Model of e-Learning Teaching-Learning Contents Development for Self-directed Learning: On the Basic of Specialized Subjects in Vocational High School

자기주도적 학습을 위한 e-Learning 교수․학습 콘텐츠 개발 모형: 실업계 고등학교 전문교과를 중심으로

Kang, Kyeong-Jong
강경종

  • Published : 20051200

Abstract

Since e-Learning targets a large number of learners, consideration of individualization is necessarily required. Additionally, people are asking for intelligent education services, as the society becomes a knowledge-based one with on restrictions by time and space. e-Learning programs are increasing dramatically every year in corporations, schools, government etc. As Internet-based e-Learning are increasing, the matter of grave concern is design for security of education contents in quality and effectively development and it delivers. But, it was not e-Learning contents for vocational high school students, furthermore it was not model of e-Learning contents development for e-Learning contents The purpose of this study is to develop model of e-Learning teaching-learning contents development for poor basic learning, poor self-directed learning of vocational high school students. For accomplishing it, this study conducted various research methods. Extensive literature was collected and reviewed. A panel of expert committee was held in order to discuss and search the education plan which were made by researchers. The results of this study were as follows: It developed model of e-Learning teaching-learning contents development for poor basic learning, poor self-directed learning of vocational high school students. The model of development is five-process((1) planning/educational need analysis, (2)design, (3)develop, (4)implement and management, (5)evaluation). This paper suggests liner flowchart and partial liner flowchart on self-direction.

