A Generation Methodology of Facial Expressions for Avatar Communications

아바타 통신에서의 얼굴 표정의 생성 방법

  • 김진용 (여주대학 산업경영정보과) ;
  • 유재휘 (여주대학 컴퓨터정보관리과)
  • Published : 2005.07.10

Abstract

The avatar can be used as an auxiliary methodology of text and image communications in cyber space. An intelligent communication method can also be utilized to achieve real-time communication, where intelligently coded data (joint angles for arm gestures and action units for facial emotions) are transmitted instead of real or compressed pictures. In this paper. for supporting the action of arm and leg gestures, a method of generating the facial expressions that can represent sender's emotions is provided. The facial expression can be represented by Action Unit(AU), in this paper we suggest the methodology of finding appropriate AUs in avatar models that have various shape and structure. And, to maximize the efficiency of emotional expressions, a comic-style facial model having only eyebrows, eyes, nose, and mouth is employed. Then generation of facial emotion animation with the parameters is also investigated.

사이버 공간 내에서 텍스트나 영상 이외에 보조적인 통신 수단으로써, 아바타 통신을 이용할 수 있다. 실시간 아바타 영상 통신을 위하여, 전체 영상이나 압축 영상을 전송하는 대신에 아바타의 애니메이션 파라미터(팔의 동작 및 제스처를 위한 각도 또는 얼굴 표정을 위한 파라미터 등)만을 전송하는 지적 통신방식을 이용하기도 한다. 본 논문에서는 팔, 다리 등의 파라메타 등의 몸의 동적 움직임을 보조할 수 있는 수단으로써, 송신자의 감정을 표현할 수 있는 아바타의 얼굴 표정 생성에 대하여 제안한다. 얼굴 표정은 AU(Action Unit)에 의하여 표현할 수 있으며, 여기에서는 모양과 구조가 다른 아바타 모델에서 표정을 생성하기 위한 AU를 찾아내는 방법을 제안한다. 그리고, 감정 표현의 극대화를 위하여 얼굴 표현의 효율을 위하여, 눈썹, 눈, 코, 입에 대한 코믹 스타일을 가지는 아바타 모델을 제안한다. 또한, 얼굴 표정 합성을 위한 파라메타들도 제시하도록 한다.

Keywords