A Cooperative Marketing Strategy using Mobile Communications: The New OB Mobile Campaign

모바일 채널을 활용한 협동적인 마케팅 전략: OB 맥주 신제품 모바일 캠페인

  • Published : 2005.06.30

Abstract

As the mobile telecommunications industry in Korea boasts record-high revenue from its businesses, consumers and other industries are looking for new business applications and opportunities using mobile technologies. Many firms are seeking guidelines or business models for an effective use of this new mobile technology in their operations. This paper reviews the characteristics that distinguish mobile marketing, and analyzes marketing approaches which utilize the potential of the new mobile technologies. This paper shows that the new mobile advertising channel is not only complementary to traditional marketing channels, but also delivers benefits for multiple parties involved in mobile marketing. The key success factors in the new OB (Oriental Brewery) marketing campaign include a shortening of the stages in the AIDMA model and a broadening of customer contact points by exposing the brand through well-coordinated marketing efforts. The OB case shows that a mutually beneficial relationship between co-marketing participants can lead to a win-win marketing strategy. It also highlights that collaborative channel management in mobile marketing methodology is critical for successful mobile marketing.

모바일을 활용한 마케팅의 장점 중의 하나는 고객에게 도달하는 채널을 다양하게 가져갈 수 있고, 보다 직접적인 마케팅을 구현할 수 있다는 점에 있다. 이는 마치 고객까지 이어지는 길을 넓혀 원활한 소통을 가능하게 하고, 거리를 단축시켜 시간을 줄이는 것과 유사하다. 국내 모바일 광고 시장은 태동기인 2001년 14억 원을 시작으로 2004년 400억 원을 넘어서는 급성장을 하고 있다. 영국 조사기관 OVUM은 2005년 세계 모바일 광고 시장이 160억 달러에 이를 것으로 전망하였다. 그러나 한편으로는, 모바일 인프라 구축과 확산에 비하여 이의 효과적 활용 부족이 많이 지적되고 있다. 특히 휴대폰 가입자 중 모바일 인터넷을 사용하는 인구가 급속히 증가하고 있는 상황에서 이를 이용한 기업의 적극적인 활용 전략이 더욱 요구되는 시점이다. 본 연구는 모바일 채널의 특징, 개인화 가능성, 일인 매체성, 공간 비제약성, 시간자유성 등을 고려한 기업에서의 전략적인 활용 방안을 예시하고 비교하며, 기업 모바일 마케팅 전략의 효과적인 운영 방안을 분석하였다. 특히, AIDMA의 단계축소효과와 다양한 채널 연계를 통한 고객접점의 극대화라는 두 가지를 중심으로 기존에 시행된 모바일 마케팅 사례를 분석 정리하였다. 또한 국내에서 이루어진 대표적인 모바일 마케팅 사례로서, OB맥주 모바일 마케팅을 위의 두 가지 특징과 참여업체들간의 협동적인 채널 구성을 통한 win-win 마케팅 전략으로 그 효과를 소개한다.

Keywords

References

  1. 김성중, '위치기반서비스 현황 및 관련기술의 이해', 금융결제원,2002
  2. 김장호, '모바일 산업의 현황과 활성화 방안에 관한 연구', 통상정보연구, 2003
  3. 김철완, 노전표, 김민희, '이동통신을 이용한 기업의 마케팅 현황 및 전략', KISDI, 2002
  4. 나혜원, '모바일 비즈니스 성공 리포트', 길벗, 2003
  5. 박찬욱, '모바일 마케팅 - 움직이는 고객, 움직이는 마케팅', 시그마프레스,2002
  6. 오영호, 'Mobile Marketing 최신 솔루션의 적용 사례 분석', 엠에드넷,2002
  7. 유광숙, '모바일 광고시장의 부상과 전개방향', 애틀러스리서치그룹 2002
  8. 유병규, '모바일 비즈니스의 현황과 전망', 현대경제연구원,2002
  9. 유제국, '모바일 광고의 현황과 시사점', KISDI, 2001a
  10. 유제국, 'SMS를 이용한 무선광고의 현황과 시사점', KISDI, 2001b
  11. 이근수, '모바일 광고의 개요 및 구현', 언와이어드 코리아, 2002
  12. 이두희, '한국의 마케팅 사례 II', 전영사
  13. 이승준, 'Being Mobile Marketing', 소프트뱅크 리서치, 2001
  14. 이승준, '생생 모바일 마케팅', 한스미디어, 2004
  15. 이영곤, 'M-비즈니스 사업모델 전략수립', 아이비젠, 2002
  16. 한국능률협회, '대한민국 마케팅 성공사례', 2004
  17. 한국마케팅연구원, '새 통합 마케팅 전략 전술', 2003
  18. 한국전자거래진홍원, '2003 e-비즈니스 백서', 산업자원부, 2003
  19. 한국 인터넷 정보센터, '무선인터넷 이용현황 및 실태 조사', 2002
  20. 한세준, '새로운 광고형태로서의 모바일 광고', 한국디지털디자인학회, 2001
  21. 한세준, 'KTFJ.Mobile AD Business', 2002 Korea Mobile Marketing Grand Conference, 2002
  22. Lee, A. S., 'A Scientific Methodology for MIS Case Studies', MIS Quarterly, Vol. 13, No. 1, 1989, pp.33-50 https://doi.org/10.2307/248698
  23. Mylonakis, J. 'Can Mobile Services Facilitate Commerce? Findings from the Greek telecommunications market', International Journal of Mobile Communications, Vol. 2, No. 2, 2004
  24. Barnes, S. J. and Scornavacca, E. 'Mobile Marketing: the Role of Permission and Acceptance,' International Journal of Mobile Communications, Vol. 2, No. 2, 2004