Efficacy of Speed Management with Driver Feedback Strategy

회귀형속도제어기법을 통한 속도관리기법과 효과

Nam, Doo-Hee;Kim, Joo-Hwan;Choi, Bong-Soo;Lee, Yong-Taek
남두희;김주환;최봉수;이용택

  • Published : 2005.05.31

Abstract

Safety in roadway has become a concern throughout the country. Researchers are looking at several mechanisms for improving safety in highway including automatic enforcement system. This study focuses on the goal of reducing speed with driver feedback strategy. First, methods of speed reduction used by this study are identified, and the relevant researches are summarized. Next, the methodology and results of a field study that tests the efficacy of the Speed Reduction Section Roadside Warning System are described in detail. Finally, the results of a data analysis and survey that was conducted to ascertain drivers' opinions of the feedback strategy are presented. For the field study, two conditions were analyzed: good visibility with level terrain and poor visibility section. With the feedback strategy, average vehicle speed was reduced significantly. The results of the survey also suggest that the speed management with feedback strategy is a promising option for local jurisdictions.

속도는 교통사고의 발생건수뿐만 아니라 교통사고의 심각도에 지대한 영향을 끼치는 요소 중의 하나이다. 과속, 차량간 또는 차선간의 속도편차, 부적절한 제한속도 등이 교통사고에 영향을 주고 있으나 적절한 관리보다는 무인단속카메라의 설치 등 무작위 속도단속에 치중하고 있다. 단속위주의 속도관리와 속도방지턱 등을 이용한 강제적 속도관리에서 벗어나 회귀형속도관리개념을 도입한 시설들이 설치되고 있다. 이는 운전자의 행태를 스스로 자각하게 하여 바람직한 운전상태로 유도하는 기법이다. 본 연구에서는 회귀형속도관리기법의 개념과 사례를 살펴보고 그 효과를 검증하였다. 속도 감소효과를 보면 직선부의 경우 평균 8.02km/h, 곡선부의 경우는 평균 4.21km/h 감소하였다. 직선부에서 속도감소효과가 더 높게 나타난 것은 운전자들이 인지할 수 있는 거리가 길어 그에 반응할 시간이 충분한 반면 곡선부의 경우는 최대 인지거리가 회귀형속도제어장치 전방 약 70m 정도 밖에 되지 않아 운전자가 회귀형속도제어장치를 인지하고 반응할 거리가 직선부에 비해 충분치 않기 때문이다. 따라서 시인성이 확보되고 인지.반응 거리가 충분한 곳에 설치하는 것이 효과를 극대화 할 수 있을 것으로 보인다.

Keywords

References

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