Keywords

References

  1. 강경종, 백운기, 하태룡. (2005). 실업계 고등학교 전문교과 e-Learning 교수.학습 자료개발 사업. 학습자 주도형 e-Learning 교수.학습 콘텐츠 개발 : 농업정보관리(pp. 23-32). 한국직업능력개발원. 경상북도교육청. 교육인적자원부
  2. 강숙희. (2001). 인터넷과 수업. 서울: 교육과학사
  3. 강신영. (2005). e-Learning을 위한 단소의 단계적 학습 시스템 설계 및 구현. 진주교육대학교 교육대학원 미출판 석사학위논문
  4. 강해중. (2005). 중등미술교육을 위한 e-Learning 체제 활용연구. 한국교원대학교 대학원 미출판 석사학위논문
  5. 강해중. (2005). 중등미술교육을 위한 e-Learning 체제 활용연구. 한국교원대학교 대학원 미출판 석사학위논문
  6. 권동희. (2004). 사이버 강의를 위한 멀티미디어 콘텐츠 개발. 한국사진지리학회지, 14(2), 37-46
  7. 김국현. (2004). SCORM에 기반한 e-Learning 컨텐츠 개발방법론에 관한 연구. 고려대학교 컴퓨터과학기술대학원 미출판 석사학위논문
  8. 김근호. (2005). 프로젝트 학습 체제에서 상호작용 증진을 위한 e-Learning 시스템의 설계 및 구현. 한국교원대학교 대학원 미출판 석사학위논문
  9. 김선태, 노태천, 김춘길. (2002). 전문대학전기. 전자분야전공교과의 컨텐츠 체제개발방향. 교육공학연구, 5(2), 22-41
  10. 김선태, 유병로. (2003). 실업계 고등학교 교수-학습 방법 연구. 대한공업교육학회지, 28(2), 12-45
  11. 김선태, 이현정. (2005). 실업계 고등학교 전문교과 e-Learning 교수.학습 자료개발 사업. 한국직업능력개발원.경상북도교육청.교육인적자원부. 13-66
  12. 김성훈, 임승일. (2004). 매체 (On, Off-line) 환경에서 효과적인 교육용 컨텐츠 개발을 위한 방안 연구. 디자인과학연구, 7(1), 65-73
  13. 김은영. (2005). e-Learning을 위한 컨텐츠 개발 및 ICT 수업의 효과 -고등학교 지구과학I 기상단원을 중심으로. 한국교원대학교 교육대학원 미출판 석사학위논문
  14. 김지자 외. (1996). 초등학교 교사를 위한 자기주도학습 준비도 측정도구의 개발과 활용방안. 사회교육학 연구, 2(1), 1-25
  15. 김지자, 정지웅 역. (1995). 자기주도학습의 길잡이. 서울: 교육과학사
  16. 김진완. (2002). e-Learning 컨텐츠 추천 에이전트의 설계. 부산대학교 미출판 석사학위논문
  17. 나승일, 마상진. (2002). 사회변화와 학습자 특성을 고려한 농업계 고등학교 교수-학습 전략 탐색. 한국농업교육학회지, 34(1), 193-198
  18. 나일주. (2000). 인터넷기반 온라인 기업교육의 설계원리 도출을 위한 탐색적 연구. 기업교육연구, 2(1), 5-29
  19. 노규성. (2002a). e-Learning 컨텐츠 개발 방법론. 정보처리학회지, 9(5), 111-120
  20. 노규성. (2002b). 지식기반 e-Learning 컨텐츠 개발 방법에 관한 연구. 한국경영정보학회 추계학술대회 자료집. 138-147
  21. 노규성. (2002c). 전자상거래와 e-비즈니스 이해와 전망. 한국전자거래진흥원
  22. 백영균, 박주성, 한승록, 김정겸, 최명숙, 변호승 등. (2003). 교육방법 및 교육공학. 서울: 학지사
  23. 백윤정. (2005). 프로그래밍 교과의 e-learning 학습시스템 설계 및 구현. 홍익대학교 교육대학원 미출판 석사학위논문
  24. 변영계. (1999). 교수.학습 이론의 이해. 서울: 학지사
  25. 손정승. (2004). 학업성취도에 따른 자기주도적 교수-학습 관리 시스템 설계 및 구현. 한국외국어대학교 교육대학원. 미출판 석사학위논문
  26. 송상호. (2000). 동기적으로 적응적인 인터넷기반 수업설계방안의 고찰. 교육공학연구, 16(2), 37-53
  27. 신영진. (2004). 초등학교의 효과적인 컴퓨터 활용을 위한 e-learning system 의 교수.학습 모형 설계에 대한 연구. 단국대학교 미출판 석사학위논문
  28. 심미자. (2001). 자기주도적 학습의 이해. 서울: 도서출판 열린
  29. 오인경, 최정임. (2005). 교육 프로그램 개발 방법론. 서울: 학지사
  30. 우영숙. (2005). e-Learning 환경에서 사용자 인터페이스를 고려한 교육용 콘텐츠의 설계 및 구현. 한국교원대학교 교육대학원 미출판 석사학위논문
  31. 원수진. (2005). 효과적인 교수-학습 자료로서의 e-Learning 모델 연구. 상명대학교 대학원 석사학위미출판 논문
  32. 유귀옥. (1997). 성인학습자의 자기 주도성과 인구학적 및 사회 심리학적 변인 연구. 서울대학교 대학원 박사학위 미출판 논문
  33. 유영만(역). Rosenberg, M. (2000). E-Learning: 디지털시대의 지식확산 전략. 서울: 물푸레
  34. 이연정. (2005). 이러닝(e-Learning)을 위한 객체지향 교수설계에 관한 연구. 경인교육대학교 교육대학원 석사학위 미출판 논문
  35. 이용순 외. (2003). 2005수능 직업탐구영역의 과목별 성취기준과 평가기준 개발. 한국직업능력개발원
  36. 이정선. (2003). 한국 고등학생들의 이러닝(e-learning) 이용 동기와 충족도에 관한 연구. 서강대학교언론대학원 미출판 석사학위논문
  37. 정인성. (1997). 가상기업교육 설계를 위한 Network-Based ISD모델, 21세기 한국기업교육의 나아갈 길. 한국기업교육학회 학술대회 자료집, 44-63
  38. 정인성. (1999). 인터넷기반 가상수업 연수자료집. 방송통신대학교
  39. 조은경. (2005). 실업계 고등학교의 웹기반 원격교육 컨텐츠 활용 방안 연구. 전남대학교 교육대학원 미출판 석사학위논문
  40. 조은순. (2001). 기업 e-Learning을 위한 효과적인 교육 후년 과정 설계 모델의 검토. 기업교육연구, 3(1), 99-118
  41. 조은희. (2004). e-Learning 활용을 위한 효과적인 콘텐츠 설계 및 구현 : 포토샵 교과과정을 중심으로. 단국대학교 석사학위 미출판 논문
  42. 최현종. (2005). 시멘틱 웹에 기반한 지능형 이러닝 시스템 모델. 한국교원대학교 대학원 미출판 석사학위논문
  43. 한희전. (2005). RIP 프로토콜 학습을 위한 e-Learning 컨텐츠 설계 및 구현: 실업계 고등학생 대상. 홍익대학교 교육대학원 미출판 석사학위논문
