The Relationship Between Thinking Styles and Creativity in Preservice Kindergarten Teachers

예비유아교사의 사고양식과 창의성과의 관계

  • 황윤세 (삼척대학교 인문사회대학 영유아보육과) ;
  • 최미숙 (전남대학교 사범대학 유아교육과)
  • Received : 2004.10.31
  • Accepted : 2005.01.04
  • Published : 2005.02.28

Abstract

The present study researched Sternberg's(1997) definition of Thinking Style as interactive and reciprocal mental self-government and explored its relationship to creativity in preservice kindergarten teachers. The Thinking Style Inventory(Yoon, 1998) and the Creativity Test(You, 1996) were administered to 210 subjects. Data were analyzed by Pearson's correlation and multiple regression analysis using the SPSS/WIN 10.0 program. Thinking style profiles of preservice kindergarten teachers were confirmed by a trilateral correlation among legislative, executive, and judicial functions and a positive correlation among monarchic, hierarchic, oligarchic, and anarchic forms. There was a negative bilateral correlation between liberal and conservative tendencies. All sub areas of thinking styles were related to the creativity of preservice kindergarten teachers.

Keywords

References

  1. Stemberg의 지능 및 사고양식이론의 타당화 김소연
  2. 유아교육연구 v.21 no.2 예비 유아교사의 성격유형과 자아개념 및 창의성과의 관계 김애경
  3. 창의적 문제해결 : 창의력의 이론, 개발과 수업 김영채
  4. 교육학연구 v.41 no.4 과학영재의 삼원지능, 사고양식과 학업성취간의 관계 나동진;김진철;전계영
  5. 중앙유아교육학회 1997년도 제 3회 유아교육학술대회 유아교사의 전문성과 교사교육의 방향;유아교육학의 연구동향 노영희
  6. 아동학회지 v.23 no.6 어머니의 사고양식 및 양육효능감과 유아의 사회적 능력과의 관게 문태형
  7. 유아교육연구 v.16 no.1 반성적 사고와 유아교사교육 박은혜
  8. 교육학연구 v.41 no.4 성별과 전공계열에 따른 예비교사의 사고양식과 창의적 인성과의 관계 서미옥
  9. 교육학연구 v.41 no.3 지식기반사회의 맥락에서 본 '창의성'의 의미 및 그 개발을 위한 방법론적 논의 소경희
  10. 교사 창의성, 아동 창의성, 학업성취에 따른 교사의 아동 창의성 평가의 특성 유형근
  11. 사교양식과 학업성취에 관한 연구 : Sternberg의 정신자치제 이론을 중심으로 윤미선
  12. 사고양식에 따른 학습동기 및 교과흥미가 학업성취에 미치는 영향 윤미선
  13. 고등학교 영재학생과 일반학생의 사고유형과 학습유형의 차이 윤소정
  14. 교육심리연구 v.16 no.4 일상적-전문적 창의성의 암묵 이론적 구조 정은이
  15. 한국심리학회지 : 일반 v.17 no.1 창의성을 이해하기 위한 여섯가지 질문 최인수
  16. 한국심리학회지 ; 일반 v.20 no.2 새로운 생각은 어떻게 가능한가 : 전문분야 창의성에 대한 학습과정 모형 접근 최일호;최인수
  17. 사고양식, 의사결정, 창의적 인성간의 관계 연구 최지혜
  18. Creative mind: Myths and mechnnism Bcden, M.
  19. Personality and social intelligence Cantor, N.;Kihlstom, J.F.
  20. Creating Minds Gardner, H.
  21. Thinking styles;International handbook of personality and intelligence Grigorenko, E.L.;Sternberg, R.J.;Saklofske, D.(ed.);Zeidner, M.(ed.)
  22. The Psychology of Creativity and Discovery-scientist and Their Work Mansfield, L.M.;Busse, T.V.
  23. Journal of Education for teaching, v.16 no.2 Research on teachers' thinking: Its contribution to educating student teachers to think critically McNamara, D.
  24. Educational Psychologist v.29 The matter of style: Manifestations of personality in cognition, learning, and teaching Messick, S.
  25. Journal of Teacher Education v.47 no.4 Following the developmental process of reflection in novice teachers : three years of investigation Pultorak, E.G.
  26. Everyday Creativity. Encyclopedia of Creativity. Volume 1 Richard, R.
  27. Human Development v.31 Mental self government: A theory of intellectual styles and their development Sternberg, R.J.
  28. Thinking styles and testing: Theory and assessment at the interface between intelligence and personality assessment;Intelligence and personality Sternberg, R.J.;Sternberg, R.J.(ed.);Ruzgis, P.(ed.)
  29. Thinking Styles Sternberg, R.J.
  30. American Psychoiogist v.59 no.5 Culture and Intelligence Sternberg, R.J.
  31. Roeper Review v.16 no.2 Thinking styles and the gifted Sternberg, R.J.;Grigorenko, E.L.
  32. American Psychologist v.52 Are cognitive styles still in style? Sternberg, R.J.;Grigorenko, E.L.
  33. American Psychoiogist v.51 no.7 Investing in creativity Sternberg, R.J.;Lubart, T.J.
  34. International Journal of Science Education v.13 no.2 Learning to ask, listen, and analyse : Using structured interviewing assignment to develop reflection in preservice science teachers Trumbull, D.;Slack, M.
  35. Action in Teacher Education v.13 no.2 Effect orientation, pedagogy and time on selected student teaching outcomes Weldman, J.;Martin, M.;Mahlios, M.
  36. Journal of Psychology v.133 Further cross-cultural validation of theory of mental self-government Zhang, L.F.
  37. Educational Psychology v.20 no.3 Are Thinking Styles and Personality Types Related? Zhang, L.F.
  38. Personality and Individual Difference v.31 Do styles of thinking matter among Hong Kong secondary school students? Zhang, L.F.