Abstract
Marine Large Pack Pile(MLPP) is a new technique for soil improvement by installing gravel or crushed stone piles reinforced by pack material such as geotextile. This method is used to improve bearing capacity and shear strength of weak soils and reduce consolidation settlement of clay grounds. This method can be used instead of sand compaction pile (SCP) method or gravel compaction pile (GCP) mehtod. In this study, several 1g model tests and centrifuge tests were carried out to compare the engineering behaviors of SCP, GCP, and MLPP. The results reveal that MLPP is more effective than SCP and GCP in terms of bearing capacity and settlement reduction.
최근 개발된 해상 대구경 팩 말뚝(Marine Large Pack Pile, 이하 MLPP) 공법은 속채움 재료로 모래 대신에 입도조정 쇄석을사용하고 골재말뚝의 외벽을 소정의 인장강도를 갖는 토목섬유로 보강하여 기존 골재말뚝공법에 비해 보다 높은 응력집중을 꾀하는 공법이다. 이 공법은 연약지반의 지지력 및 전단저항 증대, 압밀침하 저감효과를 기대하고 나아가 연약지반에 시공되는 구조물의 붕괴 및 침하를 최소화하는데 목적이 있다. 이 연구에서는 기존의 SCP 및 GCP 공법과 새로운 MLPP 공법에 대하여 모형토조시험과 원심력 압밀시험을 실시하고 그 거동특성을 비교 분석하였다. 그 결과 MLPP공법은 SCP 및 GCP보다 지지력 및 침하저감 효과 측면에서 더 우수한 것으로 나타났다.