Abstract
Travel time information is one of the important information in transportation planning, transportation operation, and transportation management. A lot of studies, technologies, and equipments were proposed and have been used from the past for travel time estimation. These studies and technologies can be divided into roughly 3 categories - one by manual observation, one by using detector information, and one by mobile data such as GPS or cellular phone information. Particularly, by the rapid supply of cellular phones, cellular phone information is expected to be useful in real time traffic information generation field. In this study, travel speed and travel time estimation methodology using GPS information and cellular base station information is presented and the usefulness of this methodology is validated by field data. This study acquired coordinates and time information of GPS and cellular base station by establishing GPS equipment and cellular phone on taxies in every 2 to 5 minutes in Cheongju. These data are matched on digital map by the map-matching algorithm, and the distance between two adjacent points is calculated by Dijkstra algorithm. Link travel speed is estimated using those travel distance and time. The travel speed by GPS positions is supposed as true value and the travel speed by base station of cellular phone is validated statistically. Statistical analyses show that the estimated travel speed using cellular base station is almost similar to the estimated travel speed by GPS. Also, significance test between travel speed with passenger and without passenger shows that there is a significant difference of travel speed between passenger existence and nonexistence.
통행시간 정보는 교통계획, 교통운영, 교통관리 측면에서 핵심적인 정보 중의 하나이다. 통행시간 추정을 위해 과거로부터 많은 연구, 기술, 장비들이 제안되고 활용되어 왔다. 이러한 기술 발전은 크게 조사원에 의한 계측방법, 검지기를 이용한 추정법, 휴대폰이나 GPS에 의한 추정법 등으로 구분할 수 있다. 특히, 휴대폰의 괄목할만한 보급에 따라 휴대폰 정보는 실시간 교통정보 생성에 매우 유용할 것으로 예상된다. 이에 본 연구에서는 GPS 및 휴대폰 기지국 정보를 이용한 통행속도 및 통행시간 산출 방법론을 제시하고 실제 현장 자료를 토대로 그 실효성을 살펴보고자 한다. 연구를 위해 청주시에서 운행 중인 택시의 GPS 위치 좌표 및 휴대폰 기지국 좌표를 매 2분에서 5분 간격으로 수집하였고, 이 자료를 디지털 맵에 맵매칭시킨 다음 두 지점간 이동거리를 Dijkstra 알고리듬을 이용하여 산출하였다. 이상의 이동거리와 통행시간에 의해 6개 주요 간선축의 통행속도를 산출하였다. 이중 GPS로 산출한 통행속도를 참값이라고 가정하고 휴대폰 기지국 정보에 의한 통행속도의 유의성을 통계적으로 검증하였다. 산출된 통행속도에 대한 통계 분석을 통해 휴대폰 기지국 좌표를 이용한 경우에도 비교적 GPS와 유사한 통행속도를 산출하는 것으로 분석되었다. 또한 택시에 승객이 타고 있을 때와 타고 있지 않을 때의 통행 속도 간의 유의성 검정을 수행한 결과, 승객의 유무에 따라 택시의 속도가 현저하게 다른 것으로 분석되었다.