation of teachers, students, and parents, (b) clear job and role descriptions for personnel to plan and implement anti-tobacco programs, (c) compilation of the budget enough to implement the programs, (d) periodically assessment of adolescents' smoking status, and evaluation of the programs to monitor whether those are effective for adolescents' health promotion; and (e) to make an effort to less range of quality in educational programs for tobacco use.

Keywords

References

  1. 강경아. 일부청소년들의 흡연실태. 아동간호학회지 2003;9(1);66-72
  2. 교육인적자원부. 학교보건 활성화를 위한 2005 학교보건급식 기본방향. 서울: 교육인적자원부, 2005
  3. 김소야자, 권인숙. 인터넷탐색과 비디오시청에 따른 고등학생의 금연교육효과. 간호학탐구 2000; 9(1); 118-143
  4. 김은숙, 조원정. 서울시내 중고등학교에서의 금연 교육실태. 한국보건교육학회지 1990;7(2);59-70
  5. 보건복지부. 2005년도 국가 흡연예방 및 금연 사업 안내. 서울: 보건복지부,2005
  6. 신성례, 이동섭, 박정환. 다학제간 접근방식을 이용한 생활금연 프로그램 개발과 그 효과에 대한 연구. 대한간호학회지 1999;30(1);110-121
  7. 신용경 외 5명. 청소년 금연프로그램의 실시효과에 대한 연구. 가정의학회지 1998;19(12);1387-1399
  8. 오희철. 금연실천 프로그램 실태파악 및 지원시책 제도화 방안연구[보고서]. 서울: 보건복지부, 2001.
  9. 이주열. 금연교실 프로그램이 흡연행위에 미치는 효과. 대한보건협회학술지 2002;28(4);380-384
  10. 정유석. 청소년금연교육의 실제적 경험. 가정의학회지 2001;22(11);S441-S445
  11. 조기정. 고등학교의 금연교육 프로그램 운영이 흡연태도에 미치는 영향: 수원지역 실업계 고등학생들을 중심으로. 한국학교체육학회지 2002;12(2);147-156
  12. 조형오. 청소년의 사회 심리적 특성에 의한 흡연유형 분류 및 금연캠페인에 대한 수용도 분석. 한국언론학회보 1999;43(4);263-301
  13. 지선하. 청소년 흡연실태 및 금연의 해 추진전략에 관한 연구[보고서]. 서울: 국무총리 청소년보호위원회, 2000.
  14. 최지혜, 김명, 최은진, 김혜정. 시청각교육과 토론을 통합한 청소년 금연교육 프로그램의 효과. 보건교육건강증진학회지 2003;20(3);19-35
  15. 통계청. 2005 청소년통계. 서울: 통계청,2005
  16. 한국금연운동협의회. 2004년 전국 중.고등학교 학생 흡연 실태조사. 서울: 한국금연운동협의회,2004
  17. Centers for Disease Control and Prevention. Guidelines for School Health Programs to Prevent Tobacco Use, U.S. Department of Health and Human Services, www. cdc.gov/HealthyYouth/Tobacco, 2004
  18. Perry. CL, Kelder SH. Models for effective prevention. J. Adolesc Health 1992;13(5);355-363 https://doi.org/10.1016/1054-139X(92)90028-A
  19. Tubman JG, Vento RS. Principal and teacher reports of strategies to enforce Anti-Tobacco Policies in Florida Middle and High Schools. J Sch Health 2001;71(6); 229-235 https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.2001.tb01323.x