Conception of Medical Humanities and it's Role in Medical Education

의료 인문학의 개념과 의학 교육에서의 역할

Kwon, Sang-Ok
권상옥

  • Published : 2005.12.31

Abstract

Keywords

References

  1. 강영안(2002). 인간의 얼굴을 가진 지식, 인문학의 철학을 위하여. 서울: 소나무, 15-24
  2. 권상옥(2004). 근거 중심 의학의 사상.의학 철학의 입장에서-.의사학, 13, 335-346
  3. 맹광호(2002). 기획특집-한국의학교육 100년 대계. 의사의 인성 교육. 메디칼 업저버. 2002년 8월 22일, 제112호
  4. 이영미, 이영희(2003). 문학은 의학교육에서 어떤 역할을 할 수 있는가? 한국의학교육, 15, 83-90
  5. 전우택, 양은배(2003). 인문사회의학과 의학 교육의 미래. 서울: 연세대학교 출판부, 173-197
  6. 정대현, 박이문, 유종호, 김치수, 김주현, 정덕애, 이규성, 최성안(2002). 표현 인문학. 서울: 생각의 나무, 103-115
  7. 조병희(2003). 의료 개혁과 의료 권력. 서울: 나남출판, 202-217
  8. 한국 의과대학장 협의회(1996). 의과대학에서의 인성교육, 한국의학교육학회편. 제4차 의학교육 합동학술 대회자료집, 12-41
  9. Arnold RM, Povar GJ, Howell JD(1987). The humanities, humanistic behavior, and the humane physician: a cautionary note. Annals of Internal Medicine, 106, 313-318 https://doi.org/10.7326/0003-4819-106-2-313
  10. Arnott R, Bolton G, Evans M, Finlay I, Macnaughton J, Meakin J(2001). Proposal for an academic association for medical humanities. J Med Ethics, 27, 104-105 https://doi.org/10.1136/jme.27.2.104
  11. Engel GJ(1977). The need for a new medical model: a challenge for biomedicine. Science, 196, 129-136 https://doi.org/10.1126/science.847460
  12. Evans HM, Greaves D(2002). Medical humanities among the bealing arts? Journal of Medical Ethics, 28, 57-60 https://doi.org/10.1136/jme.28.1.57
  13. Glick SM(1981). Humanistic medicine in a modern age. N Eng J Med, 304, 1036-1038 https://doi.org/10.1056/NEJM198104233041711
  14. Grant VJ(2002). Making room for medical humanities. J Med Ethics, 28, 45-48 https://doi.org/10.1136/jme.28.1.45
  15. Greaves D, Evans M(2000). Medical humanities. Journal of Medical ethics: Medical Humanities. 26, 1-2 https://doi.org/10.1136/mh.26.1.1
  16. Greaves D(2002). Reflections on a New Medical Cosmology. J Med Ethics, 28, 81-85 https://doi.org/10.1136/jme.28.2.81
  17. Jackson M(2002). Back to the future: history and humanism in medical education. Medical Education, 36, 506-507 https://doi.org/10.1046/j.1365-2923.2002.01237.x
  18. Kirklin D(2003). The Centre for Medical Humanities, Royal Free and University College Medical School, London, England. Academic Medicine, 78, 1048-1053 https://doi.org/10.1097/00001888-200310000-00023
  19. Lester SK(1982). Medical thinking: a historical preface. New Jersey: Princeton. 이홍규 옮김. 의사들의 생각 그 역사적 흐름. 서울: 고려의학-. 1994, 301-316
  20. Lewinsohn R(1998). Medical theories, science, and the practice of medicine. Soc Sci Med, 46, 1261-1270 https://doi.org/10.1016/S0277-9536(97)10054-5
  21. Macnauhton J(2000). The humanities in medical education: context, outcomes and structure. J Med Ethics, 26, 23-30
  22. Moore AR(1976). Medical humanism-a new medical adventure. NEJM, 295, 1479-1480 https://doi.org/10.1056/NEJM197612232952610
  23. Murray AJ. Why the medical humanities. http://humanities.dal.ca/why.html
  24. Peabody FW(1984). The care of the patient. JAMA, 252, 813-820 https://doi.org/10.1001/jama.252.6.813
  25. Pellegrino ED(1979). Humanism and the physician. Knoxville: the university of Tennessee Press, 3-6
  26. Starr P(1982). The Social Transformation of American Medicine. Basic books publishers, New York. 이종찬, 윤성원 공역. 의사, 국가 그리고 기업-미국 의료의 사회사. 서울-명경, 1994, 208-227
  27. Stempsey WE(1999). The quarantine of philosophy in medical education: why teaching the humanities may not produce humane physicians. mediciene. Health Care and Philosophy, 2, 3-9 https://doi.org/10.1023/A:1009936630946