A Critical Analysis of the Meaning of 'Good Instruction'

'좋은 수업'의 의미에 대한 비판적 검토

  • Received : 2005.11.02
  • Accepted : 2005.11.24
  • Published : 2005.12.30

Abstract

The aim of this study is to analyze critically the meaning of 'good instruction'. In this article, the researchers emphasized the activities of teaching and learning as two essential elements of good instruction. The antecedent studies on good instruction have limitations in that they regarded good instruction as an instrument rather than valuable activity itself. This study consisted of three parts. Firstly, the researchers tried to clarify the meaning of good instruction underlying antecedent studies on instruction. Secondly, the researchers tried to analyze characteristics of good insturction suggested by antecedent studies. Thirdly, the researchers attempted to define a new meaning of good instruction. A new meaning of good instruction should be defined in accordance with characteristics of three commonplaces composing instruction such as teaching activity, learning activity and good interactions between teacher and learner. Good instruction can be defined as followings. Good instruction means an instructional activity which can change the student's meanings of experience as a result of interactions among teacher, learner, and educational materials.

Keywords

References

  1. 곽영순 . 주영훈, 현장 교사들이 제안하는 과학교육 내실화 방안, 열린교육연구, 11(2). pp.281-297, 2003
  2. 곽영순, 학교 교육 내실화 방안 연구(II) 과학과 교육 내실화 방안 연구 - 좋은 수업 사례에 대한 질적 접근 -, 한국교육과정평가원, 2002
  3. 강대현, 학교 교육 내실화 방안 연구(II) 사회과 교육 내실화 방안 연구 - 좋은 수업 사례에 대한 질적 접근 -, 한국교육과정평가원, 2002
  4. 김재춘, 듀이의 '교과의 심리화'와 '교과의 진보적 조직' 논의가 교육내용의 선정 및 조직에 주는 시사점 탐색, 교육과정연구, 23(2), pp.1-15, 2005
  5. 김성열 . 고창규, '교실붕괴'와 교육정책: '교실붕괴' 담론 분석을 중심으로, 교육인류학연구, 3(2), pp.153-191, 2000
  6. 김주훈 . 최승현 . 강대현 . 곽영순 . 유정애 . 양종모 . 이주섭 . 최원윤 . 김영애, 학교 교육 내실화 방안 연구 - 좋은 수업 사례에 대한 질적 접근 -, 열린교육연구, 11(1), pp.43-61, 2003
  7. 김주훈, 학교 교육 내실화 방안 연구(II) 과학과 교육 내실화 방안 연구 - 좋은 수업 사례에 대한 질적 접근 -, 한국교육과정평가원, 연구보고 RR 2002-4-1, 2002
  8. 서경혜, 좋은 수업에 대한 관점과 개념: 교사와 학생 면담 연구, 교육과정연구, 22(4), pp.165-187, 2004
  9. 장상호(1997), 교육의 재개념화에 따른 10가지 새로운 탐구영역, 교육원리연구, 2(1), pp. 112-213, 1997
  10. 장상호, 학문과 교육(상), 서울: 서울대학교 출판부, 1999
  11. 장상호, 학문과 교육(하), 서울: 서울대학교 출판부, 2000
  12. 안우환, 교사의 수업효율성과 학업성취와의 관계 탐색, 교육행정학연구, 22(2), pp.45-63, 2004
  13. 양종모, 학교 교육 내실화 방안 연구(II) 음악과 교육 내실화 방안 연구 - 좋은 수업 사례에 대한 질적 접근 -, 한국교육과정평가원, 2002
  14. 유정애, 학교 교육 내실화 방안 연구(II) 체육과 교육 내실화 방안 연구 - 좋은 수업 사례에 대한 질적 접근 -, 한국교육과정평가원, 2002
  15. 이주섭, 학교 교육 내실화 방안 연구(II) 국어과 교육 내실화 방안 연구 - 좋은 수업 사례에 대한 질적 접근 -, 한국교육과정평가원, 2002
  16. 이화진 . 최승현 . 김왕규 . 윤천탁 . 정미경 . 최규원, 제7차 교육과정적용에 따른 수준별 수업 자료 개발 연구, 한국교육과정평가원, 연구보고 RR 2001(14-1), 2001
  17. 조난심 . 양종모 . 유정애 . 정미경 . 장연자, 학교 교육 내실화 방안 연구(I) - 학교 교육과정과 수업 운영을 중심으로 -, 한국교육과정평가원 연구보고 RRC 2001-10, 2001
  18. 최승현, 학교 교육 내실화 방안 연구(II) 수학과 교육 내실화 방안 연구 - 좋은 수업 사례에 대한 질적 접근 -, 한국교육과정평가원, 2002
  19. 최원윤, 학교 교육 내실화 방안 연구(II) 영어과 교육 내실화 방안 연구 - 좋은 수업 사례에 대한 질적 접근 -, 한국교육과정평가원, 2002
  20. 한국교육개발원, 학교교육 위기의 실태와 원인 분석, 연구보고 RR 2000-6, 2000
  21. 한국교육과정평가원, 제7차 교육과정 적용에 따른 수준별 수업 자료 개발 연구, 연구보고 RRC 2001(14-1), 2001
  22. 한국교육과정평가원, 학교 교육 내실화 방안 연구(I). - 학교 교육과정과 수업의 운영을 중심으로 -, 연구보고 RRC 2001-10, 2001
  23. 한국교육과정평가원, 국어과 교육 내실화 방안. - 좋은 수업 사례에 대한 질적 접근 -. 연구보고 RRC 2002-, 2001
  24. 한국교육과정평가원, 학교 교육 내실화 방안 연구(II), 한국교육과정평가원, 인문사회연구회, 협동연구총서 평가 2002-03, 2002
  25. Gowin, D. B.(1981). Educating, New York: Cornell University Press. 임연기 옮김, 교육학의 이해, 공주대학교 출판부. 2005