Development of the e-Learning Contents for Environmental Education of Elementary School Students and Teachers to Keep the Clean and Blue Earth

맑고 푸른 지구를 위한 초등학교 환경교육 e-Learning 콘텐츠 개발

Seo, Woo-Seok;Lee, Yong-Hwan;Jyung, Chyul-Young;Na, Seung-Il;Kim, Jin-Mo;Lee, Jae-Ho
서우석;이용환;정철영;나승일;김진모;이재호

  • Published : 20051200

Abstract

The purpose of the study was to develop an environmental e-Learning education contents for elementary school students and teachers. The blended environmental e-Learning contents were developed, through reviewing literatures, analyzing domestic and foreign's environmental programs and e-Learning contents, and experts conference. The developed contents for elementary school students were consisted of 12 sessions and divided intosix categories: (1) Introduction, (2) Air, (3) Water, (4) Animals and Plants, (5) Soil, and (6) Resources and Energy. The contents of each sessions were selected considering synthetically objectives, themes and components of environmental education. In addition, e-Learning contents for elementary school teachers were developed, in order to guide each session properly in their instructions. The contents were divided into two sections. The first section provides general principles helping teachers understand underlying theories of environmental education. And the second section provides the details guiding specific contents. Based on the results, some recommendations were suggested.

