A Study of the Effect of Environmental Characteristics on Overall Service Quality, and Repurchase Intentions in Korean Foodservice Firms

한식 외식업체의 환경특성이 서비스품질과 재구매 의도에 미치는 영향

  • Lee, Geum-Rye (Dept. of Food Service Industry, Catholic University of Daegu) ;
  • Yoo, Young-Jin (Dept. of Food Service Industry, Catholic University of Daegu) ;
  • Park, Geum-Soon (Dept. of Food Service Industry, Catholic University of Daegu)
  • 이금례 (대구가톨릭대학교 외식산업학과) ;
  • 유영진 (대구가톨릭대학교 외식산업학과) ;
  • 박금순 (대구가톨릭대학교 외식산업학과)
  • Published : 2005.12.31

Abstract

This study was to examine the effect of the environmental characteristics on overall quality of employee and food service in Korean foodservice firms. The four factors of the environmental characteristics of Korean foodservice firms consist of service, atmosphere, food & beverage, and event. To analyze the data collected from 414 respondents, the several statistical methods were used including frequency and descriptive analysis, factor analysis, reliability test, and multiple regression analysis. The empirical results are as follows: First, the employee service factor has a significantly positive effect on overall employee service quality. Second, the food & beverage factor has a significantly positive effect on overall employee service quality. Third, the food & beverage factor has a significantly positive effect on overall food & beverage service quality. Fourth, the event factor has a significantly positive effect on overall food & beverage service quality Managerial implications can be drawn from the present data. First, Korean restaurant managers can identify which factors of environmental characteristics influence customers' attitudes and evaluations in service encounter. Second, Korean restaurant managers can use the environmental characteristics as differentiation strategy, and allocate their resources into the activities of marketing strategy.

한식 외식업체의 환경특성과 서비스품질 및 재구매 의도에 관한 연구를 실증 조사하여 살펴봄으로써 한식 외식업체의 어떠한 환경특성 요인이 서비스품질과 고객의 재구매 의도에 영향을 미치는 가를 살펴보았다. 첫째, 27개의 한식 외식업체 환경특성에 대한 요인분석 결과, 불평에 대한 처리와 외식업체에서의 전망 변수를 제외하고 서비스 요인, 분위기 요인, 식음료 요인, 이벤트 요인 등의 4개 요인이 도출되었다. 둘째, 실증분석 결과 도출된 4개의 환경특성 요인들 중에서 서비스 요인과 식음료 요인이 서비스품질 중에서 종사원 서비스품질에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 실증분석 결과 도출된 4개의 환경특성 요인들 중에서 서비스 요인과 식음료 요인, 그리고 이벤트 요인이 서비스품질 중에서 식음료 서비스품질에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 실증분석 결과 도출된 4개의 환경특성 요인들 중에서 분위기 요인은 서비스품질(종사원 서비스품질, 식음료 서비스 품질)에 유의한 정(+)의 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 다섯째, 실증분석 결과 서비스품질 요인들인 종사원 서비스 품질과 식음료 서비스품질은 각각 재구매 의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이와 같이 한식 외식업체의 환경특성과 서비스품질 및 재구매 의도에 관한 연구를 실증 조사하여 각각의 관계를 살펴본 결과, 다음과 같은 시사점을 나타낼 수 있다. 첫째, 기존 선행 연구에서와 같이 분위기 요인을 제외하고는 모든 환경특성 요인들이 서비스품질에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 한식 외식업체를 이용하는 이용 고객이 일반 서양의 레스토랑을 이용할 때와는 다르게 분위기 요인에 대하여 크게 관심을 두지 않기 때문이란 것을 나타낸다. 둘째, 전반적 종사원 서비스품질과 식음료품질이 재구매 의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 한식 외식업체에 있어서 종사원의 전반적인 서비스품질과 식음료품질에 영향을 미치는 요인이 무엇인가를 확인하고 이를 강화하기 위한 전략을 수립하여야 한다는 것을 의미한다. 셋째, 본 연구의 결과는 한식 외식업체들이 고객들의 재구매 의도를 높이기 위해서는 한식 외식업체의 서비스요인, 식음료요인, 이벤트 요인 등을 강화함으로써 전반적인 종사원 서비스 품질과 식음료품질을 높이는 전략을 취해야 한다는 것을 시사해주고 있다. 본 연구는 대구 경북소재 한식 외식업체만을 대상으로 하여 연구를 실시하여 연구의 일반화와 한식 외식업체를 이용하는 이용 고객들이 한식 외식업체를 재방문하는 재구매 의도가 발생하는데 있어 발생하는 과정을 설명하는 종단적 연구를 실시하지 못한 한계점을 가지고 있다.

Keywords

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