DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Development of Subject-Divisional Plan Model for the Efficient Reference Service of University Library

대학도서관의 효율적인 정보서비스를 위한 주제화모형 개발에 관한 연구

  • Published : 2005.09.30

Abstract

Second, the necessity of adopting subject divisional plan is to secure enough subject librarians and large space These necessities must be fulfilled prior to adopting the subject divisional plan. Third subject divisional plan model for efficient reference service of university library is 'wide-area subject divisional plan model'. 1) In the case of central library, the space model of wide-area subject divisional plan is programmed as undergraduate library for the undergraduate students. And each subject libraries is operated as research library for the professors and graduate students. 2) In central library, the collection model of wide-area subject divisional plan is practiced as offering reference and general education centered data for undergraduate students 'study. And each subject libraries is furnished with research papers, recent journals, and various major-related data. 3) The human resource model of wide-area subject divisional plan is applicated by arranging appropriate librarians at the right place. In the case of central library, the reference librarians and librarians who educate the users and take charge of function are set in to help undergraduate students with their study. Subject library needs to secure subject librarians, librarians who take charge of function, and graduate students who are related to the subject as student assistant. Then it is possible to discriminate reference service by subjects and users.

본 연구는 보다 효율적인 정보서비스를 위한 주제화 모형을 개발하고자 하였다. 연구의 결과 및 제시한 주제화 모형의 구성과 특징을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 대학도서관의 운영 패러다임은 논리성보다는 실용성이 강조되고 있다. 따라서, 대학도서관의 효율적인 공간 활용, 장서 구분 및 서비스를 위해서는 '주제화'가 가장 바람직하다. 둘째, 주제화 적용을 위한 가장 필수적인 요건은 주제담당사서의 확보와 충분한 공간인 것으로 분석되었다. 따라서, 주제화를 적용하기 위해서는 이에 대한 해결이 선행되어야 한다. 셋째, 대학도서관의 효율적인 정보서비스를 위한 주제화 모형으로는 '광역형 주제화 모형'을 제시할 수 있다. 1) 광역형 주제화의 공간모형은 중앙도서관의 경우 대학생을 위한 '학부전용도서관'으로 운영하고, 각각의 주제도서관은 연구를 위주로 하는 교수와 대학원생을 위한 '연구도서관'으로 운영하는 방안이다. 2) 광역형 주제화의 장서 모형은 중앙도서관(학부전용도서관)의 경우 학부생들의 과제 및 학습관련 자료를 제공하고, 각각의 주제도서관은 연구를 위한 서지 및 정보제공에 치중하는 방안이다. 3) 광역형 주제화의 인적자원 모형은 중앙도서관(학부전용도서관)의 경우 참고사서와 이용자교육담당사서 그리고 기능적 업무담당사서를 배치하고, 주제도서관은 주제담당사서와 기능적 업무담당사서 그리고 주제와 연관이 있는 학과의 대학원생을 조교나 보조학생으로 확보해 서비스를 주제별과 이용자별로 차별화하는 방안이다.