Keywords

References

  1. 구수정, 김남례, 김미화, 권현진. (2001). 중학교 환경 교과서의 교수-학습 목표 분석. 환경교육, 14(2), 28-39.
  2. 구수정, 전은화, 유은습, 심선보. (2001). 중학교 환경 교과서의 내용조직 체계와 교수-학습 방법과의 연계성. 환경교육, 14(2), 15-27
  3. 김남일, 김왕근, 노경주, 이면우, 이대형, 추병완. (2000). 환경교육시리즈 1: 인간.환경.교육. 춘천교육대학교 출판부
  4. 김정순. (2003). 중학교 환경교육 내용의 분석 : 7차 교육과정 환경교과서를 중심으로. 경희대 교육대학원 석사논문
  5. 남상준. (1995). 환경교육론. 서울: 대학사
  6. 로제 리드(Rose Read). (2001). 호주에서의 환경교육 경향. 국제환경교육 세미나 자료집. 한국교육과정평가원
  7. 박정자. (2003). 초등학교 교과서에 반영된 환경교육 내용 분석. 경인교대 교육대학원 석사논문
  8. 박태윤, 정완호, 최석진, 최돈형, 이동엽, 노경임. (2003). 환경교육학개론. 서울: 교육과학사
  9. 박현주. (1998). 구성주의 관점에서 교수-학습의 재개념화. 교육과정연구, 16(2), 277-295
  10. 방지영. (2003). 제 7차 교육과정의 학교급별 환경교과에 관한 연구 - 초. 중. 고교의 환경교과 내용 체계 고찰 -. 경희대 교육대학원 석사논문
  11. 서우석. (2003). 농업계 고등학교 환경교육의 새로운 패러다임. 한국농업교육학회지, 35(2), 1-24
  12. 서우석 외. (2003). 실과교육학 -내용편-. 도서출판 엘리트
  13. 서우석, 나승일, 정철영, 김수욱. (1999). 초등학교 환경교육 프로그램의 내용분석. 한국농업교육학회지, 31(3), 43-62
  14. 윤오섭. (1998). 실제환경교육. 서울: 동화기술
  15. 이민부, 박승규. (1998). 제 7차 중학교 '환경' 교육과정과 청소년 환경교육. 환경교육, 11(2), 14-25
  16. 이민부, 박승규. (2000). 제 7차 환경 교육 과정의 학교급별 내용 특성. 환경교육, 13(2), 103-113
  17. 이선경, 최석진. (1998). 제 7차 교육과정의 고등학교 '생태와 환경' 의 구성과 과제. 환경교육, 11(2),26-39
  18. 이용환, 정철영, 나승일, 이우신, 남효창. (2001). 환경교육 교사 연수를 위한 교육과정 개발. 한국농업교육학회지, 33(4), 101-132
  19. 이은숙, 최찬순. (1999). 자연학습장에서 현장체험에 의한 환경교육 사례-유한킴벌리 그린캠프를 중심으로-. 환경교육, 12(2), 46-51
  20. 이종문, 이민부. (1997). 환경교육. 서울: 한국방송대학교출판부
  21. 이태숙. (2002). 환경교육목표 분류 체계 개발. 인천교육대학원 석사학위논문
  22. 최병두. (1999). 대학 및 중등학교 환경교육의 현황과 발전방향. 대구대학교 사회과학연구, 6(1),193-216
  23. 최석진 외. (1997). 환경교육.홍보 종합계획 수립 연구. 한국교육개발원 연구보고 CR 97-4
  24. 최석진 외. (1999). 한국 환경교육 내용체계화 -제 7차 교육과정의 교과별 환경교육 내용 반영 방안을 중심으로-. 환경부
  25. 최석진 외. (2000a). 교과교육을 통한 환경교육 강화방안. 한국교육과정평가원 연구보고 RRC 2005-5
  26. 최석진 외. (2001a). 환경교육 교수.학습 연구.개발-실과(기술.가정)교과를 중심으로-. 한국직업능력개발원
  27. 최석진, 박선미, 심현민, 이용순, 박종선. (2001). 환경교육 교수-학습 및 평가 방법의 실제. 한국교육과정평가원
  28. 최석진, 신동희, 이선경, 이동엽. (1999). 학교 환경 교육의 체계적 접근 방안. 환경교육, 12(1), 19-39
  29. 최석진, 이선경, 이용순, 박종성. (2000). 교과교육을 통한 환경교육 강화 방안; 우리나라와 외국의 환경교육 실태를 중심으로. 한국교육과정평가원
  30. 한여주. (2003). 제 7차 교육과정의 초등학교 환경교육 내용과 연계성 연구. 서울교육대 교육대학원 석사논문
  31. 환경부. (2004). 환경백서
  32. Andrew Stables, Keith Bishop. (2001). Weak and Strong Conceptions of Environmental Literacy: implications for environmental education. Environmental Education Research, 7(1), 89-98 https://doi.org/10.1080/13504620125643
  33. Engleson, D.C. & Yokers, D. H. (1994). A guide to curriculum planning in environmental education. Wisconsin
  34. Forbes, J. (1987). Environmental education - implications for public policy. The Environmentalist, 7(2)
  35. Frank, William, bruce. (1995). Children's Environmental Attitude and Knowledge Scale: Construction and Validation. The Journal of Environmental Education, 26(3), 22-31 https://doi.org/10.1080/00958964.1995.9941442
  36. Gagn, R. (1985). The conditions of learning and theory of instruction. NY: Holt, Rinehart and Winston
  37. Goodall, s.(Eds.). (1994). Developing environmental education in the curriculum. London: David Fulton Publishers
  38. Iozzi, L. A. (1989). Environmental Education and the Affective Domain. The Journal of Environmental Education, 20(4), 7-8
  39. Ivan Reid, Imad Sa'di. (1999) A scale for measuring the impact of a primary school environmental education programme on parents' attitudes. Environmental Education and Information, 18(1), 1-12
  40. Mark, P. (1995). Learning and Change on the Adult Year. Jossey-Bass Inc
  41. NAAEE. (1992). Preliminary review draft for the report to congress on the status of environmental education in the United States. Washington. D. C
  42. NAAEE. (1995a). Excellence in Environmental Education - Guidelines for Learning. Washington, D.C
  43. NAAEE. (1995b). Action plan for environmental education. Washinton, D.C
  44. NAAEE. (1996). Environmental Education Materials: Guidelines for Excellence. Rock Spring, Georgia, USA
  45. NAAEE. (1999). Excellence in Environmental Education Guidelines for Learning (K-12). Rock Spring, Georgia, USA
  46. NAAEE. (2000). Guidelines for the Initial Preparation of Environmental Educators. Rock Spring, Georgia, USA
  47. NEEAC. (1996). Report Assessing Environmental Education in the U. S. Washing D.C: EPA
  48. NSW Department of Education. (1993). Environmental Education : Curriculum Statement K-12. Australia
  49. OECD. (1994). Evaluating Innovation in Environmental Education. Paris: OECD
  50. Palmer. J. (1998). Environmental Education in the 21st Century: Theory, practice, Progress and promise. London: Routledge
  51. Shin-Jang Hsu, Roth. R. (1996). An Assessment of Environmental Knowledge and Attitudes Held by Community Leaders in the Hualien Area of Taiwan. Journal of Environmental Education, 28(1), 24-31 https://doi.org/10.1080/00958964.1996.9942812
  52. Unesco. (1975). The International Workshop on Environmental Education Final Report. Belgrade, Yugoslavia. Paris: UNESCO/UNEP
  53. Unesco. (1977). First Intergovernmental Conference on Environmental Education Final Report. Tibilish. USSR, Parris: UNESCO