Development of Modules in Earth Science for the Enhancement of Scientific Inquiry Skills

중학생의 탐구 능력 향상을 위한 지구과학 모듈의 개발

  • Kim, Jeong-Yul (Department of Earth Science, Korea National University of Education) ;
  • Park, Jeung-Hee (Department of Earth Science, Korea National University of Education) ;
  • Park, Ye-Ri (Department of Earth Science, Korea National University of Education)
  • 김정률 (한국교원대학교 지구과학교육과) ;
  • 박정희 (한국교원대학교 지구과학교육과) ;
  • 박예리 (한국교원대학교 지구과학교육과)
  • Published : 2005.04.01

Abstract

The purpose of this study was to develop teaching modules related to Earth Science courses in order to enhance scientific inquiry skills of middle school students. A 'process skill-centered' module was developed to induce scientific process skills, while students explore specific scientific context. A module consists of several activities, and each activity focuses on a specific science process skill. Modules were designed such that the skills would improve depending on the completion of the module. To evaluate the effectiveness, field workshops for middle school science teachers were done twice. Science teachers, who were participants of the workshop, commented that the activities in each module were suited to enhance students' interest in science. They noted that scientific inquiry skills would be developed from each activity. Students responded that the activities in the modules were interesting, and it was a good experience to do them by themselves. Students were the focal point in class, not teachers. This enabled teachers to evaluated each student's achievement level, and provide a proper feedback. Hence, applying these modules in classes should enhance the students' scientific inquiry skills.

이 연구는 중학생의 과학에 대한 흥미를 높이고 탐구 능력을 향상시킬 수 있는 지구과학 모듈의 개발을 목적으로 수행되었다. 모듈은 학생들이 구체적인 상황을 통해 탐구 과정 기능을 학습할 수 있는 탐구 기능 중심 모듈로 개발하였다. 하나의 모듈은 여러 개의 활동으로 구성되며, 각 활동들은 목표한 탐구 과정 기능에 초점을 맞추어 개발되었고, 활동의 수행을 통해 학습의 효과가 극대화 되도록 하였다. 현장 교사 웍샵과 두 차례의 현장 적용을 통하여 개발된 모듈의 효율성을 평가하였다. 교사들은 모듈의 활동들이 학생들의 흥미를 높이는 데 도움이 되며, 모듈의 활동을 통해 학생들의 탐구 기능이 향상될 것이라고 평가하였다. 학생들은 모듈의 활동들이 재미있으며, 자신들이 직접 활동하고 체험할 수 있는 점이 좋았다고 응답하였다. 모듈을 이용한 수업은 학생 중심으로 이루어졌으며, 교사는 모듈 활동의 결과물을 통해 학생의 성취 수준을 쉽게 진단하고 적절한 피드백을 제공해 주는 것이 가능하다. 따라서 이 연구에서 개발된 모듈의 학습을 통해 학생들의 탐구 능력이 향상될 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. 교육부, 1997, 고등학교 과학과 교육과정 해설, 224 p
  2. 박정희, 김정률, 박예리, 2004, 탐구 학습에 관한 중등 과학교사들의 인식. 한국지구과학회지, 25 (8), 731-738
  3. 박효순, 조희형, 2003, 중학교 2학년 과학 교과서의 탐구 영역 분석. 한국과학교육학회지, 23 (3), 239-245
  4. 송진웅, 이경호, 곽성일, 강태욱, 이명숙, 2003, 중등 과학 교육 교수학습 자료 활용실태 및 개선방안 연구. 서울대학교 과학교육연구소, 190 p
  5. 유경모, 조희형, 2003, 중학교 1학년 과학 교과서의 탐구 영역 분석. 한국과학교육학회지, 23 (5), 494-504
  6. 조희형, 1992, 과학적 탐구의 본질에 대한 분석 및 탐구력 신장을 위한 학습지도 방법에 관한 연구. 한국과학교육학회지, 12 (1), 61-73
  7. 진성욱, 이제용, 1998, 생활 주변 자료의 활용이 과학 지식, 탐구 능력 및 과학적 태도에 미치는 영향. 한국초등과학교육학회지, 17 (2), 113-121
  8. 하소연, 곽대오, 성민웅, 2001, 초.중.고등학교 탐구 기능 요소에 대한 6차와 7차 과학 교육과정의 비교. 한국과학교육학회지, 21 (1), 102-113
  9. Audrey, N.T., 1974, Transfer and retention of transfer of the science process of observation and comparison in junior high school students. Science Education, 58 (2), 195-203 https://doi.org/10.1002/sce.3730580209
  10. Bredderman, T., 1982, The Effects of Activity-Based Ele- mentary Science Programs on Student Outcomes and Classroom Practices: A Meta Analysis of Controlled Studies. National Science Foundation, Washington, D.C., 86 p
  11. Campbell, B. and Lubben, F., 2000, Learning science through contexts: helping pupils make sense of everyday situations. International Journal of Science Education, 22 (3), 239-252 https://doi.org/10.1080/095006900289859
  12. Lubben, F. and Campbell, B., 1996, Contextuallzlng science teaching in Swaziland: some student reactions. International Journal of Science Education, 18 (3), 311-320 https://doi.org/10.1080/0950069960180304
  13. Marvin F.W, 1975, Comparison of student outcomes for Science-A process approach and traditional science teaching for third, fourth, fifth, and sixth grade classes: a product evaluation. Journal of Research in Science Teaching, 12 (1), 31-39 https://doi.org/10.1002/tea.3660120106
  14. Mayoh, K. and Knutton, S., 1997, Using out-of-school experience in science lessons: reality or rhetoric? International Journal of Science Education, 19 (7), 849-867 https://doi.org/10.1080/0950069970190708
  15. NRC (National Research Council), 1996, National Science Education Standards. Washington, DC, National Academy Press, 262 p
  16. NRC (National Research Council), 2000, Inquiry and the National Science Education Standards. Washington, DC, National Academy Press, 410 p
  17. Padilla, M.J., Cronin, L., and Twiest, M., 1985, The development and validation of a test of basic process skills. Paper presented at the Annual Meeting of the National Association for Research in Science Teaching, p. 16
  18. Shymansky, J.A., Kyle, W.C., and Alport, J.M., 1983, The effects of new science curricula on student performance. Journal of Research in Science Teaching, 20, 387-404 https://doi.org/10.1002/tea.3660200504
  19. Wayne, W.W., 1981, The role of inquiry in science education: analysis and recommendations. Science Education, 65 (1), 33-50 https://doi.org/10.1002/sce.3730650106
  20. William, C.K.Jr., Ronald J.B., and Thomas G.Jr., 1988, An implementation study: An analysis of elementary students' and teachers' attitudes toward science in processapproach vs, traditional science classes. Journal of Research in Science Teaching, 25 (2), 103-120 https://doi.org/10.1002/tea.3660250203
  21. Wynne H., 1999, Purpose and procedures for assessing science process skills. Assessment in Education, 6 (1), 129-144 https://doi.org/10.1207/S15326977EA0602_03