The Influence of Spectator Motives on Satisfaction, Trust, Commitment, and Repurchase Intention of K-League Spectator

프로축구 관중의 관람동기가 관람만족, 신뢰, 몰입 및 재관람의도에 미치는 영향

Kim, Yong-Man;Hur, Jin;Lee, Kye-Sok
김용만;허진;이계석

  • Published : 2005.11.30

Abstract

The purpose of this study was to examine the relationship among spectator motives, satisfaction, trust, commitment and repurchase intention. The subjects were home spectators for three teams, which were participated in 'Samsung Hauzen K-Ieague 2005'. Out of the 300 questionnaires, those that did not mark more than one item was dropped out so a total of 284 questionnaires are used for this study. Data processing was done for exploratory factor analysis using SPSSWIN Ver. 12.0 and confirmatory factor analysis and structural equation model analysis using AMOS 4.0. Based on the above study method and procedures, the results of the study are summarized as follows. First, escape and attractiveness out of the motives had significant effect on spectator satisfaction. Second, spectator satisfaction had no effect on trust and commitment. Third, spectator satisfaction had significant effect on repurchase intention. Fourth, trust had significant effect on commitment. Fifth, trust had no effect on repurchase intention. Sixth, commitment had significant effect on repurchase intention.

Keywords

References

  1. 김계수(2001). AMOS 구조방정식모형분석. 서울: 고려 정보산업
  2. 김용만(2004). 프로축구팀 속성과 팀동일시 및 팀충성도와의 관계. 한국체육학회지, 43(6), 623-631
  3. 김용만(2005). 스포츠이벤트 관람만족이 이벤트신뢰, 이벤트몰입 및 재관람의도에 미치는 영향. 체육과학연구, 16(2), 106-118
  4. 김용만, 이승철(2004). 프로농구 팬의 관여도가 재관람 의도 및 라이센싱제품 구매의도에 미치는 영 향. 한국체육학회지, 43(5), 487-498
  5. 김용만, 이준원, 서희정(2005). 리조트 이용객의 고객지향 성과 고객만족, 고객태도, 고객신뢰 및 재방문 의도와의 관계. 한국체육학회지, 44(1), 413-422
  6. 김양례(2000). 동계스포츠 참가자의 스포츠 참여동기가 참여만족에 미치는 영향: 스키와 스노우보드 참가자를 중심으로. 한국체육학회지, 39(2), 116-125
  7. 김한주, 옥정원(2004). 프로스포츠 관람동기가 스포츠 소비자의 심리적 애착과 스폰서십 효과에 미 치는 영향. 한국광고홍보학보, 6(4), 50-86
  8. 김홍설(1999). 프로야구 팬 유형과 소비자 행동의 관계. 한국스포츠사회학회지, 11, 17-30.
  9. 박세혁(1995). 사회체육 참가자의 관여도 프로파일: 개념적 고찰. 한국사회체육학회지, 3, 83-91
  10. 박홍식(2003). 프로스포츠 관람동기요인 분석. 한국마 케팅관리학회, 춘계학술발표대회, 227-234
  11. 서문식 & 김상희(2002). 인터넷 쇼핑몰 특징과 감정적 반응과의 관계에 관한 연구. 마케팅연구, 17(2), 113-145
  12. 유일, 최혁라(2003). B2C 전자상거래에서 고객신뢰의 영향요인과 구매의도에 대한 신뢰의 매개 역 할. 경영정보학연구, 13(4), 49-73
  13. 이순묵(1990). 서비스 관계마케팅에 관한 고찰. 산업경제연구, 14(4), 371-388
  14. 이용기, 이종직, 박대환(2000). 호텔 중식당의 환경특성 이 서비스평가 및 구매행동에 미치는 영향. 호텔경영학연구, 9(2), 211-228
  15. 이용기, 신두철, 류철(2000). 골프연습장의 환경특성이 서비스품질 고객만족 및 구매행동의도에 미치는 영향. 한국스포츠산업경영학회지, 5(1), 1-15
  16. 이태민(2004). 모바일 환경에서의 상호작용성 구성요인이 고객관계 구축 및 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구. 마케팅연구, 19(1), 61-96
  17. 장윤희, 권오준, 백민정(2004). 비즈니스 컨버전스 시대의 IT 전략과 미래 사업 : 전자상거래 1; 고객 신뢰도와 만족도에 영향을 미치는 전자결제 시스템 성공요인에 관한연구. 한국경영정 보학회, 추계학술대회, 13-20
  18. 장진, 장경로(2005). 프로스포츠 선두들의 조직몰입과 직무몰입에 관한 연구. 한국체육학회지, 44(3), 611-620
  19. 채한승, 이종호(2000). 프로 스포츠팬 성향 및 경기관람 결정요인에 관한 조사연구. 한국스포츠산업 경영학회지, 5(2), 137-154
  20. 최낙환, 나광진, 이진렬(2000). 관계지향적 고객의 구전 및 재구매의도에 대한 전반적 만족과 신뢰 및 몰입의 매개적 역할에 대한 연구. 한국마케팅저널, 2(4), 13-35
  21. 황복주, 김재열(2002). 이동통신 이용자의 인지 서비스 품질과 고객만족, 구매후행동 간의 관계. 한 국산업경제학회, 15(4), 197-215
  22. 허진, 이계석(2004). 프로야구 관중의 관람동기와 관람 만족, 팀동일시 및 재관람의도에 관한 연구. 한국스포츠산업경영학회지, 9(4), 105-121
  23. Anderson, J. C., & Narus, J. A. (1990). A model of distributor firm and manufacturer firm working partnerships. Journal of Marketing, 54(1), 42-58
  24. Bagozzi, R., & Yi, Y. (1988). On the evaluation of structural equation models. Journal of the Academy of Marketing Science, 16(1), 74-94 https://doi.org/10.1007/BF02723327
  25. Berry, L. L. (1995). Relationship marketing of services growing interest, emerging perspectives. Journal of the Academy of Marketing Science, 23(4), 236-245 https://doi.org/10.1177/009207039502300402
  26. Cronin, J. J. Jr., & Taylor, S. A. (1992). Measuring service quality: A reexamination and extension. Journal of Marketing, 24(2), 429-439
  27. Crosby, L. A., Evans, K. R., & Cowles, D. (1990). Relationship quality in services selling: an interpersonal influence perspective. Journal of Marketing, 54(3), 68-81 https://doi.org/10.2307/1251817