  44. 홍기칠. (2004). 구성주의적 자기주도학습을 위한 학습력 분석과 학습모형 개발. 교육심리연구, 18(1), 75-98
  45. 황석기. (2004). e-Learning 포털사이트 설계 및 평가에 관한 연구: CJ Campus 사례를 중심으로. 성균관대학교 경영대학원 미출판 석사학위논문
  46. ASTD. (2000). E-learning research
  47. Beer, V. (2000). The Web learning fieldbook. CA: Jossey-Bass Pfeiffer
  48. Eom, W., & Reister, R. A. (2000). The effects of self-regulation and instructional control on performance and motivation in computer-based instruction. International Journal of Instructional Media, 27(3), 247-260
  49. Guglielmino, L. M & Guglielmino, P, J. (1993). Practical Experience with Self-Directed Learning in Business and Industry Human Resources Development. New directions for adult and continuing education, 64(Winter), 39-45
  50. Guglielmino, L. M. (1977). Development of Self-directed Learning Readiness Scale. University of Georgia
  51. Harrison, N. (1999). How to Design Self-Directed and Distance Learning. McGraw-Hill
  52. Horton, W. (2000). Designing web-based training. New York: Wiley & Sons, Inc
  53. Houle, C. O. (1961). The Inquiring mind. Madison: University of Wisconsin Press
  54. Joo, Y. J., Bong, M., & Choi, H, J. (2000). Self-efficacy for self-regulated learning, academic self-efficacy, and Internet self-efficacy in web-based instruction. Educational Technology Research and Development, 48(2), 5-17 https://doi.org/10.1007/BF02313398
  55. Khan, B. H. (1997). Web-based Instruction: What is it and Why is it? In B.H. Khan.(Ed). Web-based Instruction. Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology Publication
  56. Kilby, T. (1997). What is web-based instruction? WBT information center
  57. Knowles, M, S. (1975). Self-Directed Learning: A Guide for Learners and Teachers. Chicago: Follet Publishing Company
  58. Knowles, M. S, Elwood F. Holton III, and Richard A. Swanson. (1998). The Adult Learner: The Definitive Classic in Adult Education and Human Resource Development(5th). Huston, Gulf
  59. Mayer, R. E., & Sims, V. K. (1994). For whom is a picture worth a thousand words?: Extensions of a dual coding theory of multimedia learning. Journal of Educational Psychology, 86, 389-401 https://doi.org/10.1037/0022-0663.86.3.389
  60. Mayer, R., Mautone, P. & Prothero, W. (2002). Pictorial aids for learning by doing in a multimedia geology simulation game. Journal of Educational Psychology, 94, 171-185 https://doi.org/10.1037/0022-0663.94.1.171
  61. Oakes, K. (2000). The web's 'next big thing': e-learning. In Mantyla, K.(2000). The 2000/2001 ASTD distance learning yearbook. New York: McGraw-Hill
  62. Pintrich, P. R., & de Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82, 33-40 https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.33
  63. Rogenberg, M. (2000). E-Learning: strategies for delivering knowledge in the digital age. New York: McGraw-Hill
  64. Steed, C. (1999). Web-based training. Hamshire: Grower, Pub
  65. Yang, Y. C. (1993). The effects of self-regulatory learning skills and type of instructional control on learning from computer-based instruction. International Journal of Instructional Media, 20, 235-241
  66. Young, J. D. (1996). The effect of self-regulated learning strategies on performance in learner controlled computer-based instruction. ETR&D, 44(2), 17-27 https://doi.org/10.1007/BF02300538