Abstract
ISO 9001, the quality management system issued by the International Organization for Standardization, is being used by architectural design and engineering firms in order to strengthen the capability of business activities through the implementation of the international and advanced quality management systems. However, there have been significant problems in stable implementation and settlement of ISO 9001 in construction industry, which seem to be caused by key employees' lack of proper recognition and comprehension. The purpose of this research, accordingly, is to find and analyze nonconformity results which were found when the third party registrars audited the conformity of companies' quality management systems for ISO 9001 certification especially in architectural design and engineering firms. For this purpose this research was conducted by a cluster analysis of 647 audit reports out of representative 15 architectural design and engineering firms that have been audited periodically from 1997 to 2003 by the third party registrars. The analysis showed that the most frequent problems were generated in the areas of $\ulcorner$Design and Development$\lrcorner$ , $\ulcorner$production and Service Provision$\lrcorner$ , and $\ulcorner$General requirements$\lrcorner$ of the quality management system. The following, the areas of $\ulcorner$Monitoring and Measurement$\lrcorner$ and $\ulcorner$purchasing$\lrcorner$ were also analyzed as main factors which caused frequent nonconformity results. This research also shows that the corrective actions for nonconformity results are closely connected with the whole management activities in architectural design and engineering firms. Consequently, corrective actions for disposition of nonconformities should be implemented more specifically in order to settle and activate the quality management systems in architectural design and engineering firms.
설계 및 엔지니어링 용역사업 분야에 도입되어 운영되고 있는 품질경영시스템은 설계 및 엔지니어링 용역사업의 국제화와 선진화된 조직경영활동의 실현을 통한 해당분야 사업활동의 역량을 강화하기 위함이다. 그러나 기업 경영자들의 품질경영시스템에 대한 올바른 이해와 인식의 부족으로 품질경영체제의 안정적인 운영과 정착에 많은 문제점이 발생되고 있다. 따라서 본 연구에서는 이러한 설계 및 엔지니어링용역사업 분야의 품질경영체제의 도입과 운영과정에서 지적되고 있는 부적합의 유형을 분석하였다. 특히 1997년부터 2003년 말까지 연속하여 인증기관에 의해 심사가 이루어진 설계 및 엔지니어링용역 사업 분야의 15개의 각 개별 기업에서 발행된 총 646건의 지적보고서를 대상으로 부적합의 유형을 조사한 결과, 품질경영 시스템 규격모델의 요건상 제품실현부문 중 $\ulcorner$설계 및 개발$\lrcorner$부문과 $\ulcorner$생산 및 서비스제공$\lrcorner$부문, 그리고 품질경영시스템부문 중 $\ulcorner$일반요구사항$\lrcorner$부문 등 세 분야에서 가장 많은 지적사항이 발생되었다. 그 다음으로는 측정, 분석 및 개선관리부문 중 $\ulcorner$모니터 콩 및 측정$\lrcorner$부문과 제품실현부문 중 $\ulcorner$구매관리$\lrcorner$부문의 순으로 나타났다. 이와 같은 현상은 설계 및 엔지니어링용역 업무가 품질경영시스템 규격모델에 해당되는 요건상의 주요 활동이 되는 업무의 특성에 기인하며, $\ulcorner$일반요구사항$\lrcorner$과 $\ulcorner$모니터 링 및 측정$\lrcorner$부문의 지적사항도 중요한 경영관리요소가 되므로, 품질경영체제의 정착과 활성화를 위해서는 설계 및 엔지니어링 용역분야의 주요업무활동 중 이 러한 지적사항에 대하여 보다 세부적 인 업무프로세스의 제문제점들이 개선되어야 한다.