  28. Dorsch, M. J., Swanson, S. R., & Kelley, S. W. (1913). The role of relationship quality in tle stratification of vendors as perceived by customers. Journal of the Academy of Marketing Science, 26(2), 123-142
  29. Dwyer, R. F., Schurr, P. H., & Oh, S. (1987). Developing buyer-seller relationships. Journal of Marketing, 51(2), 11-27 https://doi.org/10.2307/1251126
  30. Farrell, J. M., Johnston, M. E., & Twynam, G. D. (1998). Volunteer motivation satisfaction, and management at an elite sporting competition. Journal of Sport Management, 12(4), 288-300 https://doi.org/10.1123/jsm.12.4.288
  31. Fornell, C. (1992). A national customer satisfaction barometer: The swedish experience. Journal of Marketing, 56(1), 6-21 https://doi.org/10.2307/1252129
  32. Ganesan, S. (1994). Determinants of long-term orientation in buyer-seller relationships. Journal of Marketing, 58(2), 1-19
  33. Garbarino, E., & Johnson, M. S. (1999). The different roles of satisfaction, trust, and commitment in customer relationships. Journal of marketing, 63(1), 70-87 https://doi.org/10.2307/1251946
  34. Hansen, H., & Gauthier, R. (1989). Factors affecting attendance at professional sport events. Journal of Sport Management, 3(1), 15-32 https://doi.org/10.1123/jsm.3.1.15
  35. Loudon, D., & Della, B. A. (1993). Consumer behavior: concepts and applications. New York: Mcgraw-Hill
  36. Machleit, K. A., & Wilson, R. D. (1988). Emotional feelings and attitudes toward advertisement: The role of brand familiarity a n d repetition. Journal of Advertising, 17(3). 27-35 https://doi.org/10.1080/00913367.1988.10673121
  37. Marcum, J. P., & Greenstein, T. N. (1985). Factors affecting attendance of Major League Baseball: II. A within-season analysis. Sociology of Sport Journal, 2, 314-322 https://doi.org/10.1123/ssj.2.4.314
  38. Mawson, L. M., & Coan, E. E. (1994). Marketing techniques used by NBA franchises to promote home game attendance. Sport Marketing Quarterly, 3(1), 37-45
  39. Morgan, R. M., & Hunt, S.D. (1994). The commitmenttrust theory of relationship marketing. Journal of Marketing, 58(July), 20-38
  40. Potts, R. (1980). Promotion is the key to playing in the black. Athletic Purchasing and Facilities, 4(4), 20-24
  41. Smith, J. B. (1998). Buyer-seller relationships: Similarity, relationship management, and quality. Psychology and Marketing, 15(1), 3-21 https://doi.org/10.1002/(SICI)1520-6793(199801)15:1<3::AID-MAR2>3.0.CO;2-I
  42. Spreng, R. A., MacKenzie, S. B., & Olshavsky, R. W. (1996). A reexamination. of the determinants of consumer satisfaction. Journal of Marketing, 60(3), 15-22 https://doi.org/10.2307/1251839
  43. Trail, G. T., Fink, J. S., & Anderson, D. F. (2003). Sport spectator consumption behavior. Sport Marketing Quarterly, 12(1), 8-17
  44. Trail, G. T., & James, J. D. (2001). The motivation scale for sport consumption: Assessment of the scale's psychometric properties. Journal of Sport Behavior, 24(1), 108-127
  45. Wakefield, K. L., Blodgett, J. G., & Sloan, H. J. (1995). The effects of team loyalty and selected stadium factors on spectator attendance. Journal of Sport Management, 9, 153-172 https://doi.org/10.1123/jsm.9.2.153
  46. Wakefield, K. L., & Sloan, H. J. (1995) The effect of team loyalty and selected stadium factors on spectator attendance. Journal of Sport Management, 9(2), 135-172 https://doi.org/10.1123/jsm.9.2.135
  47. Wann, D. L. (1996). Seasonal change in spectator's identification and involvement with and evaluation of college basketball and football teams. Psychological Record, 46(1), 201-205 https://doi.org/10.1007/BF03395172
  48. Webster, F. E. (1992). The changing role of marketing in the corporation. Journal of Marketing, 56(Octorer), 1-17
  49. Williams, P. W., Dossa, K. A., & Tompkins, L. (1995). Volunteerism and special event management: A case of Whistler's Men's World Cup Sking. Festival Management & Event Tourism, 3, 83-95
  50. Zhang, J. J., Pease, D. G., Lam, E. T. C., Bellerive, L. M., Pham, U. L., Williamson, D. P., Lee, J. T., & Wall, K. A. (2001). Sociomotivational factors affecting spectator attendance at Minor League Hockey Games. Sport Marketing Quarterly, 10(1), 43-56