Abstract
The purpose of this research is to substantially analyze the economic value of portable internet (WiBro), WCDMA (HSDPA) regarded as the next generation of broadcasting and portable internet For the purpose of relationship analysis between two telecommunications services, 1,000 Internet users in Seoul and Kyeonggi area were surveyed in their homes. The collected survey was calculated for an accurate economic value distribution for relevant services and the average and mean are taken using a simulation method with varying correlation parameters in order to analyze the contingent economic value of the amount offered to the subjects of the analysis. Simulated contingent value analysis results varied according to the different specified complementary or substituted conditions. The analysis shows following common features. First, the economic value of WiBro and Internet-based WCDMA appeared to be biased without the consideration of relationship between two services. Second, the economic value of WiBro and Internet-based WCDMA appeared to be smaller by using bivariate probit model than univariate probit model without the consideration of relationship between two services. Therefore, if WiBro and WCDAM [HSDPA] form a competitive relationship, the type of bundled service offered for WiBro(portable internet service) and the point of supply of bundled service are expected to emerge as the strategic plan for stimulating service markets and the prior occupation of the market.
본 연구는 최근 통신서비스시장에서 중요한 논의로 부각되고 있는 사안중에서 새로운 통신 및 방송서비스간에 발생할 수 있는 보완과 대체관계에 따른 사용자가치의 변화를 측정하는 데 있다. 이 연구목적을 위하여, 기존 Survey자료와 모의실험기법을 이용하여 휴대인터넷서비스와 그 유사서비스인 HSDPA기반의 이동인터넷서비스간에 연관관계에 이변량 프로빗모형을 적용하여 분석하였다. 본 분석결과를 요약하면, 다음과 같다. 첫째, 두 서비스의 상호연관관계를 무시한 단일 프로빗모형에 의하여 측정한 사용자의 해당 서비스조건부가치는 매우 큰 편기를 나타냈다. 이 분석결과의 시사점은 두 서비스이상의 유사통신서비스가 존재할 경우, 정확한 잠재적 가치측정을 위해서는 상호연관관계를 고려한 조건부 가치측정방법의 적용이 중요함을 보여준다. 둘째, 이변량 프로빗모형을 사용한 결과, 두 유사통신서비스간에 경쟁이 심화될수록 휴대인터넷서비스에 대한 지불의사가 낮아짐을 알 수 있다. 이 분석결과를 뒷받침할 수 있는 가장 큰 이유로는 잠재적 사용자들이 휴대인터넷서비스사용에서 얻을 수 있는 네트워크편리성에 대하여 경쟁관계로 발생하는 경제적 외부성을 낮게 평가하기 때문으로 볼 수 있다. 셋째, 두 통신서비스가 보완적일 경우에 휴대인터넷서비스의 조건부가치는 2만 8천8백원정도임에 반하여, 가장 경쟁적일 경우에는 그 가치가 2만3천7백원으로 낮아진다. 이 분석결과로부터 시장경쟁정도가 심화될 경우는 가장 보완적인 경우보다도 추정된 가치변화가 사용자당 5천1백원정도의 차이를 나타냄을 알 수 있다. 마지막으로 가장 긍정적 통신시장환경(즉 본 연구에서 설정한 보완적인 환경으로 $\rho=0.8$)에서도 휴대인터넷서비스지불의사는 현재 가격책정에서 고려되고 있는 월서비스사용료 3만원보다 낮음을 알 수 있었다. 이러한 분석결과는 만일에 월 3만원이상의 가입비를 책정할 경우, 초기부터 휴대인터넷서비스의 보완성을 증대시킬 수 있는 결합서비스의 도입이 휴대인터넷서비스활성화에 큰 도움이 될 것이라는 중요한 근거를 제공한다고 볼 수 있다.