DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis of Information Literacy Instruction for College Students

정보활용 교양교육에 대한 수강생의 수용 양태에 관한 연구

  • 최상희 (연세대학교 문과대학 문헌정보학과) ;
  • 박명규 (연세대학교 문과대학 문헌정보학과)
  • Published : 2005.09.01

Abstract

The objective of this study is to provide a basis for information literacy instruction in college education. For this purpose, assignments and surveys were distributed to the students in a 3 credit course that deals with the characteristics of information society and information literacy competency. Assignments and surveys were about identification of the information needed and access to the needed information, since that is the first step for the information seeking process. The results were analysed by qualitative methods.

정보사회의 기본개념과 정보활용에 대한 이해를 목적으로 개설된 교양과목을 수강하는 대학생들이 정보 접근력 함양을 위한 과제를 수행하는 양태를 분석하였다. 또한 이 과정의 효용성과 문제점을 도출해내기 위하여 설문조사를 통해 데이터를 수집하였고 질적분석을 통해 주요 응답 내용을 파악하여 대학생을 위한 정보활용 교과의 토대를 마련하고자 하였다.

Keywords

References

  1. 강혜영. 2002. '정보이용능력 교육 프로그램의 비교 연구.' '한국문헌정보학회지', 36(1): 298-320
  2. 박명규. 2004. '학교도서관 중심의 정보교과 교육과정 모형'. 박사학위논문, 연세대학교 대학원
  3. 이창수, 김신영. 2003. '정보이용능력 교육 프로그램 개발을 위한 대학구성원간 협력방안 연구.' '한국정보관리학회', 20(1): 231-250
  4. 진혜영, 황인영. 2003. '국내 대학의 정보이용능력 교양교육의 표준 지침 수용에 관한 연구.' '제10회 한국정보관리학회 학술대회 논문집', 10: 284-294
  5. American Library Association. 2000. Infor- mation Literacy Competency Standards for Higher Education. [cited 2005.8.12].
  6. Breivik, P. S. 1998. Student Learning in the Information Age. Phoenix: Oryx Press.
  7. Brown, Cecelia, Teri J. Murphy, and Mark, Nanny. 2003. 'Turning Techno-Savvy into Info-Savvy: Authentically Inte- grating Information Literacy into the College Curriculum.' Journal of Aca- demic Librarianship, 29(6): 386-398 https://doi.org/10.1016/j.jal.2003.08.005
  8. Dewald, N. 1999. 'Transporting Good Lib- rary Instruction Ppractices into the Web Environment: An Analysis of Online Tutorials.' Journal of Academic Librarianship, 25(1): 26-31 https://doi.org/10.1016/S0099-1333(99)80172-4
  9. Frantz, P. 2002. 'A Scenario-based Approach to Credit Course Instruction.' Reference Services Review, 30(1): 37-42 https://doi.org/10.1108/00907320210416528
  10. Hinchliffe, L. J., & B. S. Woodard. 2001. 'Instruction.' In: R. E. Bopp and L. C. Smith (Eds.), Reference and Infor- mation services: An introduction. 3rd ed., 177-209. Englewood, CO: Libraries Unlimited
  11. Manuel, Kate. 2002. ‘Teaching Information Literacy to Generation Y.’ Journal of Library Administration, 26(Spring/ Summer): 195-217
  12. Orr, Debbie, Margaret Appleton, and Margie Wallin. 2001. “Information Literacy and Flexible Delivery: Creating a Conceptual Framework and Model." Journal of Academic Librarianship, 27(6): 457-463 https://doi.org/10.1016/S0099-1333(01)00263-4
  13. Seamans, Nancy H. 2002. 'Student Per- ceptions of Information Literacy: Insights for Librarians.' Reference Services Review, 30: 112-123
  14. Shapiro, Jeremy J. and Shelly K. Hughes. 1996. 'Information Literacy as a Li- beral Art.' Educom Review, 31(2) [cited 2005.8.12]
  15. Stoffle, C. J. 1998. 'Literacy 101 for the digital age.' American Libraries, 29 (11): 46-48
  16. Wilson, L. A. 2001. 'Information literacy: Fluency across and beyond the uni- versity.' In: B. I. Dewey (Ed.), Lib- rary User Education: Powerful Learning, Powerful Partnerships. Lanham, MA: Scarecrow Press