Study of investigation the present states of operating teaching and learning methode in relation to vocation inquiry section

직업탐구 영역 관련 교과의 교수·학습 방법 운용 실태 조사 연구

  • Received : 2005.10.30
  • Accepted : 2005.12.26
  • Published : 2005.09.30

Abstract

The purpose of this study is to investigate and analyze the actual state of teaching and learning methods which are applied to the vocation inquiry section-related subjects of the College Scholastic Ability Test(CSAT) by the teachers who teach specialized subjects of vocational high schools. In order for us to get the background and feature of establishment in the area of vocation inquiry section of the CSAT, previous studies and literature was analyzed and sample survey on the 600 teachers who teach the vocation inquiry section-related subjects was made. The result of this survey is as shown below; First, the teachers who are in charge of vocation inquiry section-related subjects understand that theory and practice is in the ratio 60.76:39.24 and ratio of theory is higher than that of practice. Second, teaching and learning method which is the most relevant to the vocation inquiry section is in the order of lecture(83.9%), experiment & practice(50.4%), computerized learning(41.1%). Third, teaching and learning method which is the most used by the teachers who are in charge of vocation inquiry section-related subjects is in the order of lecture(85.8%), computerized learning(50.1%), experiment and practice(44.4%). Forth, the most desirable teaching and learning method which the teachers who are in charge of vocation inquiry section for this subject believe is in the order of lecture(62.7%) experience & practice(47.7%), computerized learning(44.4%). In light of this result, even though there were not so much difference among the teaching-learning methods which are the most consistent with the contents of the subject in relation to the vocation inquiry section, the most used teaching-learning method by the teachers who teach vocation inquiry section-related subjects and the most desirable teaching-learning method which the teachers who are in charge of vocation inquiry section believe, the most used teaching-learning method by the teachers who are in charge of the vocation inquiry section is lecture. Therefore, it is necessary for us to reinforce the contents in relation to the practice & experiment so that the experience and application can be accumulated and improved through practice which is the specialty of the course of the study in the vocational high school and various teaching and learning method should be developed in consideration of contents of the subject, capability & quality of the learners and status of a classroom.

Keywords

References

  1. 교육부. (2002). 실업계 고등학교 육성 대책
  2. 교육부. (1997). 고등학교 교육과정(II). 교육부 고시 제1997-15호[별책 4]
  3. 교육인적자원부. (2001a). 고등학교 교육과정 해설 - 가사.실업에 관한 교과 -
  4. 교육인적자원부. (2001b). 고등학교 교육과정 해설 - 공업에 관한 교과 (상), (하) -
  5. 교육인적자원부. (2001c). 고등학교 교육과정 해설 - 농업에 관한 교과 -
  6. 교육인적자원부. (2001d). 고등학교 교육과정 해설 - 상업에 관한 교과 -
  7. 교육인적자원부. (2001e). 고등학교 교육과정 해설 - 수산.해운에 관한 교과 -
  8. 교육인적자원부. (2001. 11). 실업교육 육성 방안
  9. 교육인적자원부. (2001. 12). 2005학년도 대학수학 능력시험체제 개편안
  10. 국립교육평가원. (1992). 대학입학학력고사 출제문항 분석연구 - '92학년도 대학입학 학력고사를 중심으로 -
  11. 김진구. (2002). 농업계 고교생의 대학수학능력시험 향상을 위한 제7차 교육과정 편성.운영. 한국농업교육학회지,34(4)
  12. 박도순 외. (2001). 2005학년도 대학수학능력시험 체제 연구. 2005학년도 대학수학능력시험 체제 연구위원회
  13. 실업교육발전위원회. (2001). 실업교육 발전을 위한 실천적 방안
  14. 이무근. (1986) 실기교육방법론. 상조사
  15. 이무근. (2003). 직업교육학 원론, 제3판. 교육과학사
  16. 이무근,원상봉. (2000). 직업교육과정과 평가. 교육과학사
  17. 이범홍 외. (2003). 2005학년도 대학수학능력시험 시행.관리 체제 연구,한국교육과정평가원
  18. 이병욱. (2002) 공업계 고등학교 학교 수준의 교육 과정 평가준거 개발 연구. 미간행 박사학위논문. 충남대학교
  19. 이병욱,김해동. (2004). 실업계 고교생 대상 대학 입학 전형 제도의 추진 방향. 직업교육학회지,23(2),21-40
  20. 이용순 외. (2002). 2005 수능 신설 직업탐구 영역 관련 교과 성취기준 및 평가기준 개발 방안 연구. 한국직업능력개발원
  21. 이용순 외. (2003). 2005 수능 직업탐구영역의 과목별 성취기준과 평가기준 개발 연구. 한국직업능력개발원
  22. 이종성 외. (1998). 교육 체제 개편에 따른 고등학교 직업교육 방향설정에 관한 연구. 한국직업능력개발원
  23. 한국교육과정평가원. (2003). 2005학년도 대학수학 능력시험 시행계획안
  24. 한국대학교육협의회. (2002). 2005학년도 학교생활 기록부. 대학수학능력시험 반영계획 주요사항
  25. 황정규 외. (1992). 대학수학능력시험 문항개발에 관한 연구. 교육부 특별과제 연구보고서
  26. 홍영표. (2001). 제 7차 교육과정 정신을 구현하는 농업계 교육과정 편성 방향. 2001년도 한국농업교육학회.한국농업교육협회 공동 학술대회 자료집
  27. Gagne, R. M. & Briggs L. (1979). Principles of Instructional Design. New York: Holt, Rinehart and Winston
  28. Gronlund, N. E. (1970). Stating Behavioral Objectives for Classroom Instruction. McMillan
  29. Mager, R. F. (1962). Preparing Instructional Objectives. Pearson Publishers
  30. Mager, R. F., & Beach K. M. Jr. (1967). Developing Vocational Instruction. Feason Publishers
  31. Tyler, R. W. (1970). Basic Principles of Curriculum and Instruction. The University of Chicago Press