Design and Implementation of a Comparative Shopping Agent for E-Commerce

비교쇼핑 에이전트의 설계와 구현

  • Published : 2005.06.30

Abstract

This paper designed and implemented(programmed) a comparative shopping agent that helps consumers to shop at on-line shopping malls over Internet. At offline stores, as consumers usually tell a sales clerk about a manufacturer, functions and price range of an item they want to purchase, the sales clerk will show the products or relevant catalogues. Then the consumer will compare functions, design and prices of the product and buy it with the lowest price. PriceMeter, a comparative shopping agent, introduced in this paper, is designed best geared to this consumers' buying behavior. Basically, as consumers enter a manufacturer's name, price, features and etc. at a search window, PriceMeter will search the web and provide a list of product informations such as features and prices that meet the search conditions. Consumers can see the information in either a form of catalogue or a printing format. As consumers click specific items to examine closely, it will show prices and information about shopping malls that sell the requested items. Clicking a 'Buy' icon, the consumers will be transferred to the right web page at the linked shopping mall. The emergence of the comparative shopping agent will expedite a consumer-centered retailing economy in the age of e-commerce. As consumers are provided with a better set of product and shopping mall information, they can make better purchasing decisions and gain more bargaining power shifted from manufacturers(sellers). The presentation of this comparative shopping agent is intended to promote the consumer-centered B2C e-commerce.

본 논문은 B2C 온라인 인터넷 쇼핑을 돕기 위한 비교쇼핑 에이전트를 설계하고 이를 구현하는데 목적을 두고 있다. 오프라인 상점에서 상품을 구매할 때 구매자가 판매원에게 제품의 제조사, 모델, 기능 또는 가격대를 설명하면 판매원이 해당 상품들을 보여주거나 카탈로그를 보여준다. 구매자는 상품의 기능이나 디자인을 비교하면서 적절한 상품군을 정한 후 가격을 비교한 다음에 가장 싼 곳에서 상품을 구입한다. 본 논문이 소개할 비교쇼핑 에이전트 ${\ulcorner}$PriceMeter${\lrcorner}$는 이러한 구매 행동에 최대한 부합 되도록 설계하였다. 구매자가 원하는 제조사, 가격, 기능 등을 선택한 후 검색하면 해당되는 상품들의 설명과 가격 정보들을 이 비교쇼핑 에이전트가 취합하여 보여준다. 마음에 드는 상품들을 카탈로그 양식으로 비교해서 볼 수도 있고, 프린트 양식으로 출력할 수도 있다. 특정 상품을 클릭하면 해당 상품을 판매하는 쇼핑몰들의 정보와 판매 가격을 함께 보여주며, 구매 아이콘을 클릭하면 쇼핑몰의 해당 상품 페이지로 이동할 수 있도록 하고 있다. B2C 전자상거래에 있어 비교쇼핑 에이전트의 구현과 확산은 구매자에게 더 많은 정보와 권한을 제공함으로써 소비자 중심의 유통경제를 한 걸음 앞당길 수 있다. 특정 상품에 대한 가격과 상세 정보를 일목요연하게 제공받는 구매자들은 보다 현명한 구매를 할 수 있으며, 거래과정에서 판매자(생산자)와 구매자의 협상력이 구매자에게로 옮겨질 수 있다. 본 논문이 제시한 비교쇼핑에이전트는 소비자 중심의 사이버 유통시대를 촉진하는데 일익을 담당하는데 그 의의가 있다.

Keywords

References

  1. 김태헌, '웹 상의 정보를 수집하기 위한 로봇 에이전트의 구현', 울산대학교 대학원 석사학위논문, 1996
  2. 서영우, '전자상거래의 총아, 에이전트', 프로그램세계, 1999. 6, pp.182-191
  3. 성낙현, '에이전트 기반의 인터넷쇼핑몰 사업자 신원정보 조사', Information System Review, 제6권, 제1호, 2004, pp.53-66
  4. 신창훈, 류병무, '메타 정보검색 에이전트 시스템을 위한 다중플렛폼의 데이터베이스 재구 조화에 관한 연구', 경영정보학연구, 제13권, 제1호, 2003, pp.47-72
  5. 이건창, 권오병, 이원준, '지능형 에이전트를 이용한 인터넷 DSS 설계에 관한 연구', 경영정보학연구, 제7권, 제3호, 1997, pp.1-21
  6. 이재규, 전자상거래 원론, 서울: 법영사, 1999
  7. 이상호, '인터넷을 기반으로 한 전자상거래 시스템 설계에 관한 연구', 숭실대학교 대학원 석사학위 논문, 1997
  8. 장형길, '사용자정보를 참조한 지능형 웹 정보 에이전트 구현', 홍익대학교 정보대학원 석사학위 논문, 1998
  9. 최중민, '에이전트의 개요와 연구방향', 정보과학회지, 제15권, 제3호, 1997, pp.7-16
  10. 최형렴, 김현수, 이경전, 장용식, 박영재, 이창호, '가상생산 환경에서 에이전트 기반의 주문 관리와 고객협상에 관한 연구', 한국경영정보학회 추계국제학술대회 논문집 , 1999, pp. 195-204
  11. Chaffey, D., Groupware, Workflow and Intranet, Digital Press, Boston, 1998
  12. Doorenbos, R. B., Etzioni, O. and Weld, D. S., 'A Scalable Comparison-Shopping Agent for the World Wide Web', Proceedings of the First International Conference on Automation Agents, ACM Press, New York, NY, 1997, pp.39-48
  13. Guttman, I. 'Agent-mediated Electronic Commerce: A Survey', MIT Media Laboratory, 1998
  14. Hess, T. J., Rees, L. P. and Rakes, T. R, 'Using Autonomous Software Agents to Create Next Generation of Decision Support Systems', Decision Sciences, Vol. 31, No. 2, Winter 2000, pp. 1-31 https://doi.org/10.1111/j.1540-5915.2000.tb00922.x
  15. Joshi, A and Singh, M., 'Multiagent Systems on the Net', Communications of the ACM, Vol. 42, No. 3, March 1999, pp.39-40
  16. Lee, J. K. and Lee, W., 'An Intelligent Agent-based Competitive Contract Process', International Journal of Intelligent Systems in Accounting, Finance and Management, Vol. 7, No. 2, 1998
  17. Lesser, V., 'Multiagent Systems: An Emerging Subdiscipline of AI', ACM Computing Surveys, Vol. 27, No. 3, pp.340-342, ACM, New York, NY https://doi.org/10.1145/212094.212121
  18. Peter and Olson. Consumer Behavior and Marketing Strategy, Irwin, 1987
  19. Terpsidis, I., Moukas, A., Pergiousdakis, B., Doukidis, G. and Maes, P., 'The Potential of Electronic Commerce in Re-engineering Consumer-Retailer Relationships through Itelligent Agents', Proceedings of the European Conference on MM & E-Commerce, 1997
  20. 숍바인더, http://www.shopbinder.com/
  21. 에누리, http://www.enuri.com/
  22. 옥션, http://www.auction.co.kr/
  23. 웹나라, http://www.webnara.com/
  24. eBay, http://www.ebay.com/
  25. Jango, http://www.jango.com/
  26. My Simon, http://www.mysimon.com/
  27. OMI, http://www.omi.co.kr/
  28. OnSale, http://www.onsale.com/
  29. Priceline, http://www.priceline.com/
  30. PriceScan, http://www.pricescan.com/
  31. WaAuction, http://www.wamarket.com/
  32. YAVIS, http://www.yavis.com/