Keywords

References

  1. 강혜영. 1999. '대학도서관 주제담당사서제에 관한 연구'. 석사학위논문. 대구효성가톨릭대학교 대학원. 도서관학과
  2. 구본영. 2002. 문헌정보학 전원의 정체성과 미래의 전망. '한국문헌정보학회지'. 36(3): 93-113
  3. 김명옥. 1998. 대학도서관의 조직구조가 조직유효 성에 미치는 영향요인에 관한 연구. '정보관리학회지'. 15(2): 119-136
  4. 김옥희. 1994. '인식론적 주제관점에서의 지식과 문헌분류의 전개고'. 석사학위논문, 전남대학교 대학원. 문헌정보학과
  5. 김준형, 권준모. 2002. '대학교육정보화 종합 발전 방안 수립에 관한 연구'. 서울 한국교육학술정보원연구보고서
  6. 남태우. 1995. 대학도서관에 있어서의 분관제도에 관한 고찰. '국립대학도서관보'. 13: 1-24
  7. 남태우, 정재영. 2003. 대학도서관의 주제별 운영을 위한 새로운 패러다임. '한국도서관 .정보학회지'. 34(2): 163-185
  8. 박수진. 1996. '대학도서관 조직구조의 새로운 모형에 관한 연구'. 전남대학교 대학원 문헌정보학과
  9. 신은자, 이혜영. 2001. 서비스 패러다임의 변화에 따른 대학도서관의 조직개편에 관한 연구. '정보관리학회지'. 18(2): 273-294
  10. 양수미. 1997. '자동화에 따른 대학도서관 조직구조 변화에 관한 연구'. 이회여자대학교 대학원, 문헌정보학과
  11. 윤희윤. 1992. 대학도서관 조직구조의 개선모형 연구. '도서관학'. 22: 401-405
  12. 윤희윤. 2002. '대학도서관 경영론'. 대구: 태일사
  13. 이옥선. 2002. '기술교육특성화 지원을 위한 대학도서관의 기능과 조직 정립에 관한 연구'. 석사학위논문, 청주대학교 대학원 문헌정보학과
  14. 이용재. 1999. 우리나라 대학도서관 주제서비스의 현단계 : 부산대학교 도서관을 중심으로. '한국도서관 . 정보학회지'. 30(3): 385-404
  15. 정동열. 지식기반시대 대학도서관의 주제전문화 역할 방향에 관한 연구. '한국문헌정보학회지'. 36(3): 5-23
  16. 정재영 .2000. 주제관형태 대학도서관에서의 효과적인 참고봉사 방안. '도서관'. 55(1): 80-111
  17. 정재영, 남태우. 2004. 21세기 대학도서관의 주제별 자료실 조직모형 연구. '한국문헌정보학회지'. 38(1): 173-197
  18. 丸山昭二郞. 2004. '정보와 도서관'. 류현숙, 백성규 역. 서울: 경인문화사
  19. Abels. Eileen. 2004. Information Seekers Perspectives of Libraries and Librarians. Advances in Librarianship. Amsterdam: Elsevier
  20. Altmann, Anna E. 1988. ' The Academic Library of Tomorrow: Who Will Do What?' Canadian Library Journal, 45(3): 147-152
  21. Bastiarnpillai, M. A., P. H. Williams. 1987. ' Subject Specialization Reexamined.' Libri: 37(3): 196-210 https://doi.org/10.1515/libr.1987.37.3.196
  22. Blanchard, J. R. 1953. ' Departmental Libraries in Divisional Plan University Libraries.' College & Research Libraries 14: 243-248 https://doi.org/10.5860/crl_14_03_243
  23. Brophy. Peter. 2005. The Academic Library. 2nd ed. London: Facet Publishing
  24. Dewey. M. A 1876. Classification and Subject Index for Cataloguing and Arranging the Books and Pamphlets of a Library. Amherest
  25. Eden. Bradford Lee. ed. 2004. Innovative Redesign and Reorganization of Library Technical Services. Westport: Libraries Unlimited
  26. Euster, Joanne R. 1987. The Academic Libraries αrector Management Activities and Effectiveness. New York: Greenwood Press
  27. Fitzsimmons, James A.. Mona .J. Fitzsimmons. 2001. Service Management : Operations, Strategy, and Information Tochnology. 3rd ed. NY: McGraw-Hill
  28. Hirshon. Arnold. 1991. 'Beyond our Walls. Academic Libraries. Technical Services and the Information World.' Journal of library administration. 15: 43-59 https://doi.org/10.1300/J111v15n01_04
  29. Johnson Edward Roy. 1974. The Development of the Subject-Divisional Plan in American University libraries. Ph.D. Diss.. The Graduate School of University of Wisconsin
  30. Johnson. Edward Roy. 1977. ' Subject-Divisional Organization in American University Libraries, 1939-1974.' Library Quarterly, 47 (l): 23-42 https://doi.org/10.1086/620620
  31. Kleiner. J. P. 1993. ' The Electronic Library : The Hub of the Future's Information Netwoks.' Reference Librarians, 39: 131-139
  32. Kuhlthau. Carol C. 1993 Seeking Meaning: A Process Approach to Library and Information Services. Norwood. NJ: Ablex Publishing
  33. Ranganathan. S. R. 1931. The Five Laws of Library Science. Bombay: Asia Publishing House
  34. White. Gary W. 1999. ' Academic Subject Specialist Positions in the United States : a content Analysis of Announcements from 1990 Through 1998.' Journal of Academic Librarianship, 25(5): 372-382 https://doi.org/10.1016/S0099-1333(99)80056-1
  35. Young, Hrartsill ed. 1983. The ALA Glossary of Library and Information Science. Chicago: American Library Association

Cited by

  1. The Modeling of Scholarly Information Services in Order to Support Lecture and Research Activities for Faculties-Based Web 2.0 in Korea University Libraries vol.44, pp.1, 2010, https://doi.org/10.4275/KSLIS.2010.44.1.157