Abstract
Minimizing thickness of long-span deck slab is one of the key factors for the practical and economic design of a composite two-girder bridge. Korean Bridge Design Code (KBDC) updated in 2005 also adapted new requirements for the minimum thickness of the long-span deck slab. But because specific value of minimum thickness based on the slab span length is not available directly, it is very difficult for designers to decide proper minimum thickness. In this paper, the minimum thickness of RC long-span deck slab for a composite two-girder bridge is proposed as a function of slab span length, which satisfies KBDC's constructability and serviceability such as fatigue, crack width, and deflection requirements. In addition, KBDC's distribution rebar requirement for the long-span deck slab is examined. The proposed minimum thickness turns out to be thinner than one given by ordinary RC deck slab's minimum thickness function. Also, for the RC deck slab with span length longer than 4m, additional reinforcement is needed to meet required ultimate strength of distribution rebar section that satisfies KBDC's distribution rebar requirement
장지간 바닥판의 두께를 최소화하는 것은 2거더교의 실용적이고 경제적인 설계를 위해 반드시 필요한 일 중 하나이다. 2005년 도로교 설계기준 개정에서 이 점이 고려되어 장지간 바닥판의 최소두께에 대한 규정이 신설되었으나, 바닥판 지간에 따른 최소두께가 제시되지 않아 설계자들이 손쉽게 적용하는데 어려움이 있었다. 이 논문에서는 개정된 도로교 설계기준의 장지간 바닥판 최소두께의 규정에 따라 피로, 처짐, 균열 등에 대한 최소한의 사용성과 시공성을 검토하여 2거더교용 RC 바닥판의 최소두께를 바닥판 지간에 따라 제안하였다. 이와 함께, 장지간 바닥판의 특성인 2방향 거동과 관련된 현행 배력철근의 규정에 대해서도 검토하였다. 제안된 최소두께는 시공성, 사용성, 피로안전성을 저하시키지 않으면서도 현행 단지간 바닥판의 최소두께 규정을 확장하여 적용한 결과보다 얇은 것으로 나타났다. 또한, 배력철근단면에 대한 극한강도를 검토한 결과, 현행 도로교 설계기준의 배력철근량 규정을 따르면 지간 4 m 이상의 바닥판에서는 소요휨강도를 확보할 수 없는 것으로 나타났다.