Abstract
The main objective of this investigation is to drive an expression for predicting the shear strength of the ㄱ type perfobond rib shear connector based on the results of a parametric study. Although the main thrust of the research was the experimental investigation of ㄱ type perfobond rib shear connector, an attempt was made to conduct an analytical study of this connector. The objective of the analytical study was to obtain expressions for predicting the strength of the ㄱ type perfobond rib shear connector based on the failure mechanism. In general, the ㄱ type perfobond rib shear connector exhibited very stiff behaviour under service load conditions and also has the characteristic of retaining a significant amount of load after the attainment of ultimate capacity. Using the results of the parametric study, an empirical expression is proposed for predicting the shear strength of the ㄱ type perfobond rib shear connector.
본 연구의 목적은 실험 및 해석결과를 토대로 ㄱ형 perfobond 리브 전단연결재의 전단강도 평가식을 도출하는데 있다. 전단강도 평가식이 ㄱ형 perfobond 리브 전단연결재를 갖는 인발시험체의 실험결과를 토대로 결정되었지만, 해석적 연구를 통해서 보완하였다. 해석적 연구를 통해서 파괴 메카니즘을 분석하여 ㄱ형 perfobond 리브 전단연결재의 전단강도에 영향을 미치는 주요 변수를 확인하였다. ㄱ형 perfobond 리브 전단연결재는 사용하중하에서는 매우 강성이 강한 특성을 보이며, 극한하중 상태에 도달한 이후에는 상당한 연성능력을 보유하는 것이 확인되었다. 이상의 실험 및 해석결과를 토대로 ㄱ형 perfobond 리브 전단연결재의 경험적인 전단강도 평가식을 제안하였다.