The Effects of STS Instruction Using ARCS Strategies on 5th Graders Learning Motivation and Scientific Attitude

ARCS 전략을 적용한 STS 수업이 초등학교 5학년 학생들의 학습 동기와 과학적 태도에 미치는 영향

  • Kim Jean-Hong (Joongang Elementary School) ;
  • Jeong Jin-Su (Department of Science Education, Korea National University of Education) ;
  • Park Kuk-Tae (Department of Science Education, Korea National University of Education) ;
  • Jeong Jin-Woo (Department of Science Education, Korea National University of Education)
  • 김진홍 (중앙초등학교) ;
  • 정진수 (한국교원대학교 대학원 과학교육과) ;
  • 박국태 (한국교원대학교 대학원 과학교육과) ;
  • 정진우 (한국교원대학교 대학원 과학교육과)
  • Published : 2005.04.01

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effects of STS (Science, Technology and Society) instruction on 5th graders learning motivation and scientific attitudes, using ARCS (Attention, Relevance, Confidence, Satisfaction) strategies. A total of 53 fifth grade students were sampled from an elementary school, and were assigned to the experimental and the control groups. For four weeks, the experimental group was treated with STS instruction using ARCS strategies while the control group was treated with traditional instruction. The result of this study showed that STS instruction using ARCS strategies was more effective in the development of students' learning motivation and scientific attitudes.

이 연구의 목적은 ARCS(Attention, Relevance, Confidence, Satisfaction) 전략을 적용한 STS(Science, Technology and Society) 수업이 초등학교 5학년 학생들의 학습 동기와 과학적 태도에 미치는 영향을 알아보는 것이다. 이를 위해 53명의 초등학교 5학년 학생들을 표집하여 실험반과 통제반으로 구분하였다. 그리고 4주 동안 실험반에는 ARCS 전략을 적용한 STS 수업을 처치하였고, 통제반에는 전통적인 수업을 실시하였다. 연구 결과는 ARCS 전략을 적용한 STS수업이 전통적인 수업보다 초등학교 5학년 학생들의 학습 동기와 과학적 태도 향상에 효과적이었음을 보여주었다.

Keywords

References

  1. 교육부 1999 제7차 초등학교 교육과정 해설 4(수학, 과학, 실과). 대한교과서주식회사, 서울, 198 p
  2. 김관수, 1992, 국민학교 6학년 아동들의 환경보전 교육을 위한 STS 교수.학습 모형의 적용. 한국교원대학교 석사학위논문, 175 p
  3. 김혜경, 1997, 개념변화 학습에서 학습동기의 역할. 서울대학교 석사학위논문, 65 p
  4. 남철우, 최춘호, 김정길, 김석중, 송판섭, 한광래, 최도성, 2002, STS 교수-학습이 초등학교 과학적 태도 교육에 미치는 효과. 초등과학교육, 21 (2), 159-170
  5. 박수경, 1998, ARCS 전략을 적용한 구성주의적 수업이 과학개념 획득과 동기유발에 미치는 효과. 부산대학교 박사학위논문, 202 P
  6. 박천환, 박한숙, 2003, 켈러의 ARCS 동기와 모델의 적용이 초등학교 학생의 자아개념과 학업쟁취에 미치는 영향. 초등교육연구,16 (2), 237-252
  7. 백성혜, 감혜경, 채우기, 권균, 1999, 학습동기에 따른 학습자의 개념변화 효과. 한국과학교육학회지, 19 (1), 91-99
  8. 심금순, 2001, STS 교육에 관한 초등학교 교사들의 인식과 STS 교수.학습방법이 아동들의 과학적 태도에 미치는 영향. 한국교원대학교 석사학위논문, 165 p
  9. 오긍연, 2001, ARCS 동기유발 전략을 적용한 탐구수업이 과학적 태도와 산과 염기 개념형성에 미치는 효과. 한국교원대학교 석사학위논문, 93 p
  10. 이미화, 2002, ARCS 전략을 적용한 수업이 초등학생의 과학학습동기와 학업성취에 미치는 효과. 한국교원대학교 석사학위논문, 83 p
  11. 이수영, 2001, ARCS전략을 적용한 수업이 초등학생들의 과학관련동기유발에 미치는 효과. 한국교원대학교 석사학위논문, 65 p
  12. 이은주, 2000, 초등학생들의 학습동기의 변화. 초등교육연구, 14 (1), 47-66
  13. 이재형, 2000, ARCS 전략을 적용한 구성주의적 수업이 초등학교 학생들의 과학관련 태도에 미치는 효과. 한국교원대학교 석사학위논문, 54 p
  14. 정완호, 권재술, 정진우, 김효남, 최병순, 허명, 1997, 과학과 수업모형. 교육과학사, 서울, 442 p
  15. 정완호, 허 명, 윤병호, 1994, 국민학생의 과학적 태도 측정을 위한 도구 개발, 한국과학교육학회지, 14 (3), 265-272
  16. 조의상, 정진우, 2002, ARCS 학습전략을 적용한 수업이 초등학생의 환경에 대한 인식과 행동에 미치는 효과. 청람과학교육연구논총, 12 (1), 109-120
  17. 최성수, 1996, 자연과 STS 수업이 초등학교 학생의 학업성취 및 과학에 관련된 태도에 미치는 효과. 목포대학교 석사학위논문, 64 p
  18. 한강수, 1997, 초등학교 자연과 학습에서 STS 프로그램 적용과 효과: 초등학교 6학년 1학기 . 강원대학교 석사학위 논문, 86 p
  19. 한국교원대학교 과학교육과, 1997, 과학과 관련된 태도 검사 도구, 4 p
  20. 한효순, 1994, STS적 접근에 약한 국민학교 자연과 수업안 개발과 적용에 관한 연구. 한국초등과학교육학회지, 13 (1), 93-102
  21. Anderman, E.M., and Young, A.J., 1994, Motivation and strategy use in sci ence: Indivi dual differences and classroom effects, Journal of Research in Science Teaching, 31 (8),811-831 https://doi.org/10.1002/tea.3660310805
  22. Haney, R, 1964, The development of science attitudes. The Science Teacher, 31 (10),33-35
  23. Keller, J.M., 1987, Development and use of the ARCS model of motivational design. Journal of Instructional Development, 10 (3), 2-10
  24. Means, T.B., Jonassen, D. H., and Dwyer, F. M., 1997, Enhancing relevance: Embedded ARCS strategies vs, purpose. Educational Technology Research and Development, 45 (1), 5-17
  25. Mesaros, R.A., 1988, The effect of teaching strategies on the aquisition and retention of knowledge: An exploratory quasi -experimental study using a science/technology/society teaching strategy versus a traditional approach with tenth grade biology and ninth grade physical science students. Dissertation Abstracts International, 49 (2), 229-242
  26. Yager, R.E., 1990, STS thinking over the years, The Science Teacher, 57 (3), 52-53
  27. Yager, R.E., 1991, The constructivist learning model: Towards real reform in science education. The Science Teacher, 58 (6), 52-57
  28. Yager, R.E. and Roy, R, 1993, STS: Most pervasive and most radical of reform approaches to science education. In Yager, RE. (ed.), What research says to the science teacher, Volume 7: The science, technology and society movement National Science Teachers Association, Washington, D. C., U.S.A., 7-13