Abstract
The objectives of this study are to analyse bay lane capacity and to develope its estimation model. Capacity analysis was carried out in the form of traffic characteristics investigation for the shared left turn flow including U-turn movement at signalized intersection. Capacity estimation model has also been developed for left turn flow with the variation of U-turn vehicle percentage. The summary of this study is as below; 1) The percentage of U-turn vehicle on the lane and the left turn signal time are shown to be most influential variables for left turn capacity including U-turn movement. 2) The critical percentages of U-turn vehicle causing the lane capacity decrease are found to be more than 25% for 60 m bay lane and more than 20% for 80m bay lane.
본 연구는 신호교차로의 회전차로 용량증대 목적으로 설치되어 운영되고 있는 Bay 차로의 용량분석 및 용량산정모형의 도출을 목적으로 수행되었다. 특히, 기존 연구에서 고려하지 못한 U-turn 이동류를 포함한 신호교차로의 공용좌회전 이동류에 대한 교통특성 파악을 실시하였으며, U-turn 차량비율에 따른 좌회전 이동류의 용량산정모형 역시 도출하였다. 연구결과를 정리하면 다음과 같다. 1) U-turn 이동류를 포함한 좌회전 용량에 영향을 미치는 변수로는 공용차로 U-turn 차량비율과 좌회전 신호시간인 것으로 나타났다. 2) 공용차로를 이용하는 차량들의 차로변경으로 인한 차로별 용량감소가 나타나는 U-turn차량비율은 60m Bay는 25%, 80m Bay는 20% 이상인 경우로 분석되었다.